سهام ARM به‌زودی در بازار سهام نزدک آمریکا فهرست خواهد شد

دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
باوجود تنش‌های موجود میان ARM و واحد چین این شرکت، عرضه‌ی عمومی سهام آن در بازار سهام نزدک ایالات متحده به‌زودی انجام خواهد شد.
تبلیغات

تقریباً همه‌ی پردازنده‌های موبایلی امروزی، براساس معماری‌های شرکت ARM توسعه داده شده‌اند. تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام، دایمنسیتی مدیاتک، پردازنده‌های اختصاصی اپل یا تراشه‌های اگزینوس سامسونگ، از فناوری‌های ARM بهره می‌برند که شامل هسته‌های کورتکس و پردازنده‌های گرافیکی Mali است.

به‌گزارش Gizmochina، انویدیا در اوایل دهه‌ی ۲۰۲۰ تصمیم گرفته بود شرکت طراحی نیمه‌هادی بریتانیایی ARM Limited را با مبلغ ۴۰ میلیارد دلار از شرکت مادر آن، یعنی Softbank Group (شرکت فناوری ژاپنی مستقر در توکیو)، بخرد. بااین‌حال، برنامه‌های انویدیا به‌دلیل افزایش درگیری‌های نظارتی با دولت ایالات متحده مختل و تصمیم این خرید سرانجام در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به‌طور کامل لغو شد.

این موضوع باعث شد سافت‌بانک اکنون کسب‌وکار تولید تراشه‌ی‌ ARM را برای کل صنعت فناوری، بسیار مهم‌تر بداند. این شرکت درواقع آن‌قدر ارزشمند است که سافت‌بانک را به ثبت کسب‌وکار ARM خود را به‌عنوان یک نهاد در بازار سهام نزدک ایالات متحده ترغیب کرده است تا بدین‌طریق بودجه‌ی بیشتری برای توسعه‌ی این شرکت به‌دست آورد.

براساس اعلام Nikkei Asia، منابع نزدیک به صنعت اعلام کرده‌اند سافت‌بانک قصد دارد عرضه‌ی عمومی اولیه‌ی سهام ARM در نزدک را تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام دهد و این یعنی ARM طبق رویه‌های فهرست نزدک، باید حسابرسی را بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر سال جاری تکمیل کند.

ARM چین

بااین‌حال، ARM مشکلی دارد که هنوز برای تکمیل ممیزی سازمان داخلی خود آن را رفع نکرده است. مشکل اصلی این شرکت درواقع رابطه‌ی پرتنش آن با ARM چین (زیرمجموعه‌ی چینی ARM) است.

ARM از سال ۲۰۲۰ برای به‌دست‌آوردن مجدد کنترل واحد چین خود تلاش کرده است؛ زیرا رئیس شرکت تابعه، آلن وو، با وجود ثبت هفت رأی هیئت‌مدیره در ژوئن ۲۰۲۰ مبنی‌بر اخراج او، از واگذاری قدرت خودداری کرده است. این اختلاف حسابرسی مالی شرکت را برای ARM دشوار کرده و مانع بزرگی برای عرضه‌ی اولیه‌ی عمومی سهام این شرکت در ایالات متحده است. ARM به‌همین‌دلیل تصمیم گرفت اکنون سهام خود را از واحد چین به شرکتی منتقل کند که به‌طور مشترک با شرکت مادرش SoftBank Group Corp دراختیار دارد.

این اقدام به ARM اجازه می‌دهد سهام واحد چین خود را به‌طور غیرمستقیم دراختیار داشته باشد و این یعنی شرکت مذکور قادر خواهد بود در گزارش مالی خود، ARM چین را به‌جای شرکت تابعه، به‌عنوان سرمایه‌گذاری در نظر بگیرد. این اقدام ARM هوشمندانه به‌نظر می‌رسد؛ زیرا این شرکت اکنون می‌تواند به برنامه‌های خود برای عرضه‌ی عمومی سهام در بازار نزدک سرعت ببخشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات