آشنایی با برد پکیج و شناخت اجزا آن

یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
برد پکیج
در این مقاله، با قطعه مهمی در پکیج به‌ نام برد آشنا می‌شویم. برد قطعه‌ای هوشمند است که مانند مغز تمام دستورهای لازم را به سایر نقاط سیستم می‌فرستد.
تبلیغات

برد پکیج دیواری قطعه‌ای الکترونیکی است که تمامی دستورها و تغییرهایی را پردازش می‌کند که روی دستگاه اعمال می‌شود. برد پکیج پیام‌ها و دستورها را از سنسور فشار دریافت می‌کند و آن را دقیق و در کوتاه‌ترین زمان (گاه در صدم ثانیه) به پمپ مدار گرم‌کننده و شیر موتوری می‌رساند. در‌واقع، برد همان مغز پکیج است؛ زیرا با به‌وجود‌آمدن مشکل یا خرابی در آن بقیه قسمت‌های پکیج از کار می‌افتد.

برد کنترل جرقه‌زن

برد کنترل جرقه‌زن در داخل محفظه‌ برد پکیج دیواری قرار گرفته و روی برد اصلی مونتاژ شده است. این برد وظیفه‌ عمل جرقه‌زنی و کنترل شعله را نیز برعهده دارد. همچنین، این برد برای عملیات جرقه‌زنی به ترانس جرقه‌زن وصل می‌شود که ولتاژ زیادی دارد.

برد پکیج

برد پکیج شامل چه قطعاتی می‌شود؟

فیوز برد در پکیج

در‌صورتی‌که جریان بیش‌ازحد مجاز از فیوز عبور کند، باعث ذوب‌شدن این نوار فلزی و مدار الکتریکی موجود در پکیج نیز قطع می‌شود. به‌منظور تشخیص سوختگی فیوز می‌توان از فازمتر استفاده کرد. در‌واقع، با استفاده از فازمتر و رعایت تمام نکات ایمنی مسیر جریان برق را تا قبل از قطعه فیوز می‌توان بررسی کرد. اگر فازمتر روشن نشود، به‌معنای خرابی فیوز پکیج است و این قطعه باید تعویض شود.

رله فن در برد پکیج

رله فن وظیفه آزادکردن الکترون‌ها هنگام قرارگرفتن شناور در‌کنار آن را برعهده دارد. با انجام این کار، اتصال در مدار برقی برقرار می‌شود. رله فن بر‌اساس مدل‌ها و برندهای مختلف در مکان‌های مختلف قرار می‌گیرد و به‌منظور پیدا‌کردن آن باید از اُهم‌متر استفاده شود.

برای پیدا‌کردن رله فن اهم‌متر را روی حالت بیزر قرار دهید و کانکتورهای آن‌ را روی کانکتور نول فن و رله‌ها جابه‌جا کنید. در‌نهایت، رله‌ای که به نول فن متصل است، رله فن است.

آی‌سی برد پکیج

مدار مجتمع یا آی‌سی مجموعه‌ای از مدارهای الکترونیکی است که با استفاده از مواد نیمه‌رسانا ساخته می‌شوند. آی‌سی شامل خازن‌ها، ترانزیستورها و… است. وظیفه آی‌سی ثابت نگه‌داشتن ولتاژ تغذیه است و از بروز نوسان در آن جلوگیری می‌کند تا به قطعات الکترونیکی در پکیج آسیبی وارد نشود. در‌واقع، میزان ولتاژ ورودی‌و‌خروجی را به‌منظور آسیب‌ندیدن قطعات دیگر بررسی می‌کند. بعضی از این تراشه‌ها با سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال عمل می‌کنند.

نکته: اصلی‌ترین قسمت این تراشه‌ها لایه‌بندی‌های ویفرهای نیمه‌هادی، فلز مس و‌… هستند که به ترانزیستور و اجزای آن وصل می‌شوند و بسیار نازک هستند.

ترانس تغذیه

به‌طورکلی، وظیفه تبدیل برق ۲۲۰ ولت شهری به ۹ یا ۱۸ ولت در پکیج دیواری بر‌عهده ترانس تغذیه است.

برد پکیج

آی‌سی رگلاتور

به‌منظور ایجاد ولتاژ کاملاً تثبیت‌شده یا کم‌کردن ولتاژی، از آی‌سی رگولاتور استفاده می‌شود. تقریباً هر دستگاه الکترونیکی به تغذیه‌ی DC نیاز دارد که این منبع DC باید در‌مقابل تغییرات ورودی (برق شهر) و تغییرات بار (مصرف‌کننده) تثبیت شده باشد.

برای این منظور از آی‌سی رگولاتور زمانی استفاده می‌شود که به ولتاژ کاملاً صاف و رگوله نیاز داشته باشد. همچنین، وقتی ولتاژی که در‌اختیار است، از ولتاژ مدنظر مقداری بیشتر باشد. در این حالت، نیز با قراردادن آی‌سی رگولاتور بین منبع تغذیه و مدار مصرف‌کننده، ولتاژ مدنظر به‌دست می‌آید.

نکته: باید توجه کنید حداکثر جریانی که از آی‌سی رگولاتور معمولی می‌توان دریافت کرد، در‌حدود یک آمپر است. در‌صورت کشیدن جریان بیشتر، آی‌سی گرم می‌کند و برای آن باید رادیاتور خنک‌کننده قرار داد تا از سوختن آی‌سی جلوگیری شود.

نشانه‌های به‌وجود‌آمدن مشکل و کد خطا دادن برد پکیج

یکی از مشکلات رایج‌ پکیج، علائم و کدهای خطاست که در مقاله‌ای به‌طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد. برای مثال، بسیاری از خطاهای مربوط به پکیج نشان‌دهنده وجود مشکل در سیستم پکیج است. همچنین، کد خطای E50 در مدل‌های دیجیتال به‌معنای بروز اختلال در برد است.

کار‌نکردن پمپ دستگاه

هنگامی‌که پمپ پکیج به‌درستی کار نکرد یا جریان برق به‌خوبی برقرار نشد و با بررسی همه موارد باز‌هم پکیج به‌درستی کار نکرد، ممکن است که مشکل از برد دستگاه باشد. به‌همین‌دلیل، باید هر‌چه سریع‌تر آن را تعمیر کنید.

برد پکیج

نبود گرمای کافی در سیستم گرمایشی

در‌صورتی‌که مشکل از تنظیم درجه حرارت و لوله‌کشی نادرست و پتانسیومتر آب نباشد، مشکل می‌تواند ناشی از خرابی برد پکیج باشد که باید آن را تعمیر کرد.

ریست‌شدن پکیج پس از روشن‌شدن شعله

اگر پکیج درست بعد از روشن‌شدن شعله ریست شود، احتمالاً برد کنترل دستگاه دچار آسیب شده است و به بررسی و بازبینی نیاز دارد. اغلب مواقع نیز شمعک پکیج اصلاً جرقه نمی‌زند و روشن نمی‌شود. در این صورت، بهتر است که گاز ورودی و بخش‌های مختلف دستگاه را بررسی کنید.

گرم‌نشدن رادیاتورها

گاهی اوقات ممکن است که رادیاتورها به‌اندازه کافی گرم نشوند و پس از بررسی موارد مختلف، متوجه می‌شویم که مشکل از برد الکترونیکی دستگاه است.

روشن‌نشدن پکیج

زمانی‌که پکیج روشن نمی‌شود یا در زمان روشن‌شدن عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد، ممکن است که برد دستگاه دچار مشکل شده باشد. خاموش‌شدن پکیج نیز یکی دیگر از مشکلات رایج مرتبط با برد پکیج است که باید با دقت بررسی شود.

کارنکردن خازن‌ها

وقتی چراغ قرمز در پکیج روشن و دستگاه خاموش شود، نشان‌دهنده خرابی برد پکیج است.

برد پکیج

دلایل خرابی برد پکیج

  • قدیمی بودن
  • نشستن گرد‌و‌خاک
  • ریزش آب روی برد براثر نشت آب پکیج
  • تمام‌شدن عمر قطعات برد
  • نوسان‌های برق ورودی و عواملی از این دسته

جمع‌بندی

در این مقاله، شما را با برد پکیج آشنا کردیم تا بدانید که چیست و چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان دلایل خرابی آن را پیدا کرد. در‌مجموع، برد مغز دستگاه شما است و تمام اطلاعات و دستورها از برد به سایر قطعات انتقال‌ داده می‌شود. این قطعه کارآیی فراوانی دارد و شناخت آن می‌تواند به شما برای عیب‌یابی آسان و صرفه‌جویی در هزینه و وقت کمک بسزایی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات