تصمیم بحث‌برانگیز ردیت؛ درآمدزایی ازطریق فروش پست‌های کاربر

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مسکات ردیت / Reddit رنگ مشکی طرح گرافیکی
ردیت حاضر شد محتواهای قدیمی کاربرانش را برای آموزش هوش مصنوعی به یک شرکت بزرگ ناشناس بفروشد.
تبلیغات

علاوه بر تأمین بودجه و تبلیغات، دستیابی به منابع مناسب برای آموزش هوش مصنوعی یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که سد راه کاربردی‌ترین فناوری روز دنیا قرار گرفته است؛ در همین راستا شرکت‌هایی مثل OpenAI شدیداً به‌دنبال منابع آموزشی می‌گردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ردیت با یک شرکت بزرگ ناشناس قراردادی را امضا کرده است که به آن اجازه می‌دهد از محتواهای قدیمی کاربران برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند. آن شرکت سالانه ۶۰ میلیون دلار برای دسترسی به دیتابیس کاربران ردیت پرداخت خواهد کرد.

قرارداد شرکت مذکور با ردیت، اولین تلاش در جهت آموزش هوش مصنوعی از طریق استفاده از محتواهای متنی به‌حساب نمی‌آید؛ بلکه پیش‌تر شرکت OpenAI با شرکت رسانه‌ای اکسل اشپرینگر به توافق رسید تا چت‌بات ChatGPT اخبار رسانه‌هایی مانند Politico و Business Insider را خلاصه کند.

توانایی هوش مصنوعی ChatGPT و DALL-E در تولید متن و تصویر همیشه خیره‌کننده بوده و شرکت‌ سازنده‌ی آن‌ها برای پیش‌برد اهداف خود، نیازمند منابعی است که بتوانند به کمک آن‌ها هوش مصنوعی را آموزش دهند. به‌نظر می‌رسد یکی از منابعی که بسیار مورد‌ توجه شرکت‌های هوش مصنوعی قرار گرفته، محتوای قدیمی کاربران است که برای مدت زیادی دست‌نخورده مانده‌اند.

بهره‌گیری شرکت‌های هوش مصنوعی از محتواهای قدیمی، اعتراضات و نگرانی‌های فراوانی را در پیش داشت و بسیاری از نویسندگان و خبرگزاری‌ها اعلام کردند که محتواهایشان بدون اجازه مورد استفاده قرار گرفته است.

در این میان بسیاری از شرکت‌ها از طریق معاملات تجاری با سازندگان هوش مصنوعی سود خواهند برد؛ چرا که توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در تلاش‌اند تا هرچه سریع‌تر به محتوای کاربران برای آموزش سیستم‌های خود دست یابند.

تفاوت زیادی بین قرارداد OpenAI و قرارداد ردیت وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها این است که روزنامه‌نگاران برای کار خود دستمزد دریافت می‌کنند؛ اما کاربران ردیت محتواهای مورد علاقه‌ی خود را برای سرگرمی به اشتراک می‌گذارند و از فروش محتواهایشان نیز احتمالاً سودی نخواهند برد.

با انتشار خبر فروش داده‌های قدیمی ردیت، بسیاری از کاربران نارضایتی خود را اعلام کردند. برخی از کاربران ردیت معتقدند که باید به کاربران مبلغی پرداخت شود؛ چراکه با آن‌ها مانند یک محصول برخورد شده که مورد خرید و فروش قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات