کاربری ایرانی اولین تصاویر چت بات «گراک» ایلان ماسک را فاش کرد

چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک و هوش مصنوعی گراک
در بحبوحه‌ی آشوب در دنیای چت‌بات‌های هوش مصنوعی، چت‌بات جسور ایلان ماسک برای ورود به رقابت آماده می‌شود.
تبلیغات

اسکرین‌شات‌های منتشرشده نیما اوجی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، از ادغام یکپارچه‌ی چت‌بات گراک در این پلتفرم خبر می‌دهند. ساخته‌ی جدید استارتاپ xAI ایلان ماسک به‌طور انحصاری برای کاربران سرویس پریمیوم پلاس ایکس در‌دسترس خواهد بود.

این چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی را می‌توان ازطریق آیکون اختصاصی در نوار ناوبری سمت چپ ایکس اجرا کرد. کاربران عادی درصورت تلاش برای اجرای گراک، با پیغامی مبنی‌بر خرید سرویس اشتراکی این شبکه‌ی اجتماعی مواجه می‌شوند.

رابط کاربری چت‌بات گراک
نمایی از رابط کاربری چت‌بات هوش مصنوعی گراک که در ایکس ادغام شده است

پیش‌از‌این، پرسش‌های نمونه از گراک نشان دادند که این چت‌بات از اشاره به موضوعات نامناسب و پاسخ‌دادن با لحنی حرمت‌شکنانه ابایی ندارد. این رفتار‌ها در تضاد کامل با عملکرد کنترل‌شده‌ی رقبایی نظیر ChatGPT از OpenAI است.

هرچند تا پیش از انتشار عمومی نمی‌توان درباره‌ی قابلیت‌های گراک نتیجه‌گیری کرد؛ اما از همین الآن برگ‌برنده‌ی آن مشخص است: دستیار هوش مصنوعی بدون خودسانسوری که در زمانی‌که بقیه‌ی سنگین‌و‌رنگین رفتار می‌کنند، نوید رک‌گویی و شوخ‌گری می‌دهد.

پیغام نیازمندی گراک به اشتراک پریمیوم پلاس ایکس
هنگام تلاش برای اجرای گراک، کاربران عادی ایکس با این پیغام مبنی‌بر خرید سرویس اشتراکی رو‌به‌رو می‌شوند

زمان‌بندی افشای این تصاویر نیز نمی‌توانست از این بهتر باشد. دقیقاً همان زمانی‌که OpenAI در گیرودار آشوب‌های داخلی اخیر بین هیئت‌مدیره و مدیرعامل دست‌وپا می‌زند و کاربران تشنه‌ی چت‌باتی با فیلتر‌های کمتر هستند. همچنین جدا از دسترسی به اینترنت، ادغام گراک با ایکس به‌معنی دسترسی به داده‌های به‌روز منتشر‌شده در این شبکه‌ی اجتماعی است.

با‌این‌حال طبق شواهد، گراک حداقل در‌حال‌حاضر ازنظر اطلاعات آموزشی کلی، چند قدمی از مدل‌های پیشروی این روزها عقب‌تر است؛ درحالی‌که برای آموزش مدل اولیه‌ی گراک از ۳۳ میلیارد پارامتر استفاده شده است، مدل کلود ۲ از آنتروپیک دانش ۷۰ میلیارد پارامتر را یدک می‌کشد.

همچنین در آزمون ریاضی نمونه، درحالی‌که کلود ۲ به ۵۵ درصد و GPT-4 به ۶۸ درصد امتیاز‌ها رسیدند، گراک به کسب نمره‌ی ۵۹ درصد رضایت داد. همان‌طور‌که پیش‌تر اشاره شد، برای چت‌بات شخصیت پرحاشیه‌ای چون ایلان ماسک، این بنچمارک‌ها جز حاشیه‌ای بیش نیستند؛ گراک به‌عنوان شخصیت معرفی می‌شود و نه ریاضی‌دان.

هنوز درباره‌ی تاریخ در‌دسترس قرار‌گرفتن گراک برای تمامی کاربران سرویس اشتراکی ایکس اطلاعاتی در دست نیست؛ اما انتشار این اسکرین‌شات‌ها، می‌تواند نشانه‌ی قریب‌الوقوع‌بودن این اتفاق باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات