مایکروسافت دی ‌اکسید ‌کربنی را که وارد جو زمین کرده، جمع‌آوری می‌کند

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مایکروسافت تصمیم دارد برای نجات کره‌ی زمین از گرمایش جهانی، دی‌اکسیدکربن موجود در جو را پاکسازی کند.
تبلیغات

مایکروسافت به‌تازگی اعلام کرد که در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ تمام دی‌اکسید‌‌کربنی را که تاکنون وارد جو زمین کرده است، از بین ببرد. این شرکت متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ به کربن منفی تبدیل شود (از نظر انتشار دی‌اکسیدکربن و سایر گازهای گلخانه‌ای به زیر صفر برسد)، به این معنی که قصد دارد به‌جای آنکه دی‌اکسیدکربن را تولید و وارد جو زمین کند، این گاز و سایر گازهای گلخانه‌ای موجود در جو را که طی سالیان طولانی در لایه‌های فوقانی جو زمین انباشته و موجب گرمایش زمین شده‌اند، جمع‌آوری کند و درنهایت آن‌ها را از بین ببرد.

مایکروسافت می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ به کربن منفی تبدیل شود و دیگر هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نکند

 درحال حاضر، فناوری مورد نیاز برای تحقق این هدف بسیار گران است و ازنظر تجاری به‌طور گسترده در دسترس نیست، به‌همین جهت شرکت مذکور در نظر دارد که طی چهار سال آینده، مبلغ یک میلیارد دلار را به‌منظور توسعه‌ی نوآوری و خلاقیت در زمینه‌ی کاهش تولید، جمع‌آوری و حذف دی‌اکسید‌کربن از جو زمین سرمایه‌گذاری کند. این شرکت که از سال ۲۰۱۲ از نظر میزان تولید دی‌اکسید‌کربن خنثی بوده، با خرید آفست‌های کربن و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌خواهد انتشار گازهای گلخانه‌ای‌اش را متوقف کند. این اتفاق با شروع پرداخت هزینه‌های داخلی نیز هم‌زمان می‌شود که مایکروسافت جهت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به واحدهای تجاری‌اش پرداخت می‌کند تا از این طریق تولید این گازها را به حداقل برساند. به‌گفته‌ی برد اسمیت، مدیر مایکروسافت، چنین اقداماتی دیگر به اندازه‌ی کافی برای این شرکت بلندپروازانه نیستند. مایکروسافت اکنون قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ کل برق مصرفی‌اش را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. این شرکت به‌منظور کاهش تولید گازهایی که موجب گرمایش زمین شده‌اند، شروع به تأمین اعتبار برای واحدهای تجاری‌اش خواهد کرد تا کل زنجیره‌ی تجاری‌شان بودجه‌ی کافی برای خرید تجهیزات نوآورانه‌ی آب‌وهوایی را داشته باشند.

مدیر مایکروسافت

(از چپ به راست): برد اسمیت/مدیر مایکروسافت، اِمی هود/مدیر اقتصادی، و ساتیا نادلا/مدیرعامل

خولیو فریدمن، پژوهشگر ارشد در دانشگاه کلمبیا که پیش از این ریاست بخش تحقیق و توسعه‌ی کارگروه انرژی را در زمینه‌ی جذب و ذخیره‌ی کربن بر عهده داشت، به وب‌سایت وِرج می‌گوید:

این کار مرا به یاد مایکروسافت قدیم می‌اندازد. آن‌ها همیشه عادت داشتند که کارهای بزرگ و جسورانه‌ای را مانند همین اقدام جدیدشان در زمینه‌ی حذف دی‌اکسید‌کربن انجام دهند و خوشحالم که می‌بینم این خصیصه در راستای هدفی وابسته‌به حفظ سیاره‌ی زمین، دوباره بازگشته است.

جسورانه‌ترین اقدام مایکروسافت، پافشاری برای جمع‌آوری کربن از جو زمین است. این شرکت می‌خواهد به فناوری‌های نوپا اعتماد کند و از همین رو، سرمایه‌ی قابل توجهی را نیز در یک راه‌حل اقلیمی که همچنان بحث‌برانگیز است، تزریق می‌کند. طرفداران طرح جذب کربن از جو زمین، مانند فریدمن، معتقدند که فناوری روز دنیا برای دستیابی مایکروسافت به اهدافش، به اندازه‌ی کافی کامل است. اجرای این روش در حال حاضر بسیار گران تمام می‌شود. مایکروسافت در حال پشتیبانی این موضوع است و تزریق یک میلیارد دلار پول نقد درنهایت می‌تواند این فناوری را برای شرکت‌های دیگری که به‌دنبال راه‌های نوین سبز شدن هستند، ارزان‌تر و در عین‌حال جذاب‌تر کند.

مایکروسافت انتظار دارد که امسال ۱۶ میلیون تُن کربن را از بین ببرد، که این حجم تقریبا برابر است با عملکرد ۱۵ کارخانه‌ی زغال سنگ در تولید گازهای گلخانه‌ای. زدودن دی‌اکسیدکربن از هوا هنوز هم می‌تواند به ازای هر تُن ۶۰۰ دلار باشد. با این نرخ، مایکروسافت باید ۹.۶ میلیارد دلار هزینه کند تا بتواند فقط گازهای آزاد شده در سال جاری را از بین ببرد، چه رسد به نابودی کل گازهایی که از زمان تأسیسش در سال ۱۹۷۵ تا به امروز در جو زمین منتشر کرده است. اما پیش‌بینی می‌شود که هرچه تعداد بیشتری از افراد، فناوری‌های جدیدی که میزان خروج گازهای گلخانه‌ای از آن‌ها منفی است را به رسمیت بشناسند، در این‌صورت قیمت و هزینه‌ی استفاده از آن‌ها به‌شدت کاهش خواهد یافت؛ درست همان‌گونه که هزینه‌ی انرژی خورشیدی از ۳۰ دلار در هر وات در سال ۱۹۸۰، به کمتر از ۱ دلار در هر وات در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت.

اسمیت در رویدادی با حضور رسانه‌ها گفت:

تنها راهی که می‌توانیم در آن حرکتی رو به جلو داشته باشیم، قدم برداشتن در مسیر حذف کربن از محیط است. درحال حاضر، فناوری مورد نیاز ما برای حل این مشکل وجود ندارد، حداقل نه به شیوه‌ای که بتواند به شکلی که دنیای امروز به آن نیاز دارد، مقرون‌به‌صرفه و کارآمد باشد.
مایکروسافت

منتقدان طرح جذب کربن، مانند برنی سندرز، سناتور امیدوار به رسیدن به مقام ریاست جمهوری ابراز نگرانی می‌کنند که چشم امید داشتن به نابودی کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای پس از انتشار در هوا، باعث می‌شود که فشارهای مربوط به مصرف کمتر سوخت‌های فسیلی، از روی صنایع آلاینده برداشته شود. طرح جذب کربن در صنایع سوخت‌های فسیلی محبوب است به‌طوری‌که ۱۰ شرکت نفت و گاز در کنارهم تصمیم گرفتند که یک میلیارد دلار برای توسعه‌ی این فناوری‌ها در سال ۲۰۱۶ هزینه کنند.

مایکروسافت می‌گوید که این شرکت متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا بیش از نصف میزان کنونی کاهش دهد. تغییر مسیر به‌سوی منابع تجدید‌‎پذیر برق در سال ۲۰۲۵، بخشی از راه رسیدن به این هدف را هموارتر خواهد کرد، اما زمینه‌های دیگر نیز باید اصلاح شوند. این شرکت نه‌تنها مسئولیت انتشار گازهای گلخانه‎ای را که خودش به‌طور مستقیم تولید و منتشر کرده‌ است، به عهده می‌گیرد، بلکه مسئولیت گازهای منتشر شده از طرف تولیدکنندگانی که با آن‌ها قرارداد دارند و آلودگی‌های ایجاد شده از طرف مصرف‌کنندگان محصولاتش را نیز بر عهده می‌گیرد. به‌عنوان مثال، وقتی صحبت از ایکس‌باکس مایکروسافت می‌شود، این شرکت درمورد تولید آلودگی‌هایی مانند موادی که برای ساخت کنسول بازی درنظر گرفته است، میزان برقی که در عملیات ساخت آن مصرف کرده، میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده طی عملیات حمل‌و‌نقل و درنهایت مقدار انرژی‌ای که هر فرد با اتصال کنسول به برق و بازی با آن مصرف می‌کند، خود را مسئول می‌داند.

مایکروسافت قصد دارد در سال جاری ۱۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن را از جو زمین پاکسازی کند

جهت پرداختن به موضوع تغییرات آب‌وهوا ازطریق به‌کارگیری فناوری‌هایی که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در آن‌ها منفی است، مایکروسافت باید مطمئن باشد که روشی ایمن و اساساً دائمی برای ذخیره‌ی کربنی که از جو جمع‌آوری می‌کند، وجود خواهد داشت، تا بعدها دوباره آزاد نشود. نواه دیک، مدیر اجرایی نهاد مردمی کربن ۱۸۰، که در گذشته یک مرکز حذف کربن بود، به وب‌سایت ورج گفت:

نکات اصلی همیشه در جزئیات نهفته‌اند، به همین جهت ما به زمان نیاز داریم تا این طرح به‌طور کامل اجرایی شود. فکر می‌کنم عملکرد شفاف مایکروسافت در مورد اینکه منظور از منفی بودن کربن چیست و چگونه قصد دارد به آنجا برسد، واقعاً مهم است.

مایکروسافت هنوز مشغول دادوستد با شرکت‌هایی است که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند. در ماه سپتامبر، این شرکت اعلام کرد که با استفاده از بستر ابرمحاسباتی مایکروسافت آژور، همکاری مهمی را با غول‌های صنعت نفت یعنی شورون و شلومبرژره  آغاز کرده‌ است تا از این طریق توسعه‌ی راه‌حل‌های ابر-بومی را تسریع کند و اطلاعات قابل تعقیب را به‌راحتی در اختیار صنایع قرار دهد. مایکروسافت در اطلاعیه‌ی امروز خود اعلام کرد که درحال راه‌اندازی یک «محاسبه‌گر پایداری» جدید است تا به مشتریان آژور کمک کند ردپای کربن خودشان را دنبال کرده و آن‌را گزارش کنند. کارمندان مایکروسافت از این شرکت خواستند تا اقدامات بزرگ‌تری درجهت رفع بحران آب‌و‌هوا انجام دهند. آن‌ها در نامه‌ای که در ماه سپتامبر نوشتند، خواستار لغو قرارداد همکاری با شرکت‌هایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، عدم حمایت مالی از سیاستمدارانی که منکر بحران آب‌و‌هوا هستند و عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی مایکروسافت تا سال ۲۰۳۰ شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات