پد شارژر بی سیم Zens Liberty، پیش از AirPower به استانداردهای والای اپل دست یافت

پنج‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت هلندی Zens، با تولید پد شارژر بی‌سیمی با قابلیت شارژ هم‌زمان دو گجت، بخشی از رویای شکست‌خورده‌ی اپل در تولید AirPower را به واقعیت بدل‌کرد.
تبلیغات

پنج ماه پیش بود که دن ریچیو (Dan Riccio)، معاون ارشد مهندسی سخت‌افزار اپل، ضمن اعلام رسمی لغو پروژه‌ی تولید پد شارژر بی‌سیم این شرکت، در بیانیه‌ای اذعان‌کرد بااینکه اپل کماکان براین باور است که آینده از آن تکنولوژی‌های بی‌سیم خواهد‌بود و خود را نیز به ایفای نقش در مسیر پیش‌برد این تکنولوژی‌ها متعهد می‌داند، اما به این جمع‌بندی رسیده‌است که با‌وجود تلاش‌های بسیار، AirPower به استانداردهای والای این شرکت دست نخواهد‌یافت. پد شارژر بی‌سیم ایرپاور، سپتامبر ۲۰۱۷ و در رویداد معرفی آیفون X رونمایی شد و طبق ادعای این شرکت، بنا‌بود در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه‌شود. امکان شارژ هم‌زمان سه گجت به‌صورت بی‌سیم، و بدون نیاز به قراردادن آن‌ها در محل خاصی روی پد، بهمراه نرم‌افزاری برای آیفون که میزان شارژ هر سه گجت را به‌طور هم‌زمان روی صفحه‌ی قفل گوشی نمایش می‌داد، از ویژگی‌های جالب‌توجهی بود که اپل وعده‌ داده‌بود.

چینش سیم‌پیچ‌ها در محصول ایرپاور اپل

اغلب پدهای شارژر موجود در بازار، از ۲ الی ۵ سیم‌پیچ داخلی بهره‌می‌گیرند و از آنجاکه برای شارژ یک گجت، لازم‌است سیم‌پیچ داخلی آن، روی سیم‌پیچ داخل پد قرارگیرد، امکان شارژ گجت با قرارادادن آن روی هر قسمتی از پد وجود‌ندارد.

اپل قصد‌داشت با بکارگیری چندین سیم‌پیچ دارای سطوح هم‌پوشان، امکان شارژ گجت‌ها بدون نیاز به قراردادن آن‌ها در محلی خاص روی پد را فراهم‌آورد

اپل قصد‌داشت با بکارگیری ۲۱ الی ۲۴ سیم‌پیچ دارای سطوح هم‌پوشان که در چند لایه روی یکدیگر قرار گرفته‌بودند، امکان شارژ گجت‌ها بدون نیاز به قراردادن آن‌ها در محلی خاص روی پد را فراهم‌آورد، اما گرمای تولید‌شده توسط این تعداد سیم‌پیچ، خصوصا هنگام شارژ هم‌زمان سه گجت آنهم با بالاترین سرعت ممکن، بیش از حد استاندارد بود که اصرار اپل بر عدم بکارگیری فن خنک‌کننده در این محصول را توجیه‌ناپذیرتر نیز می‌کرد. علاوه‌بر تولید حرارت بیش از حد استاندارد، برخی کارشناسان، تولید امواج الکترومغناطیسی خارج از رنج فرکانسی مجاز برای دستگاه‌های مذکور و مشکلات نرم‌افزاری را نیز، از موانع احتمالی توقف این پروژه دانسته‌اند. برخی معتقدند آنچه اپل قصد انجام آن‌را داشت ممکن اما خطرناک و غیرقانونی بود، بااینهمه ریچیو عدم توانایی ایرپاور در دست‌یافتن به استانداردهای والای اپل را، علت توقف این پروژه اعلام‌کرد و گمانه‌زنی‌های کارشناسان نیز، اپل را وادار به اظهارنظر درخصوص جنبه‌های فنی چرایی شکست این پروژه نکرد.

نسخه‌ی Textile پد شارژر Zens Liberty

هرچند آنچه شرکت مطرحی همچون اپل، باوجود میلیاردها دلار هزینه‌ای که سالانه‌ صرف تحقیق و توسعه می‌کند، قادر به انجام آن نبوده‌است، شاید اساسا امری ناممکن به‌نظر برسد، اما اخیرا یک شرکت کوچک هلندی، با طراحی محصولی مشابه، دستیابی به حداقل دو سوم از استانداردهای والای مورد اشاره‌ی ریچیو را امکان‌پذیر ساخته‌است. پد شارژر Zens Liberty، با بکارگیری ۱۶ سیم‌پیچ دارای سطوح هم‌پوشان و تولید توان خروجی‌ای معادل ۳۰ وات (۱۵ وات برای هر گجت)، امکان شارژ هم‌زمان دو گجت را به‌صورت بی‌سیم و با قراردادن آن‌ها در هر نقطه‌ای روی سطح پد فراهم‌آورده و مجهز به یک خروجی USB ی ۲/۴ آمپری برای شارژ گجت سوم نیز هست. این پد ماه نوامبر در دو نسخه ۱۴۰ و ۱۸۰ دلاری، به بازار عرضه خواهدشد. تفاوت این دو نسخه صرفا در شکل ظاهری آن‍هاست؛ درحالیکه سطح شیشه‌ای نسخه‌ی Glass، امکان مشاهده چینش سیم‌پیچ‌های داخل پد را فراهم‌آورده، روکش پارچه‌ای نسخه‌ی Textile، که کاری از شرکت دانمارکی طراحی منسوجات Kvadrat است، جلوه‌ی زیبایی به این محصول بخشیده‌است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات