مدیرعامل هواوی از لزوم توسعه رقیبی چینی برای لیبرا می‌گوید

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل هواوی گفته‌ است که چین می‌تواند رمزارز اختصاصی خود را معرفی کند و آن‌ها نیازی به استفاده از لیبرا، رمز ارز فیسبوک نخواهند داشت.
تبلیغات

رِن ژنگفِی، مدیرعامل هواوی، در یک سال گذشته و پس از دستگیری منگ وانژو، مدیر مالی شرکت چینی، درگیر مسائل امنیتی بین‌المللی و تحریم‌هایی بوده که از طرف دولت آمریکا برای این شرکت وضع شده‌ است. اما آقای ژنگفی از آنچه در دنیای تکنولوژی و دیگر شرکت‌ها رخ می‌دهد، به دور نمانده‌ است. پس از معرفی لیبرا (Libra)، رمزارز اختصاصی فیسبوک، آقای ژنگفی علاقه‌مند است که چین بتواند پاسخ مناسب به رمزارز فیسبوک بدهد.

آقای ژنگفی در مصاحبه‌ای با وب‌سایتی ایتالیایی در ۲۲ ماه ژوئیه، در مورد این موضوع صحبت کرده‌ است. مصاحبه‌ی مذکور به زبان انگلیسی نیست اما ترجمه‌ی آن در دسترس قرار گرفته و این بدین معنا است که متن اصلی مصاحبه احتمالاً تفاوت‌های ظریفی با نسخه‌ی ترجمه‌شده دارد. بنابر اظهاراتی که در نسخه‌ی ترجمه‌شده از سخنان آقای ژنگفی منتشر شده، او در پاسخ به سوالی در ارتباط با دعوت شدن چین برای عضویت در باشگاه لیبرا چنین گفته است:

حتی چین هم می‌تواند چنین رمزارزی را طراحی کند پس چرا باید از لیبرا استفاده کند؟ قدرت یک کشور از شرکتی اینترنتی بسیار بیشتر است.

آخرین جمله‌ی آقای ژنگفی قابل بحث است چون شرکت‌های اینترنتی توانسته‌اند به گونه‌ای مقررات وضع‌شده توسط دولت‌های مختلف را کنار بگذارند. اما مدیرعامل هواوی مشخصاً اعلام کرده‌ است که ضرورتی ندارد چین منتظر شود تا لیبرا به‌عنوان یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی رمزارزها شناخته بشود؛ بلکه می‌تواند از رمزارز بومی خود استفاده کند. هر چند در حال حاضر چنین احتمالی، شدنی به نظر نمی‌رسد.

یکی از مسائل در مورد رمزارزها در چین، ممنوعیت آن است. ممکن است تصمیم دولت چین به این دلیل بوده باشد که استخراج ارزهای دیجیتال با توجه به اینکه از استخراج معادن طبیعی پیشی گرفته، اثرات محیط زیستی زیادی به‌دنبال دارد اما دلیل اصلی این است که وضع مقررات بر رمزارزها بسیار سخت است. دولت چین به‌طور سنتی کنترل زیادی بر مردم خود دارد، هم در زمینه‌های شخصی و هم مالی؛ و مجاز شمردن رمزارزها باعث کاهش این کنترل و از بین رفتن سال‌ها تلاش برای اعمال کنترل‌های مورد بحث می‌شود.

رنگ ژنگفی / موسس هواوی / Huawei Founder

اخیراً سازمان خدمات درآمد داخلی IRS (Internal Revenue Service) نشان داده‌ است که وضع قانون بر رمزارزها غیرممکن نیست. هرچند آن‌ها در همین راستا به ۱۰ هزار نفر هشدار داده‌اند که میزان دارایی رمزارز خود را به‌طور دقیق برای مالیات اعلام کنند. بنابراین احتمالاً رمزارزی که توسط دولت چین ایجاد شود، این امکان را به دولت می‌دهد که بتوانند راحت‌تر نقل و انتقالات این رمزارز توسط شهروندان چین را کنترل کنند. این در حالی است که دیگر رمزارزها چنین امکانی را به دولت چین نخواهند داد.

اما همه‌ی این‌ها حدس و گمان است. نکته‌ی جالب در مصاحبه‌ی مذکور این است که ژنگفی قصد دارد یک ملت را در برابر یک شرکت تکنولوژی اینترنتی قرار دهد. البته این موضوع هم چندان هم عجیب نیست و حتی قابل انتظار است. شاید تصمیم وی به این دلیل است که هواوی ارتباط خوبی با دولت آمریکا نداشته و ایالات متحده مشکلات زیادی برایش ایجاد کرده‌ است. تحریم فروش محصولات، منع فروشندگان قطعات تکنولوژیک برای داشتن رابطه‌ی تجاری با هواوی و دستگیری وانژو تنها بخشی از مسائل بین آمریکا و هواوی است. بنابراین عجیب نیست که ژنگفی بخواهد که چین به‌طور گسترده با لیبرا رقابت کند.

البته فیسبوک قبل از اینکه نگران معرفی رمزارز اختصاصی چین باشد، باید نگران مشکلاتی باشد که لیبرا در آمریکا دارد. اوایل ماه ژوئیه، تعدادی از اعضای کنگره‌ی آمریکا نامه‌ای به فیسبوک نوشتند و در آن از فیسبوک خواسته‌اند توسعه‌ی لیبرا و زیرساخت‌های آن را به تعویق بیاندازد. در واقع نیاز نیست ژنگفی برای مقابله با لیبرا رمزارز چینی را معرفی کند؛ لیبرا در حال حاضر هم مخالفان بسیاری در آمریکا دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات