نهایی شدن مشخصات گوشی Limbrem 5 همزمان با آغاز پیش فروش

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت Pursim پس از دو سال جمع‌آوری سرمایه، شروع به پیش‌فروش Librem 5 کرده و مشخصات نهایی محصول را نیز در اختیار عموم قرار داده است.
تبلیغات

تاکنون شواهد و مستندات بسیاری پیرامون نقص حریم شخصی کاربران توسط برنامه‌های گوشی‌های هوشمند منتشر شده است اما اکنون زندگی بدون این دستگاه‌ها برای بسیاری از افراد ممکن نیست. در این میان شرکت‌هایی وجود دارند که هدف اصلی آن‌ها ارائه‌ی قابلیت‌های مفید گوشی‌های هوشمند همراه‌با حفظ حریم شخصی مشتریان است. Purism یکی از این شرکت‌ها است که به‌تازگی اقدام به شروع پیش‌فروش گوشی Liberm 5 کرده است. این محصول توسط سرمایه‌گذاری جمعی توسعه داده شده و با شروع پیش‌فروش آن، مشخصات نهایی محصول نیز به تأیید رسیده است.

بحث‌های زیادی پیرامون مزایا و معایب تغییر پلتفرم گوشی‌های هوشمند برای حفظ حریم شخصی صورت گرفته است. لینوکس یکی از معدود پلتفرم‌هایی است که می‌تواند وظیفه‌ی حراست از اطلاعات کاربران را به شکل صحیحی انجام دهد اما تنوع وسیع اپلیکیشن‌ها مانند اندروید و iOS در آن دیده نمی‌شود. با این حال بسیاری از کاربران حاضر هستند برای حفظ حریم خصوصی، از توده‌ی گسترده‌ی اپلیکیشن‌ها گذر کنند و به همین دلیل است که Librem 5 توانست در سال ۲۰۱۷ سرمایه‌ی لازم را جمع‌آوری کند.

اکنون بعد از گذشت دو سال از فرایند جمع‌آوری سرمایه، Purism همچنان موفق نشده است تا محصول نهایی را به دست مشتریان برساند. تولید Librem 5 بیش از آنچه تصویر می‌شد، زمان برده و در حال حاضر نیز تنها مشخصات نهایی آن به تأیید رسیده است. البته عدم تأمین چیپ‌های i.MX8 از سوی شرکت NXP یکی از مهم‌ترین دلایل این تأخیر بوده است. طبق وعده‌ی سازنده، Librem 5 از سه‌ ماه آینده به بازار عرضه می‌شود. محصول مذکور از پردازنده‌ی i.MX8M در کنار ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم و نمایشگر ۵.۷ اینچی بهره می‌برد که از رزولوشن ۷۲۰ در ۱۴۴۰ پیکسل پشتیبانی می‌کند و نسبت تصویر آن نیز ۱۸ به ۹ است. دوربین اصلی دستگاه از یک لنز تکی ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین سلفی از لنز ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

گوشی لیبرم ۵ / librem 5

شاید مشخصات سخت‌افزاری Librem 5 برای بسیاری از مشتریان چندان خوشایند به نظر نرسد اما این قطعات به دلیل سازگاری با پلتفرم متن‌باز و با دقت انتخاب شده‌اند و هدف نهایی از به کارگیری آن‌ها نیز حفظ حریم شخصی کاربران است. قابل ذکر است که در این گوشی از سه کلید فیزیکی برای خاموش کردن سریع اتصال وای‌فای و بلوتوث، اتصال همراه و دوربین و میکروفون استفاده شده است. همچنین برخلاف بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی، باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت دستگاه قابل جداسازی و جایگزین کردن توسط کاربر است.

Purism ترجیح داده است از نسخه‌ای با شباهت‌های بسیار به لینوکس دسکتاپ استفاده کند. این شرکت همکاری نزدیکی با جامعه‌ی متن‌باز برای توسعه‌ی فریمور و نرم‌افزارهای محصول خود داشته است. همچنین امکان نصب سایر نسخه‌های لینوکس مخصوص موبایل روی این دستگاه وجود دارد. اما سؤال اینجا است که آیا تمامی ویژگی‌های ذکرشده می‌توانند برچسب قیمت ۶۹۹ دلاری دستگاه را توجیه کنند یا خیر. کسانی که فکر می‌کنند چنین قیمتی در قبال حفظ حریم شخصی مناسب است می‌توانند با پیش‌خرید این محصول از تخفیف ۵۰ دلاری بهره‌مند شود و تنها با ۶۴۹ دلار ظرف سه‌ ماه آینده‌، صاحب یک Librem 5 شوند.

نظر شما پیرامون استفاده از پلتفرم لینوکس در گوشی‌های هوشمند چیست؟ آیا قابلیت‌های در نظر گرفته شده توسط شرکت Purism برای حفظ حریم خصوصی کاربران مؤثر و کافی است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات