مشخصات پردازنده‌های نسل دهم کامت لیک اینتل فاش شد

جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
جزئیات پردازنده‌ی نسل دهم کامت لیک لو رفت: Core i9-10900KF با ۱۰ هسته، ۲۰ ترد و ۵٫۲ گیگاهرتز بوست به‌قیمت ۴۹۹ دلار و مدل‌های ۸ و ۶ هسته‌ای، به‌ترتیب به‌قیمت‌های ۳۳۹ و ۱۷۹ دلار.
تبلیغات

از شایعات اینگونه به‌نظر می‌رسد که مشخصات کلی پردازنده‌های نسل دهم کامت لیک (Comet Lake) اینتل به‌همراه جزئیات ۱۳ مورد SKU مختلف به‌بیرون درز کرده است. خانواده‌ی کامت لیک استمرار بازسازی چندباره‌ی معماری ۱۴ نانومتری اسکای لیک (Sky lake) است که کاربران از سال ۲۰۱۵ شاهد آن بوده‌اند و ظاهرا خانواده‌ی محصولات نسل دهم، نمونه‌ی جدیدی از این معماری است.

پردازنده‌های نسل دهم Comet Lake اینتل لو رفت؛ ۱۰، ۸، ۶ و ۴ هسته‌ای به ترتیب ۴۰۹، ۳۳۹، ۱۷۹ و ۱۲۹ دلار؛ به‌همراه معرفی سوکت جدید LGA 1159

جزئیات این مجموعه در سایت Computerbase منتشر و گفته شده است که منبع اصلی این خبر، یک انجمن فناوری مستقر در چین است. از شواهد اینگونه برمی‌آید که هیچ تغییر مهمی در این محصولات ایجاد نشده است؛ چرا که هنوز هم از لحاظ فنی مبتنی بر همان معماری اسکای لیک است و اصلاحاتی روی گره‌ی پردازشی آن انجام شده است. محصولات نسل دهم از گره +++14nm استفاده می‌کنند که یک پلاس بیشتر از مدل نوسازی‌شده‌ی کافی لیک (Coffee Lake) دارد.

اینتل / Intel

برترین قطعات در مجموعه‌ی جدید شامل تراشه‌ی سری Core i9 است که در حال حاضر ۱۰ هسته و ۲۰ ترد (thread) دارد. طبق اطلاعات فاش‌شده، قیمت سری ۱۰ هسته‌ای Core i9 از ۴۰۹ دلار شروع می‌شود و حداکثر تا ۴۹۹ دلار ادامه می‌یابد. هم‌اکنون، Core i9-9900K (با هشت هسته و ۱۶ ترد) را می‌توان با قیمتی در حدود ۴۹۹ دلار در فروشگاه‌ها یافت و این خیلی حیرت‌آور است. پایین‌آمدن قیمت پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای و ۲۴ تردی AMD تا ۴۹۹ دلار را شاید بتوان دلیل ارائه‌ی چنین قیمت‌های رقابتی توسط اینتل برای محصولات نسل دهم پردازنده‌هایش دانست.

دو نوع هشت هسته‌ای و ۱۶ تردی در Core i7 SKU وجود دارد که به‌ترتیب به قیمت ۳۳۹ دلار و ۳۸۹ دلار به فروش می‌رسند. این تراشه‌ها هم در حدود ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از پیشینیان نسل نهمی خود هستند. SKUهای Core i5 شامل چهار تراشه‌ی ۶ هسته‌ای با ۱۲ ترد با قیمتی در حدود ۱۷۹ الی ۲۶۹ دلار هستند. این قیمت تقریبا با قیمت فعلی پردازنده‌های ۶ هسته‌ای Core i5 برابر است؛ اما باید به این نکته هم توجه داشت برخلاف این مدل‌ها، Core i5-9400 که به قیمت ۱۷۹ دلار به فروش می‌رسد از قابلیت فراریسمانی (hyper-threading) برخوردار نیست.

اینتل / Intel

عکسی از ویفر پردازنده‌ی Core متعلق به نسل دهم اینتل که در کامپیوتکس ۲۰۱۹ منتشر شد. پردازنده‌های دسکتاپ نسل دهم که در این نمایشگاه رونمایی شد، تجربه‌ای سریع و همه‌جانبه را حداکثر با چهار هسته، هشت ترد، ۴٫۱ گیگاهرتز فرکانس مکس توربو و ۱٫۱ گیگاهرتز فرکانس گرافیک فراهم می‌آورند 

در نهایت، چهار Core i3 SKU وجود دارند که هر کدام چهار هسته و هشت ترد دارند. قیمت هر کدام از آن‌ها از ۱۲۹ دلار شروع و با ۱۷۹ دلار تمام می‌شود. بد نیست که اشاره‌ای هم به این موضوع بشود که برخی از این مدل‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که شبیه SKU‌های پرچم‌دار نسل‌های پیشین اینتل هستند. آن‌ها با قیمتی بالاتر از ۳۰۰ دلار فروخته می‌شوند، درحالیکه رقابت‌ها این SKUها را به دسته‌ی محصولات زیر ۱۵۰ دلار رانده است.

جزئیات پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای پرچم‌دار Core i9-10900KF اینتل

اینتل / Intel

شایعات حاکی از آن است که Core i9-10900KF همان SKU پرچم‌دار در این مجموعه از محصولات است که از ۱۰ هسته و ۲۰ ترد بهره می‌برد. از قیمت اعلام‌شده برای این محصولات چنین برمی‌آید که این سوکت‌ها رقیب Ryzen 9 3900X محصول AMD خواهند بود که در مجموع از ۱۲ هسته و ۲۴ ترد بهره می‌برد.

سرعت کلاک این نوع از ریزپردازنده‌ها در حالت تک‌هسته‌ای برابر با ۵٫۲ و در حالت پایه برابر با ۳٫۴ گیگاهرتز است. ویژگی‌های این تراشه عبارت است از ۲۰ مگابایت حافظه‌ی کش، توان حرارتی (TDP) برابر با ۱۰۵ وات و با ارزش ۴۹۹ دلار. اینتل هنوز هم نتوانسته است از نظر تعداد هسته‌ها در پلتفرم‌های اصلی خود با AMD برابری کند؛ اما با نگاهی به گزارش‌های جدیدی که درباره‌ی رایزن ۳۰۰۰ منتشر شده است می‌توان دریافت که زمانی‌که صحبت از فشار کاری ناشی از بازی و عملکرد تک‌هسته‌ای به میان می‌آید اینتل هنوز هم از جایگاه برتری نسبت به AMD برخوردار است؛ به همین دلیل، انتظار می‌رود که یک پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای از این هم فراتر رود.

جزئیات Core i7-10700K Flagship با ۸ هسته، Core i5-10600K با ۶ هسته و Core i3-10350K

اینتل / Intel

تراشه‌های دیگری که باید از آن‌ها سخن گفت، SKUهای موجود در دسته‌ی برتر در گروه Core هستند. در بخش Core i7 می‌توان Core i7-10700K را مشاهده کرد که دارای یک بخش هشت هسته‌ای با ۱۶ ترد است که از سرعت کلاک برابر با ۳٫۶ گیگاهرتز در حالت پایه و ۵٫۱ گیگاهرتز در حالت بوست برخوردار است. این پردازنده دارای ۱۶ مگابایت حافظه پنهان و توان حرارتی برابر با ۹۵ وات است. پسوند «F» نداشتن Core i7-10700K به آن معنی است که با UHD 730 iGPU اینتل عرضه می‌شود. قیمت این تراشه، ۳۸۹ دلار است و باید آن را برابر با Ryzen 7 3800X دانست که آن هم قطعه‌ای با هشت هسته و ۱۶ ترد است.

Core i5-10600K، تراشه‌ای ۶ هسته‌ای با ۱۲ ترد است که سرعت کلاک آن در حالت پایه برابر با ۳٫۷ و در حالت بوست برابر با ۴٫۹ گیگاهرتز است. این تراشه دارای ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش و ۹۵ وات توان حرارتی است و قیمتی برابر با ۲۲۹ دلار دارد که آن را در جایگاهی برابر با Ryzen 5 3600X دقرار می‌دهد؛ قیمت این تراشه، ۲۴۹ دلار است. همچنین، Core i5-10400 هم وجود دارد که قطعه‌ای ۶ هسته‌ای با ۱۲ ترد با سرعت کلاک پایه و بوست ۳٫۰ و ۴٫۲ گیگاهرتز است. توان حرارتی آن برابر با ۶۵ وات است و ۱۷۹ دلار قیمت‌گذاری شده است که پایین‌تر از قیمت ۱۹۹ دلاری Ryzen 5 3600 است. و در آخر، Core i3-10350K با چهار هسته و هشت ترد است. ویژگی‌های آن عبارت هستند از سرعت کلاک پایه‌ی ۴٫۱ گیگاهرتز، سرعت بوست ۴٫۸ گیگاهرتز، حافظه‌ی کش ۹ مگابایت و توان حرارتی ۹۱ وات. گفته می‌شود قیمت آن، ۱۷۹ دلار است. این در حالی است که از نظر سخت‌افزاری، ویژگی‌های این مدل بهتر از ویژگی‌های Core i7-7700K است که با قیمتی بیش از ۳۵۰ دلار به مشتری عرضه می‌شود.

جدول مشخصات «احتمالی» مجموعه‌ی پردازنده‌های کامت لیک نسل دهم اینتل

اسم پردازنده

لیتوگرافی

هسته / ترد

فرکانس پایه

فرکانس بیشینه

گرافیک

(UHD)

کش

TDP

قیمت

دلار

Intel Core i9-10900KF

+++14nm

۱۰ / ۲۰

۳٫۴

۵٫۲

موجود نیست

۲۰

۱۰۵

۴۹۹

Intel Core i9-10900F

+++14nm

۱۰ / ۲۰

۳٫۲

۵٫۱

موجود نیست

۲۰

۹۵

۴۹۹

Intel Core i9-10800F

+++14nm

۱۰ / ۲۰

۲٫۷

۵٫۰

موجود نیست

۲۰

۶۵

۴۰۹

Intel Core i7-10700K

+++14nm

۸ / ۱۶

۳٫۶

۵٫۱

۷۳۰

۱۶

۹۵

۳۳۹

Intel Core i7-10700

+++14nm

۸ / ۱۶

۳٫۱

۴٫۹

۷۳۰

۱۶

۶۵

Intel Core i5-10600K

+++14nm

۶ / ۱۲

۳٫۷

۴٫۹

۷۳۰

۱۲

۹۵

۲۶۹

Intel Core i5-10600

+++14nm

۶ / ۱۲

۳٫۲

۴٫۸

۷۳۰

۱۲

۶۵

۲۲۹

Intel Core i5-10500

+++14nm

۶ / ۱۲

۳٫۱

۴٫۶

۷۳۰

۱۲

۶۵

۱۹۹

Intel Core i5-10400

+++14nm

۶ / ۱۲

۳٫۰

۴٫۴

۷۳۰

۱۲

۶۵

۱۷۹

Intel Core i3-10350K

+++14nm

۴ / ۸

۴٫۱

۴٫۸

۷۳۰

۹

۹۱

۱۷۹

Intel Core i3-10320

+++14nm

۴ / ۸

۴٫۰

۴٫۷

۷۳۰

۹

۹۱

۱۵۹

Intel Core i3-10300

+++14nm

۴ / ۸

۳٫۸

۴٫۵

۷۳۰

۹

۶۲

۱۴۹

Intel Core i3-10100

+++14nm

۴ / ۸

۳٫۷

۴٫۴

۷۳۰

۷

۶۲

۱۲۹

Core i3-10100 سطح پایه هم چهار هسته و هشت ترد به همراه سرعت کلاک ۳٫۷ گیگاهرتز در حالت پایه و ۴٫۴ گیگاهرتز در حالت بوست دارد. این تراشه، هفت مگابایت حافظه‌ی کش و ۶۵ وات توان حرارتی دارد و به قیمت ۱۲۹ دلار به فروش می‌رسد. تمام مشخصات «احتمالی» این مجموعه سخت‌افزاری را می‌توان در جدول بالا مشاهده کرد.

سوکت LGA 1159 اینتل؛ پلتفرم جدید موردنیاز برای نسل دهم؟ به‌همراه پشتیبانی بومی DDR4-3200

این جدول علاوه بر تمام جزئیات، سوکت جدید برای مجموعه محصولات نسل دهم را نیز دربرمی‌گیرد. شایعات حاکی از آن است که سوکت جدید LGA 1159 است که در این صورت، از ناسازگاری آن با مادربوردهای فعلی LGA 1151 حکایت دارد. این همچنین به آن معنا است که کاربران باید به‌دنبال تراشه‌های جدیدی باشند. آنچه که از داخل اینتل به گوش می‌رسد، این شرکت در حال حاضر تراشه‌های سری ۴۰۰ را برای پلتفرم موبایل خود یعنی آیس لیک (Ice Lake) آماده کرده است. در نتیجه، کاربران باید منتظر سری Z490 در مادربوردهای جدید باشند.

اینتل / Intel

نمودار ICL PCH اینتل (سری ۴۹۵) برای مجموعه‌های قابل حمل که بخشی از تراشه‌های سری ۴۰۰ است 

همچنین، از حافظه‌ی DDR4-3200 (بومی) که نسخه‌ی ارتقایافته‌ی DDR4-2666 در مجموعه‌ی بازسازی‌شده‌ی کافی لیک (Coffee Lake) است نیز پشتیبانی به‌عمل آمده است. هنوز جدول زمانبندی برای عرضه‌ی این محصولات تعیین نشده است؛ اما انتظار می‌رود که تا اواخر سال جاری این اتفاق بیفتد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات