لینوکس از Windows Server در سرورهای آژور مایکروسافت پیشی گرفت

دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سیستم‌عامل لینوکس حتی در سرورهای آژور مایکروسافت هم سهم بیشتری نسبت به ویندوز سرور به‌ خود اختصاص داده‌ است.
تبلیغات

حدود سه سال‌ونیم پیش، مارک راشینوویچ، مدیر ارشد بخش فناوری رایانش ابری مایکروسافت اعلام کرد از هر ۴ کاربر این رایانش، یک کاربر از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کند. مایکروسافت بعد از آن و در سال ۲۰۱۷ تأیید کرد این آمار به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. یک سال بعد از انتشار این آمار و در سال ۲۰۱۸، اسکات گوتری، مدیر اجرایی بخش رایانش ابری مایکروسافت اعلام کرد آمار کاربران لینوکسی این بخش به ۵۰ درصد رسیده است.

اکنون، حدود یک سال بعد از انتشار آمار گوتری، ساشا لوین، توسعه‌دهنده‌ی هسته‌ی مایکروسافت لینوکس که روی پروژه‌ی درخواست مایکروسافت برای ملحق شدن به فهرست امنیتی لینوکس کار می‌کند، اعلام کرد تعداد کاربران لینوکس در رایانش ابری مایکروسافت، از تعداد کاربران ویندوز سرور بیشتر شده است.

البته انتشار این آمار کارشناسان را شگفت‌زده نکرد. سیستم‌عامل لینوکس در حال حاضر، سیستم‌عامل محبوب سرورهای فیزیکی و سیستم‌های رایانش ابری به شمار می‌رود و ویندوز سرور برای سال‌های متوالی کاربرانش را از دست می‌دهد.

در آخرین گزارش بین‌المللی «سیستم‌های عامل و بازارهای زیرمجموعه» که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، لینوکس ۶۸ درصد بازار سیستم‌های عامل سرور را در اختیار دارد. این آمار از حدود دو سال پیش درحال افزایش بوده است.

اسکات گوتری در ماه سپتامبر گفته بود لینوکس ماه به ماه رشد می‌کند و انتظار می‌رفت که با گذشت زمان، این سیستم‌عامل، بازار را کاملا زیر سلطه بگیرد.

ویندوز سرور

ویندوز سرور عملا رقابت را به لینوکس واگذار کرده است

در حال حاضر فقط مشترکان رایانش ابری مایکروسافت (آژور) نیستند که از لینوکس استقبال بیشتری می‌کنند. گاتری در این‌باره گفته بود:

سرویس‌های آژور هم اغلب برمبنای لینوکس طراحی می‌شوند. بیشتر این سرویس‌ها را مایکروسافت می‌سازد. برای مثال شبکه مبتنی‌بر نرم‌افزار SDN بر مبنای لینوکس طراحی شده است.

گاتری در پاسخ به این سؤال که چرا همه، ازجمله خود مایکروسافت درحال کوچ از ویندوز سرور به لینوکس هستند، گفته بود:

همه‌چیز از ۱۰ سال پیش شروع شد؛ زمانی‌که کدهای ASP.NET را متن باز کردیم. بعد از آن متوجه شدیم هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند از یک نرم‌افزار متن باز استفاده کند. این اتفاق تنها یک حرکت خوب و لطف از سوی مایکروسافت نبود؛ بلکه بسیار اساسی و حیاتی بود. مسئله فقط درباره کدها نیست؛ مسئله درباره‌ی عموم است.

او البته تأیید کرده بود که مایکروسافت بزرگ‌ترین پشتیبان پروژه‌های کد باز در جهان است.

حتی استیو بالمر، مدیر اجرایی سابق مایکروسافت هم که لینوکس را یک سرطان می‌دانست، حالا می‌گوید عاشق لینوکس شده است.

مدیران ارشد مایکروسافت به لینوکس ابراز علاقه کرده‌اند

طبق گزارش ZD Net، در حال حاضر حداقل ۸ سرویس مبتنی بر لینوکس روی آژور فعال هستند. حتی سرویس Azure Sphere خود مایکروسافت نیز برمبنای لینوکس است. «آژور اسفیر» که مجموعه‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که برای محافظت از دستگاه‌های غیرمتمرکز طراحی شده و برد اسمیت مدیر ارشد مایکروسافت، آن را هسته‌ی لینوکسی سفارشی‌شده توصیف کرده است. به‌نظر می‌رسد دنیای ابری درحال لینوکسی شدن باشد، حتی در ردموند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات