مایکروسافت تمام پتنت‌های خود را متن باز کرد؛ ردموندی‌ها به جامعه اوپن سورس OIN پیوستند

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت که روزی در نقطه‌ی مقابل لینوکس و متن‌باز بودن آن قرار داشت حالا ضمن پشتیبانی از لینوکس در Azure، در محافظت از آن نیز می‌کوشد.
تبلیغات

مایکروسافت امروز به طور رسمی اعلام کرد که به OIN پیوسته است. OIN شبکه‌ای است که به منظور حفاظت از لینوکس و سایر نرم‌افزارهای متن‌باز تشکیل شده است تا آن‌ها را از سوءاستفاده‌های مربوط به حق اختراع مصون دارد.

این شبکه در سال ۲۰۰۵ پایه‌گذاری شد و از آن زمان شرکت‌های زیادی را در مدیریت خطرهای مرتبط با پتنت یاری کرده است. در سال‌های پیش از تأسیس OIN، مجوزهای اوپن سورس تنها شامل قوانین کپی‌رایت می‌شدند و تمهیدی در خصوص پتنت‌ها نداشتند. OIN با راه‌اندازی سیستمی که در آن شرکت‌های عضو یک شبکه به پتنت‌های هم دسترسی دارند، توانست این خلأ را پر کند. از این رهگذر، OIN موفق شد پلی بین متن‌باز بودن و رعایت حقوق ثبت اختراع ایجاد کند. امروز، این مجموعه به رهبری کیت برگلت توانسته است برای ۲۴۰۰ شرکت در سرتاسر جهان مجوز صادر کند. شرکت‌های عضو OIN از توسعه‌دهندگان و استارتاپ‌ها تا بزرگترین شرکت‌ها و صاحبان پتنت را شامل می‌شود.

تصمیم مایکروسافت مبنی بر عضویت در این مجموعه از آن جهت غافلگیرکننده است که این شرکت همواره با جامعه‌ی متن‌باز به دلیل مسائل مربوط به حق اختراع اصطکاک داشته است.

مایکروسافت این اقدام را گام منطقی دیگری برای این شرکت در راستای برآورده کردن خواست کاربران دانسته است.

در خبری که مایکروسافت در این زمینه منتشر کرده آمده است که «توسعه‌دهندگان دوست ندارند سر دوراهی ویندوز و لینوکس یا NET. و جاوا بمانند. آن‌ها می‌خواهند پلتفرم‌های ابری از تمامی فناوری‌ها پشتیبانی کنند. آن‌ها مایل هستند تا با به‌کارگیری جدیدترین فناوری‌ها نیاز کاربران را برآورده کند.»

مایکروسافت اعتراف کرده است که «به این نتیجه رسیدیم که توسعه‌ی تیمی از طریق اپن سورس می‌تواند به نوآوری سرعت ببخشد.»

متن‌باز شدن دات‌نت

ردموندی‌ها حالا یکی از مدعیان متن‌باز بودن در بین شرکت‌های حوزه‌ی فناوری به حساب می‌آیند. آن‌ها در سال ۲۰۰۸ بخش‌هایی از ASP.NET را متن‌باز کردند؛ Net Core.، تایپ اسکریپت، VS Code و پاورشل از جمله پروژه‌های متن‌باز این شرکت به حساب می‌آیند. مایکروسافت که روزی نقطه‌ی مقابل لینوکس بود حالا به واسطه‌ی Azure از تمامی توزیع‌های اصلی آن پشتیبانی می‌کند.

ما معتقدیم با عضویت در OIN می‌توانیم بیش از پیش به محافظت از لینوکس و سایر پروژه‌های متن‌باز بپردازیم. ما با این عضویت بالغ بر ۶۰ هزار پتنت را با خود به جامعه‌ی OIN آوردیم که می‌تواند به سود لینوکس و سایر فناوری‌های متن‌باز باشد. به‌علاوه، امیدوار هستیم که این تصمیم ما باعث جذب سایر شرکت‌ها به OIN شده و این شبکه‌ی لایسنس را قدرتمندتر از پیش سازد.امیدواریم هرچه سریع‌تر همکاری خود را با OIN و اعضای آن آغاز کنیم تا بتوانیم به این جامعه‌ی وسیع و توسعه‌دهندگان آن در محافظت از اکوسیستم لینوکس کمک کرده و خلاقیت و نوآوری را در نرم‌افزارهای متن‌باز دامن بزنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات