بلومبرگ: کارمندان هواوی با ارتش چین همکاری علمی کرده‌اند

پنج‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
بلومبرگ می‌گوید پژوهش‌های مشترک کارمندان هواوی با ارتش چین را از سایت‌ها جمع‌آوری کرده؛ ولی هواوی از این همکاری‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.
تبلیغات

بلومبرگ امروز در گزارشی اعلام کرد کارمندان هواوی در یک دهه‌ی گذشته، در حداقل ۱۰ پروژه‌ی تحقیقاتی با نیروهای نظامی و ارتش چین همکاری کرده است. این در حالی است که غول فناوری چینی از چنین همکاری‌هایی اعلام بی‌اطلاعی می‌کند.

در گزارش بلومبرگ آمده است کارکنان هواوی پروژه‌های متعددی با همکاری ارگان‌های مختلف ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) انجام داده‌اند که این پژوهش‌ها موضوعاتی از هوش مصنوعی تا ارتباطات رادیویی را دربر می‌گیرند. جو کلی، سخن‌گوی هواوی، ضمن بیان این نکته که شرکت متبوعش درزمینه‌ی تحقیق‌و‌توسعه یا مشارکت با مؤسسه‌های وابسته به PLA همکاری نکرده، به رویترز گفت:

این شرکت هیچ اطلاعی از مقالات پژوهشی کارمندانش ندارد که با اتکا به توانمندی‌های فردی خود منتشر می‌کنند. هواوی، تنها آن دسته از محصولات ارتباطاتی را طراحی و تولید می‌کند که استانداردهای مدنی جهانی را برآورده سازند و پروژه‌های سفارشی تحقیق‌و‌توسعه برای ارتش انجام نمی‌دهد.
هواوی / huawei

بیش از یک سال است که هواوی به‌شدت زیر ذره‌بین ایالات متحده قرار گرفته است. آمریکایی‌ها هواوی را به همکاری با دولت چین درزمینه‌ی جاسوسی از ارتباطات ایالات متحده ازطریق نصب «در پشتی» روی روترها و سوئیچ‌ها و سایر محصولات خود متهم می‌کنند. بااین‌حال، این شرکت هرگونه تهدید امنیتی ناشی از محصولات خود را رد کرده است. دولت ایالات متحده ماه گذشته شرکت‌های خود را از خرید تجهیزات مخابراتی هواوی منع و تحریم‌های شدیدی علیه دادوستد شرکت‌های آمریکایی با هواوی وضع کرد.

بلومبرگ می‌گوید این پروژه‌های تحقیقاتی چند نمونه از پژوهش‌هایی هستند که به‌صورت عمومی منتشر شده‌اند. این مؤسسه اضافه می‌کند مقالات مذکور را از نشریات منتشرشده و پایگاه‌های تحقیقاتی آنلاینی جمع‌آوری و گلچین کرده که عموما کارشناسان صنعتی و دانشگاهیان چینی استفاده می‌کنند. رن گوکیانگ، سخن‌گوی وزارت دفاع چین، به رویترز گفت این وزارتخانه درباره‌ی پژوهش‌های علمی اظهارنظر نمی‌کند:

همان‌طورکه همه می‌دانند، هواوی شرکتی خصوصی است که با اتکا به خود رشد کرده است. این شرکت هیچ‌ پیشینه‌ی نظامی به‌اصطلاح چینی ندارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات