پیشرانه دیزل یا برقی؛ کدام آلودگی کمتری دارند؟

جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
باتوجه‌به فرایند‌ ساخت پیچیده باتری‌ها و تولید برق در کشورهای مختلف برخی بر این باورند که خودروهای الکتریکی در مقایسه با نسل جدید پیشرانه‌های دیزلی، دوستدار محیط زیست نیستند.
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی آلمانی ifo Schneldienst در تحقیقات اخیر خود میزان انتشار گاز دی اکسید کربن خودروی مرسدس بنز C220 دیزلی را با تسلا مدل 3 مقایسه کرده است. در این تحقیقات با درنظرگرفتن میزان انرژی که در فرایند‌ی ساخت باتری‌ها هزینه می‌شود و آلایندگی که این فرایند با خود به همراه دارد در بهترین حالت انتشار گاز دی اکسید کربن توسط خودروهای برقی حتی بیشتر از خودروهای دیزلی است.

Volkswagen e-Golf / خودروی الکتریکی فولکس‌واگن ای-گلف

وال استریت ژورنال نیز در مقاله‌ی اخیر خود با تیتر "خودروهای سبز کثیف آلمانی" به نتیجه‌ی این تحقیق اشاره کرده است. البته برخی دیگر از وب‌سایت‌ها نیز در مقابل نتیجه‌ی این تحقیق موضع گرفته و آن را اقدامی بر ضد خودروهای برقی می‌دانند. حتی وال استریت ژورنال جوابیه‌ای به نتیجه‌ی این تحقیق را نیز منتشر کرده است که در آن عنوان می‌شود تیمی که این تحقیق را انجام داده‌اند تمامی جوانب را در نظر نگرفته‌اند و به‌صورت علمی اثبات شده است که آلودگی خودروهای تمام برقی نسبت به خودروهای دارای موتور احتراق داخلی پایین‌تر است.

us energy consumption

در سمت دیگر گروهی از دانشمندان و متخصصان صنایع در تحقیق دیگری میزان انتشار دی اکسید کربن خودروهای برقی را با خودروهای دیزلی مقایسه کرده‌اند و نتیجه‌گیری کرده‌اند که خودروی تمام برقی آلایندگی بسیار پایین‌تری دارد. این تحقیق توسط گروه فولکس واگن انجام شده است. در این مقایسه که مثال‌های آن همخوانی بیشتری با هم دارند یک فولکس واگن گلف دیزلی از نوع TDI با نسخه‌ی برقی گلف که e-Golf نام دارد مقایسه شده است.

در این تحقیق حتی فرایند‌ی قبل از تولید خودرو یعنی تولید مواد اولیه نیز در نظر گرفته شده است و به همین خاطر می‌توان این تحقیق را جامع‌تر ارزیابی کرد. در این تحقیق نیز همانند تیم ifo Schneldienst اشاره شده است که فرایند‌ی تولید باتری‌های بزرگ آلودگی‌هایی به همراه دارد و به همین خاطر آن‌ها به یک عدد آلایندگی برای گلف برقی دست پیدا کردند. در حقیقت خط تولید فولکس واگن گلف برقی با درنظرگرفتن فرایند‌ی تولید باتری به ازای هر کیلومتر ۵۷ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند. این در حالی است که خط تولید فولکس گلف TDI دیزلی در هر کیلومتر تنها ۲۹ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند.

us energy consumption

اما اگر خود اتومبیل‌ها را در نظر بگیریم ورق به نفع خودروهای برقی بر می‌گردد چون مدل دیزلی گلف TDI در هر کیلومتر ۱۱۱ گرم دی اکسید کربن  تولید می‌کند و این عدد به‌صورت معادل برای گلف برقی تنها ۶۲ گرم در هر کیلومتر است. این عدد معادل به این صورت محاسبه می‌شود که بدانیم تولید کردن برق لازم برای خودروی برقی چقدر آلودگی می‌تواند داشته باشد و این مسئله باتوجه‌به روش‌های تولید برق مختلف در هر کشور متفاوت است. در این تحقیقات کشور آلمان در نظر گرفته شده است و فولکس واگن می‌گوید امکان کاهش پیدا کردن این عدد ۶۲ گرم به ۲ گرم هم وجود دارد. گرچه چنین ادعایی در نخست رویاپردازانه به نظر می‌رسد ولی با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌توان بدان دست یافت. امروزه بشر به سرعت در حال حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر است، برای مثال در ایالات متحده استفاده از زغال سنگ برای تولید برق در کم‌ترین میزان خود قرار دارد. با اینکه زغال سنگ همچنان سهم بزرگی از تولید انرژی را در اختیار خود دارد ولی ولی استفاده از آن روند کاهشی دارد و هر سال کم‌تر می‌شود.

فولکس واگن همچنین اعلام کرده است که روش تولید متفاوت این شرکت برای تولید باتری لیتیوم یونی مدل ID می‌تواند ۲۵ درصد آلودگی کربنی کم‌تری در مقایسه با تولید فولکس گلف برقی ایجاد کند. باتری‌ها هر سال بهتر می‌شوند و تولید آن‌ها نیز بالطبع پیشرفت می‌کند و درنهایت با استفاده از فناوری بازیافت باتری می‌توان آلودگی ناشی از تولید باتری را با حداقل رساند. بنابراین می‌توان گفت که خودروهای برقی نه‌تنها در حال حاضر آلودگی کم‌تری دارند بلکه در آینده آلودگی ناشی از تولید آن‌ها کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات