بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ ژاپن با همکاری دو ربات جدید شرکت تویوتا برگزار می‌شود

دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن قرار است با کمک دو ربات‌های هوشمند و جدید شرکت تویوتا برگزار شود. ربات‌ها قرار است در این رویداد نقش‌آفرینی کنند.
تبلیغات

بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار است با همکاری ربات‌ها برگزار شود. قرار است ربات‌ها اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهند، آن‌ها را به سمت صندلی‌هایشان هدایت کنند و برای مهمانان نوشیدنی و خوراکی سرو کنند.

در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن، برخی به‌صورت داوطلبانه به مهمانان کمک می‌کردند تا صندلی‌های خود را پیدا کنند و کارها به‌صورت خودجوش و مردمی پیش می‌رفت. اما سال ۲۰۲۰ میلادی، این ربات‌ها هستند که وظایف بسیاری را برعهده می‌گیرند تا در برگزاری المپیک توکیو نقش موثری داشته باشند. 

ربات تویوتا

برگزارکنندگان بازی‌های المپیک و پارا المپیک ۲۰۲۰ توکیو، قصد دارند از دو ربات جدید یکی برای کمک به نیروهای برگزاری و دیگری برای سرویس‌دهی و ارائه خدمات به شرکت‌کنندگان کمک بگیرند. این ربات‌ها توسط شرکت تویوتا ساخته شده‌اند و وظایف مختلفی از جمله هدایت شرکت‌کنندگان به سمت صندلی‌هایشان، ارائه اطلاعات لازم به مردم و سرو نوشیدنی و غذا را در جریان بازی‌های المپیک برعهده خواهند داشت. ربات Human Support Robot یا به‌صورت مخفف HSR، با کمک بازوهای خود می‌تواند سینی و سبد را حمل کند. ربات دیگر موسوم به Delivery Support Robot یا به‌صورت مخفف DSR نیز بیشتر به یک سطل زباله‌ی متحرک شباهت دارد و می‌تواند کارهایی همچون حمل‌و‌نقل برخی اقلام را برعهده بگیرد. قرار است ۱۶ ربات در محل برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو مستقر شوند و به سازماندهی شرکت‌کنندگان و ارائه‌ی خدمات و سرویس به آن‌ها بپردازند.

مینورو یاماچی، معاون مدیرعامل شرکت تویوتا در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت:

ما به‌دنبال راهکارهایی برای ارتقاء وضعیت زندگی عادی و روزمره‌ی مردم هستیم. قصد داریم با توسعه‌ی ربات‌ها بتوانیم راهکارهایی خوب برای کمک به مردم معرفی کنیم. مهمانان زیادی روی صندلی‌های چرخ‌دار خود در المپیک توکیو شرکت خواهند کرد. ما دوست‌ داریم، مهمانان ما بتوانند بدون نگرانی از حرکت کردن، از بازی‌ها لذت ببرند.

تویوتا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، این ربات‌ها را برای استفاده توسط عموم مردم به بازار عرضه کند. در سال‌های اخیر، شرکت‌های خودروساز به چنین فناوری‌هایی روی آورده‌اند و هدف آن‌ها توسعه‌ی محصولاتی است که راهکارهایی حرکتی نوینی را در اختیار مردم قرار بدهد. علاوه‌بر ربات‌ها، اسکلت‌های پوشیدنی یا exoskeletons نیز توسط پاناسونیک با نام Power Assist Suits توسعه یافته‌اند که قرار است این محصولات نیز بتوانند مورد استفاده قرار گیرند. 

ربات بازی المپیک
ربات بازی المپیک
ربات بازی المپیک
ربات بازی المپیک

کارگران می‌توانند با برتن کردن چنین اسکلت‌های پوشیدنی، وسایل سنگین را بلند کرده و جابه‌جا کنند. پاناسونیک معتقد است که چنین گجت‌های پوشیدنی باعث افزایش ۲۰ درصد کارایی کارگران خواهد شد. در نتیجه آن‌ها می‌توانند با زحمت کمتر و بدون تحمل درد، بارهای سنگین را جابه‌جا کنند. یوشیموفی اوچیدا، معاون مدیرعامل پاناسونیک اعلام کرد: 

می خواهیم فضایی ایجاد کنیم که مردم بتوانند بدون توجه به تفاوت‌های جنسیتی و سنی کار کنند. وقتی فردی قصد دارد چمدان سنگین یا جعبه‌ای بزرگ را حمل کند، اسکلت‌های پوشیدنی Power Assist Suit  می‌توانند به وی کمک کنند و این کمک بسیار ارزشمند خواهد بود.
ربات بازی المپیک
ربات بازی المپیک
ربات بازی المپیک
ربات بازی المپیک

معمولا بازی‌های المپیک فرصتی را در اختیار کشورها قرار می‌دهد تا بتوانند دستاوردهای فرهنگی و تکنولوژیکی خود را به‌نمایش بگذارند. پیش‌تر نیز گفته شده بود که هزاران چهره در المپیک ۲۰۲۰ توکیو توسط فناوری تشخیص چهره اسکن می‌شوند و ظاهرا ژاپنی‌ها به موضوع امنیت بیشتر المپیک ۲۰۲۰ توکیو با فناوری تشخیص چهره اهمیت می‌دهند. در سال ۱۹۶۴ در جریان بازی‌های المپیک، ژاپنی‌ها قطار تندروی ژاپن یا شینکانسن (Shinkansen) را معرفی کردند. بازی‌های المپیک ۱۹۶۴، نقطه‌ی عطفی برای ژاپنی‌ها در به‌نمایش گذاشتن اقتدار تکنولوژیکی‌شان بود و نشان ‌می‌داد که آن‌ها بعد از ویرانی‌های جنگ جهانی دوم به توسعه‌ی خود اهمیت نشان می‌دهند و به فکر توسعه‌ی اقتصادی ژاپن هستند. در آن برهه‌ی زمانی قطارهای تندروی ژاپن به‌نمایش گذاشته شدند و اینک در مقطعی از زمان هستیم که ربات‌ها می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات