امنیت بیشتر المپیک 2020 توکیو با فناوری تشخیص چهره

چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
المپیک ۲۰۲۰ توکیو با کمک فناوری تشخیص چهره بیومتریک، امنیت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.
تبلیغات

براساس آخرین خبرها، کمیته‌ی برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو برای بالابردن سطح امنیت این رویداد بزرگ، قصد دارد از فناوری تشخیص چهره بیومتریک استفاده کند. این موضوع در یکی از گزارش‌های سال ۲۰۱۷ ستاد برگزاری مطرح شده بود.

البته استفاده از فناوری تشخیص چهره به معنی نگرانی در مورد نقض حریم خصوصی تماشاچیان نیست. ظاهرا این فناوری قرار است تنها برای ورزشکاران و سایر افرادی که در این رویداد بزرگ به‌صورت مستقیم درگیر هستند، مورداستفاده قرار گیرد و شامل حال مردم عادی و تماشاچیان نمی‌شود. لذا استفاده از فناوری تشخیص چهره تنها برای ورزشکاران، کارمندان و پرسنل درگیر در برگزاری المپیک و خبرنگاران استفاده خواهد شد.

سازمان‌ها و مقامات درگیر المپیک، معتقدند که فناوری تشخیص چهره می‌تواند امنیت بازی‌های المپیک را بالا ببرد و از ورود برخی افراد به برخی مکان‌ها جلوگیری کند. همچنین استفاده از فناوری تشخیص چهره کمک می‌کند تا از سرقت اطلاعات، تقلب یا هرگونه جعل هویت، چه از سوی بازیکنان و چه از سوی افراد دیگری که در المپیک نقشی دارند جلوگیری به‌عمل آید. این فناوری کمک می‌کند تا کسی نتواند با هویت جعلی به اسناد و مدارک ورزشکاران دسترسی داشته باشد و در کل، سطح امنیت سیستم را بالا می‌برد. البته باید امیدوار باشیم استفاده از فناوری تشخیص چهره باعث کندشدن روال‌های اداری نشود و زمان ورزشکاران در انتظار بررسی‌های امنیتی تلف نشود. برخی مقامات تصمیم‌گیر المپیک ۲۰۲۰ توکیو معتقدند که استفاده از فناوری تشخیص چهره، حتی می‌تواند فرآیندهای مربوط به بررسی‌های امنیتی ورزشکاران را تسریع کند.

تشخیص چهره

سویوشی واشیتا، مدیر بخش امنیت المپیک ۲۰۲۰ توکیو در بیانیه‌ای اعلام کرد:

یکی از راه‌های برقراری امنیت در بازی‌های المپیک، جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به برخی مکان‌ها است. المپیک ۲۰۲۰ توکیو در نظر دارد با استفاده از فناوری تشخیص هویت بیومتریک تشخیص چهره، از ورود و دسترسی افراد غیرمجاز به برخی مکان‌ها جلوگیری کند. این اولین بار است که چنین فناوری در بازی‌های المپیک یا پارا المپیک مورداستفاده قرار می‌گیرد. فناوری تشخیص چهره مبتنی بر روش اسکن چشم در نظر گرفته شده است تا روند بررسی‌های امنیتی را در گرمای شدید تابستان تسریع کند. امیدواریم استفاده از فناوری جدید بتواند بازی با امنیت بالاتری را در المپیک و پارا المپیک تضمین کرده و به ورزشکاران کمک کند تا در سریع‌ترین زمان و در امنیت بالا وارد مسابقات شوند.

شرکت ژاپنی NEC، دستگاه‌های تشخیص هویت چهره موردنیاز این رویداد بزرگ را تامین خواهد کرد. NEC در سال ۲۰۱۶، در جریان بازی‌های المپیک ریو این سیستم را مورد بررسی و آزمایش قرار داده بود و در حال حاضر فناوری این شرکت در برخی مکان‌ها از جمله فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی‌که فناوری تشخیص چهره‌ی بیومتریک قرار است تنها به‌عنوان یک اقدام امنیتی پیشرفته برای افراد درگیر درمسابقات مورد استفاده قرار گیرد، کمیته‌ی برگزاری در حال تهیه‌ی دیتابیسی از عکس‌های چهره‌ی ورزشکاران و همه‌ی عوامل درگیر در برگزاری المپیک است تا بتواند براساس آن فناوری جدید تشخیص هویت را برای مسابقات آتی پیاده‌سازی کند. ماساکی سانوما، مدیرعامل شرکت NEC، ادعا می‌کند که سیستم‌های تشخیص هویت این شرکت با دقت ۹۹.۷ درصدی کار می‌کنند. وی معتقد است:

درصد دقت مطرح‌شده برای این فناوری، بدون درنظرگرفتن ملیت، سایز یا قد فرد، اعلام شده است. در طول مسابقات المپیک توکیو، سیستم تشخیص چهره NEC، حتی قادر به شناسایی افرادی که روی صندلی چرخدار نشسته‌اند و ظاهرا قدشان نسبت به سایر افراد کوتاه‌تر به‌نظر می‌رسد، خواهد بود. قومیت و ملیت افراد تاثیری در دقت سیستم ندارد. باید توجه داشته باشید که هنوز سیستم‌های تشخیص هویت مبتنی بر هوش مصنوعی، برای تشخیص افراد با پوست تیره گاهی مشکلاتی را گزارش می ‌کنند، ولی ما امیدواریم که بتوانیم بدون درنظرگرفتن همه‌ی این موانع و مشکلات، با دقت بالایی سیستم را پیاده‌سازی کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات