چه انتظاراتی از رویداد ۵ فروردین اپل داریم؟

یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل برگزاری رویداد رونمایی در ۵ فروردین را تأیید کرد و احتمالا سرویس جدید اخبار و همچنین استریم ویدئو، رونمایی‌های مهم آن مراسم باشند.
تبلیغات

اپل بالاخره رویداد ۲۵ مارس (۵ فروردین) را تأیید کرد، اما مانند همیشه، هیچ جزئیاتی از رخدادهای موردنظر و محصولات احتمالی منتشر نشد. کارشناسان متعدد پیش‌بینی می‌کنند که در رویداد پیش رو، سرویس بهبودیافته‌ی اخبار اپل در همکاری نزدیک‌تر با مجله‌ها رونمایی خواهد شد و همچنین، سرویس استریم ویدئویی اختصاصی کوپرتینویی‌ها هم در آن رویداد معرفی می‌شود. علاوه‌بر سرویس‌ها، عرضه‌ی سخت‌افزارهای جدید هم دور از انتظار نخواهد بود.

با بررسی اخبار و شایعات منتشرشده و خصوصا برنامه‌های همکاری اپل با شرکت‌های متعدد، می‌توان پیش‌بینی‌هایی نزدیک به واقعیت از رخداد پیش روی کوپرتینویی‌ها داشت. در ادامه‌‌ی این مطلب زومیت، هرآنچه از رویداد ۵ فروردین انتظار داریم را بررسی می‌کنیم و همچنین، محصولات در دست توسعه که احتمالا به آن رویداد نخواهند رسید هم بررسی می‌شوند.

سرویس نمایش

اپل همیشه در متن دعوت‌نامه‌های رویدادهای خود، از عبارت‌های جذاب و مرمروز استفاده می‌کند. برای رویداد ۵ فروردین، عبارت It's Show Time استفاده شد. در آن دعوت‌نامه، تصویر ثابت نیز وجود ندارد و حتی برخلاف رویداد ماه اکتبر، خبری هم از انیمیشن نیست. اپل برای رویداد ۵ فروردین از یک شمارنده‌ی کلاسیک شبیه به فیلم‌های قدیمی استفاده کرد که بیش‌ازپیش احتمال رونمایی از سرویس‌های مرتبط با ویدئو را تقویت می‌کند.

باوجود طراحی خاص دعوت‌نامه و متن که بر فیلم و ویدئو تمرکز دارد، شایعه‌های پیشین همگی تأیید می‌کنند که تمرکز اپل در رویداد پیش رو، روی رونمایی سرویس جدید اخبار و مجله معطوف خواهد بود. البته، نمی‌توان آن شایعه‌ها را اخباری قطعی تصور کرد. درواقع، اگر اپل قصد داشته باشد سرویس استریم خود را در رویداد معرفی کند، قطعا برخی از سلبریتی‌های مرتبط با آن را نیز به صحنه دعوت می‌کند. امروز می‌دانیم که بزرگانی همچون اپرا وینفری، جی‌جی آبرامز، جنیفر گارنر و استیو کارنل در آن رویداد خواهند بود که قطعا، حضور هر سرویس مجله‌ای و خبری را در حاشیه قرار خواهند داد.

ویدئو اپل

باتوجه‌به استدلال بالا و با نگاهی کلی به دعوت‌نامه‌ای که روی ویدئو و فیلم تمرکز می‌کند، می‌توان پیش‌بینی کرد که مرکز توجه رویداد ۵ فروردین، روی سرویس فیلم و سریال باشد. تاکنون می‌دانیم که اپل، حدود یک میلیارد دلار برای تولید محتوای اختصاصی سرویس خود هزینه کرده است و قطعا می‌خواهد با حداکثر قدرت، آن را رونمایی کند. البته، یک مانع هنوز بر سر راه وجود دارد و برخی کارشناسان می‌گویند سرویس اپل تا چند ماه آینده، آماده نخواهد بود.

سرویس استریم یا اخبار و مجله‌ها، کدام‌یک نقطه‌ی تمرکز رویداد است؟

اپل قبلا هم رویکردهای مشابی برای معرفی سرویس و محصول داشته است. آن‌ها آیفون و آیپد را به اجبار چند ماه پیش از آماده بودن برای عرضه به بازار معرفی کردند. در آن زمان و در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰، اسناد قانون‌گذاری FCC آمریکا به‌قدری عمومی بود که در صورت رونمایی نشدن محصولات کوپرتینویی‌ها، جزئیات زودتر از منابع رسمی، در اختیار عموم قرار می‌گرفت. چنین روندی برای یک سرویس ویدئو قابل تصور نیست و درنتیجه، خود شرکت تصمیم می‌گیرد که آن را چه زمانی معرفی کند. اگر در رویداد پیش رو، سرویس ویدئویی معرفی شود، رونمایی از آن، قطعا زودتر از انتظارات اخبار گذشته خواهد بود. در غیر این صورت، اپل چیزی به‌جز چند به‌روزرسانی ساده برای سرویس Apple TV یا یک دانگل مینی مخصوص آن نخواهد داشت. درنهایت،‌ تنها می‌دانیم که اگر سرویس ویدئو در ۵ فروردین معرفی شود، بدان معنا خواهد بود که مشکلات تأخیری آن، حل شده‌اند.

سرویس خبری جدید

منابع مختلف ادعا کرده‌اند که سرویس خبری، نقطه‌ی تمرکز رویداد ۵ فروردین خواهد بود. قبلا شنیده‌ایم که کوپرتنیویی‌ها درحال کار روی سرویس خبری اشتراکی بوده‌اند و امروز، نام نهایی Apple News Magazines برای آن پیشنهاد می‌شود. نام مذکور، قبلا در نسخه‌ی بتا iOS 12.2 تاحدودی تأیید شد. به‌علاوه مشخص شد که پرداخت در آن سرویس، به اکانت آیتونز متصل خواهد بود. به‌علاوه، احتمالا ثبت‌نام به‌صورت مجموعه‌ای هم به کاربران ارائه می‌شود که با یک بار پرداخت، همه‌ی بخش‌های موزیک، خبر و ویدئو ثبت‌نام می‌شوند.

سرویس خبری اپل

در شایعه‌های منتشرشده، هزینه‌ی ثبت‌نام در سرویس اخبار و مجله‌ها، ۱۰ دلار در ماه بیان شد که با هزینه‌ی ثبت‌نام تک‌کاربره در اپل موزیک برابر است. اخبار پیرامون سرویس خبر، پیرو خرید اخیر کوپرتینویی‌ها در آن حوزه یعنی Texture قوت گرفت. سرویسی که دسترسی به مجله‌ها را به کاربران ارائه می‌کرد و اکنون پیش‌بینی می‌شود که نسخه‌ی اپل با همان روند ادامه یابد و البته، روزنامه‌ها نیز به آن افزوده شوند.

نکته‌ی مبهم درباره‌ی سرویس خبر و مجله‌ی اپل آن است که چه رسانه‌ها و کدام‌یک از انواع از خبر مقاله را پوشش خواهد داد؟ آن موضوع تا زمان رونمایی نامشخص خواهد بود. تنها نکته‌ی تقریبا روشن آن است که اپل احتمالا تا ۵۰ درصد از هزینه‌ی ثبت‌نام کاربران را دریافت خواهد کرد که همین موضوع، بحث و جدل فراوانی را بین آن شرکت و مجله‌ها و رسانه‌ها ایجاد کرد.

سخت‌افزار

اپل هر ساله در ماه مارس رویداد برگزار نمی‌کند. از سال ۲۰۱۱، رویدادهایی در ماه مارس برگزار شد، اما آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷، رویدادی نداشتند. البته، هرگاه رویدادی در این ماه برگزار شد، قطعا محصول سخت‌افزاری جدیدی نیز در آن حضور داشت. تنها یک بار در سال ۲۰۱۵ رویدادی در ماه مارس بود که معرفی محصول جدید را به‌همراه نداشت.

شاید هیچ سخت‌افزار مهمی در ۵ فروردین معرفی نشود

به‌نظر می‌رسد در رویداد پیش‌روی اپل هم احتمال معرفی نشدن سخت‌افزار جدید بالا باشد. برخی شایعات می‌گویند که در رویداد ۵ فروردین، خبری از معرفی نسل دوم ایرپاد یا آیپد مینی نسل پنجم نیست. شایعه‌های دیگری هم وجود دارند که عرضه‌ی ایرپاد ۲ را در فصل پاییز محتمل‌تر می‌دانند. به‌هرحال، نسل جدید ایرپاد به‌احتمال زیاد با قابلیت‌های بیشتر خصوصا در حوزه‌ی سلامت و همچنین بهبود کیفیت صدا رونمایی خواهد شد.

به‌هرحال، نمی‌توان شایعه‌های منتشرشده را نهایی دانست و ممکن است به‌روزرسانی‌هایی برای ایرپاد عرضه شود. دیگر گزارش‌ها می‌گویند که شارژر AirPower به‌احتمال زیاد معرفی خواهد شد و تبلیغات تلویزیونی آن آماده شده‌اند. درنهایت، اگر پد شارژ ایرپاور رونمایی شود، احتمالا جعبه‌ی جدید برای ایرپادها به‌منظور هماهنگی با آن نیز معرفی خواهد شد. اپل قبلا خبر ارائه‌ی جعبه‌ی جدید را رسانه‌ای کرده بود و می‌توان به‌عنوان پیش‌بینی مطمئنی روی آن حساب کرد.

Airpower

درباره‌ی سخت‌افزارهای دیگر، مدتی قبل شایعه‌ی عرضه‌ی مجدد آیپاد تاچ منتشر شد که با وجود رد شدن اولیه، شانس نهایی شدن آن هنوز وجود دارد. به‌هرحال، معرفی شدن یا نشدن آن محصول هنوز مشخص نیست، اما در صورت واقعی بودن اخبار، قطعا استفاده از سرویس استریم ویدئویی اپل با آن دستگاه جدید، جذاب خواهد بود. دلیلی اصلی نیز آن است که iOS و پلتفرم Apple TV قطعا برای تماشای ویدئو مناسب‌‌تر هستند، چون مک هنوز توانایی پخش ویدئو با کیفیت 4K را ندارد.

یکی از سخت‌افزارهای دیگری که کاربران مدت‌ها انتظار آن را کشیده‌اند، iMac است. عدم معرفی محصول جدید در آن خانواده، خصوصا در رویداد اکتبر سال گذشته، یک ناامیدی بزرگ برای طرفداران محصولات اپل بود. در آن رویداد، مک مینی و مک‌ بوک ایر جدید معرفی شدند. به‌هرحال، هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که اپل iMac جدید را در رویداد پیش رو معرفی کند. آن‌ها قبلا در محصولات مشابه، به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری متعددی را تنها با یک کنفرانس خبری معرفی کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به مک‌بوک پرو سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

برخی محصولات، قبلا در کنفرانس‌های خبری ساده معرفی شدند

درنهایت، اگر به‌روزرسانی آی‌مک محدود به بهینه‌سازی سرعت یا چند تغییر سخت‌افزاری ساده باشد، احتمال معرفی آن در یک کنفرانس خبری وجود دارد. درمقابل، اگر به‌روزرسانی‌ها شامل تغییرات طراحی و سخت‌افزاری گسترده باشند، می‌توان انتظار معرفی در رویداد را داشت. البته، در نمونه‌های قبلی همچون مک بوک پرو شاهد بودیم که باوجود تغییرات بسیار، محصول در کنفرانس خبری معرفی شد. به‌هرحال، تصمیم درباره‌ی چگونگی معرفی به‌روزرسانی‌های جدید، به اپل و سیاست آن‌ها در ارتباط با جذب حداکثر توجه رسانه‌ها وابسته می‌شود.

اهمیت خود رویداد

آنچه همیشه درباره‌ی اپل و رویدادهای آن شرکت اهمیت داشته، محصولات معرفی‌شده در آن‌ها نبوده است. قسمت مهم، تأثیرگذاری اپل روی کاربران و رسانه‌ها به هر قیمت ممکن خواهد بود. این بخش همیشه شامل معرفی محصول و سرویس‌های جدید و در عین حال، اطمینان از عدم تداخل آن‌ها در جلب توجه افکار عمومی است. درواقع، اپل می‌خواهد کاربران همه‌ی محصولات را بخرند و تلاش می‌کند تا توجه و تمرکز ما با گزینه‌های متعدد خدمات و محصولات، از بین نرود.

نکته‌ی بالا، این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا اپل واقعا سرویس‌های اخبار و ویدئو را به‌صورت هم‌زمان معرفی خواهد کرد؟ همه‌ی ما می‌دانیم که سرویس مجله‌ها به‌تنهایی یک رویداد را جذاب نمی‌کند و البته، معرفی شدن آن درکنار سرویس بزرگی با هدف رقابت با نتفلیکس، شاید اخبار و مجله‌ها را به حاشیه ببرد. شاید هم کوپرتینویی‌ها قصد دارند در رویداد پیش رو، روی تمرکز و تبحر خود در تأمین امنیت کاربران به‌عنوان مزیتی رقابتی، مانور دهند. آن‌ها در ماه جاری میلادی، یک دامنه‌ی اینترنتی به‌نام PrivacyIsImportant.com ثبت کردند که هنوز هیچ اتفاقی در آن رخ نداده است. شاید رویداد پیش رو، فرصت مناسبی برای مانور تبلیغاتی روی آن باشد.

درنهایت، برای تأیید همه‌ی اخبار و شایعه‌های بالا مانند رخدادهای دیگر دنیای فناوری، باید تا روز ۵ فروردین منتظر بمانیم. روزی که احتمالا مانند سال‌های پیش، با اخبار جذاب و شاید شوکه‌کننده‌ای از سوی کوپرتینویی‌ها همراه باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات