کاهش ۸۴ درصدی رونق بازار دوربین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از جذاب‌ترین گجت‌های دنیای فناوری، دوربین است که بازار آن در سال‌های اخیر با رکود عجیبی رو‌به‌رو شده است.
تبلیغات

بازار فروش دوربین و لنز معمولاً یکی از جذاب‌ترین بازارهای فناوری است و همواره علاقه‌مندان خاص خود را دارد. اما در سال‌های گذشته این بازار پررونق با مشکلاتی مواجه شده و در نتیجه رکود را تجربه می‌کند. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار دوربین و لنز، مسئله‌ی قیمت باشد.

camera

سمت چپ: تعداد کل دوربین‌های تولیدشده در سال. سمت راست: تعداد کل لنزهای تولید شده در سال.

رونق بازار خرید و فروش دوربین در دهه‌ی گذشته به‌شدت کاهش یافته است. در حال حاضر فروش دوربین به کمتر از ۲۰ میلیون دوربین در سال رسیده است. در این آمار دوربین‌های بدون آینه با وجود افزایش در فروش باز هم جذابیت زیادی برای خریداران نداشته‌اند به‌طوری‌که آمار افزایش فروش دوربین‌های بدون آینه دو درصد در سال است، حال آنکه دوربین‌های DSLR با کاهشی ۱۲ درصدی در میزان فروش روبرو هستند. می‌توان گفت برای اولین‌بار دوربین‌های دارای لنزهای جداشدنی، گوی سبقت را از دوربین‌های کوچک خانگی ربوده‌اند (که البته قابل انتظار هم بود). به‌طور کلی در دهه‌ی گذشته و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ تعداد دوربین‌های فروخته‌شده در سال ۸۴ درصد کاهش یافته است.

camera

دوربین‌های تولیدشده در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸. در این نمودار تفاوت تعداد بین دوربین‌های دارای لنز جداشدنی و دوربین‌های با لنز ثابت را مشاهده می‌کنید

علاوه‌بر این بازار فروش لنز هم با رکود مواجه شده است (البته به‌جز آمریکا که اندکی افزایش فروش را تجربه کرده است). شاید مهم‌ترین علت این اتفاق، قیمت باشد، چیزی که ما برای اولین‌بار به آن توجه کردیم (در مورد قیمت عدد دقیقی را نداریم. اما آمار کلی دوربین و لنزهای فروخته‌شده و قیمت کلی آن‌ها ازطریق کارخانه‌های در دسترس قرار دارد. مشخص نیست خریدار نهایی هر یک از محصولات چه کسانی هستند چون کارخانه‌ها معمولاً محصولات خود را به واسطه‌ها می‌فروشند، نه مصرف‌کننده نهایی). اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده‌ی دوربین و لنز عامل مؤثری در این کاهش فروش است.

camera

نسبت فروش دوربین‌های بدون آینه در مقایسه با دوربین‌های DSLR از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

 اطلاعاتی که در دسترس داریم تنها تعداد دوربین‌ها و لنزهای فروش‌رفته و بهای کلی پرداخت‌شده برای آن‌ها را نشان می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ تعداد دوربین کمتری نسبت به سال ۲۰۱۷ به فروش رفته اما بهای پرداخت‌شده برای آن‌ها بیشتر بوده است. این اتفاق برای لنزها با وضوح بیشتری قابل استنباط است. شرکت‌های سازنده لنز به‌طور رسمی گزارش داده‌اند که در سال ۲۰۱۸ تعداد لنزهای کمتری به فروش رسانده‌اند اما پول بیشتری بابت آن‌ها دریافت کرده‌اند. بنابراین با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که اگر بازار دوربین و لنز همین روند را ادامه دهد، به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

دراین‌میان دوربین‌های بدون آینه تنها دسته‌ای از دوربین‌ها هستند که با رشد در فروش مواجه شده‌اند. اما میزان افزایش آن‌ها هم به‌اندازه‌ای نبوده است که بتواند کاهش فروش دوربین‌های DSLR و دوربین‌های با لنز ثابت را جبران کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات