فورد از پسماند قهوه مک دونالد در تولید قطعات خودرو استفاده می‌کند

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فورد با همکاری مک دونالد قصد دارد از پسماندهای قهوه برای ساخت برخی قطعات خودرو استفاده کند؛ مواد جدید ۲۰ درصد سبک‌تر هستند و خواص حرارتی بهتری نسبت به مواد کنونی دارند.
تبلیغات

فورد در تلاش برای مبارزه با تغییرات اقلیمی قصد دارد تا با بازیافت پسماند قهوه‌های مک دونالد، از آن‌ها در قطعات خودرو بهره ببرد. مسئولان فورد می‌گویند که این خودروساز پسماند قهوه را از غول فست‌فود خریداری کرده و آن را از محل دفن زباله به آزمایشگاه خود هدایت می‌کنند؛ جایی که زباله به بیوپلاستیک تبدیل خواهد شد. علاوه بر کاهش ضایعات مواد غذایی، این برنامه در تولید قطعات خودرو سبک‌تر، استفاده از بنزین کمتر و انتشار دی‌اکسیدکربن کمتر کمک‌کننده خواهد بود. 

Ford McDonald / فورد مک دونالد

صنعت خودروسازی تحت فشار زیادی قرار دارد تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و تولید خودروهای الکتریکی را افزایش دهد. بیش از یک چهارم کل آلایندگی‌های کربن به بخش حمل‌ونقل تعلق دارد. فورد یکی از چهار خودروساز جهانی به شمار می‌رود که برخلاف نظر دولت ترامپ، با ایالت کالیفرنیا برای افزایش صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در محصولات تا سال ۲۰۲۶ به توافق رسیده است. استفاده از پوست خشک دانه‌های قهوه برای ساخت قطعات خودرو، تلاشی نسبتا جزئی به‌نظر می‌رسد؛ اما فورد امیدوار است که به محیط زیست کمک کند. 

خودروهای آینده برند فورد، حداقل در قطعات برخی مدل‌ها با قهوه‌ی مک دونالد همراه خواهند بود. غول فست‌فود آمریکایی پسماند حاصل از فرایند ساخت قهوه‌ی خود را به این خودروساز عرضه می‌کند و فورد نیز در هنگام تولید برخی قطعات خودرو از این مواد به‌عنوان ماده‌ی تشکیل‌دهنده استفاده خواهد کرد.

Ford McDonald / فورد مک دونالد

فورد فرایند آینده را این‌طور توصیف می‌کند:

هر ساله در آمریکای شمالی، میلیون‌ها کیلوگرم پوسته قهوه به‌طور طبیعی طی فرایند حرارت دیدن از بین می‌رود و به کود گیاهی یا زغال چوب تبدیل می‌شود. فورد و مک دونالد می‌توانند با همکاری یکدیگر کاربرد جدیدی برای بخش قابل توجهی از این مواد فراهم کنند. این شرکت‌ها دریافتند که پوسته قهوه می‌تواند برای تقویت برخی از قطعات خودرو به ماده‌ای بادوام تبدیل شود. با گرم کردن پوسته قهوه تا درجه حرارت بالا در محیطی با اکسیژن کم، مخلوط کردن آن با پلاستیک و سایر مواد افزودنی، می‌توان این ماده را به شکل‌های مختلفی درآورد.
Ford McDonald / فورد مک دونالد

پوسته قهوه، لایه رویی قسمت خارجی قهوه است که هنگام گرم شدن و حرارت دیدن جدا می‌شود. به‌طور کلی می‌توان پوسته قهوه را محصولی زائد و ضایعاتی دانست. با این حال، تیم نوآوری و تحقیقات فورد دریافت که مخلوط کردن این مواد با پلاستیک و مواد افزودنی، ماده‌ای خارق‌العاده برای ساخت قطعات خودرو ایجاد می‌کند. 

یکی از مسئولان فورد دراین‌زمینه می‌گوید که مخلوط قهوه و پلاستیک باعث می‌شود قطعات ۲۰ درصد سبک‌تر شده و دارای خواص حرارتی بهتری نسبت به مواد معمولی باشند که این شرکت هم‌اکنون از آن‌ها استفاده می‌کند. فرایند قالب‌ریزی نیز به ۲۵ درصد انرژی کمتر نیاز دارد.

Ford McDonald / فورد مک دونالد

فورد ابتدا از مواد ساخته شده از قهوه در چارچوب چراغ‌های جلو استفاده می‌کند. در آینده‌ی نزدیک نیز برای قطعات زیر کاپوت از این مواد استفاده خواهد شد. خودروساز آمریکایی مشخص نکرده است که ابتدا در کدام خودرو می‌توان از این قطعات استفاده کرد.

متخصصان فورد در محیطی با اکسیژن کم، پوسته قهوه را تا درجه حرارت بالا گرم کرده و سپس آن را با پلاستیک مخلوط می‌کنند. ظاهراً کارگران فورد طی فرایند ذوب، بوی قهوه را استشمام کرده و لباس‌هایشان این بو را می‌گیرد که از بوی تند و زننده‌ی پلاستیک بهتر است.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات