دو شرکت بزرگ چینی برای توسعه سیستم‌عامل داخلی جدید متحد شدند

پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
غول‌های فناوری چین، CS2C و Tianjin Kylin، از فعالان توسعه‌ی سیستم‌عامل، تلاش می‌کنند تا با همکاری یکدیگر سیستم‌عامل داخلی توسعه دهند.
تبلیغات

دو توسعه‌دهنده‌ی چینی بزرگ سیستم‌عامل هفته‌‌ی گذشته از تشکیل اتحاد برای ساختن سیستم‌عامل داخلی خبر دادند. شرکت‌های China Standard Software موسوم به CS2C و Tianjin Kylin Information یا TKC از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری چین محسوب می‌شوند. به‌علاوه منابع متعدد، آن‌ها را از شرکت‌های وابسته به دولت پکن می‌دانند.

غول‌های نرم‌افزاری CS2C و TKC از شرکت‌‌های مشهور در بازار داخلی سیستم‌عامل در چین هستند. CS2C اولین کپی چینی ویندوز XP را توسعه داد که به‌نام NeoKylin OS شناخته می‌شد. شرکت TKC نیز اکنون مدیریت توسعه و نگه‌داری سیستم‌عامل Kylin، اولین سیستم‌عامل کاملا داخلی چین را بر عهده دارد. CS2C و TKC می‌خواهند یک شرکت جدید راه‌اندازی کنند و به‌عنوان سرمایه‌گذاران آن فعالیت کنند. سیستم‌عامل جدید داخلی چین در همین شرکت جدید توسعه‌ خواهد یافت.

شرکت جدیدی که از همکاری CS2C و TKC راه‌اندازی می‌شود، توسعه، تصمیم‌گیری‌های فنی، بازاریابی، برندسازی، مدیریت مالی و فروش سیستم‌عامل داخلی جدید را برعهده خواهد داشت. CS2C و TKC توافق اولیه‌ی شفاهی را انجام داده‌اند و اسناد نهایی به‌زودی امضا می‌شود. خبر همکاری نیز در یک کنفرانس خبری مشترک ۶ دسامبر به رسانه‌ها اعلام شد.

سیستم‌های عامل‌ کنونی Kylin و NeoKylin به‌عنوان پایه‌های سیستم‌عامل جدید چینی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. از نتایج همکاری دو شرکت در توسعه‌ی سیستم‌عامل جدید می‌توان به ادغام لوگوی سیستم‌عامل Kylin (یک اژدهای آبی به‌نام qilin، از نمادهای سنتی چین) و NeoKylin (اژدهای qilin قرمز) اشاره کرد. سیستم‌عامل داخلی جدید چینی‌ها هنوز نامی ندارد.

تاریخچه‌ای از سیستم‌های عامل‌ داخلی چین

ریشه‌ی هر دو سیستم‌عامل کنونی چین به Kylin باز می‌گردد. سیستم‌عامل مذکور در سال ۲۰۰۱ توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی توسعه یافت. سیستم‌عامل پایه‌ی Kylin بر پایه‌ی FreeBSD و با استفاده از برنامه‌ی مشهور 863 توسعه یافت. برنامه‌ی مذکور، یک سرمایه‌گذاری دولتی بود که در دهه‌ی ۱۹۸۰ به توسعه‌ی فناوری‌های داخلی چین در مسیر استقلال از فناوری‌های خارجی سرعت می‌بخشید.

 سیستم عامل Kylin و NeoKylin

نسخه‌ی FreeBSD از سیستم‌عامل Kylin هیچ‌گاه موفق نبود. نرم‌افزار مذکور در برخی از شبکه‌های نظامی چینی اجرا شد، اما در همه‌ی بخش‌ها به بهره‌برداری نرسید. درنهایت آن نسخه هیچ‌گاه در فضاهای خارج از محیط‌های آزمایشگاهی و دانشگاهی به بهره‌برداری نرسید.

سیستم‌عامل Kylin در سال ۲۰۱۶ سهم عمده‌ای از اخبار را به خود اختصاص داد. یک دانشجوی چینی با نام مستعار Dancefire تحقیقی روی سیستم‌عامل انجام داد و ادعا کرد که سهم عمده‌ای از کدهای آن از FreeBSD v5.3 کپی شده‌اند. او گفت که هیچ تغییر قابل‌توجهی در کدهای منبع انجام نشده است و شباهت دو سرویس را می‌توان ۹۹/۴۵ درصد بیان کرد.

نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل Kylin در سال ۲۰۰۹ معرفی شد که بر پایه‌ی کرنل لینوکس توسعه یافته بود. از سال ۲۰۱۴ نیز توسعه‌ی سیستم‌عامل از دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی به شرکت جدید TKC منتقل شد. TKC توسعه‌ی Kylin را گسترش داد و اکنون نسخه‌های متعدد مخصوص دسکتاپ و سرور و سیستم‌های امبدد به‌صورت رایگان و پولی از این سیستم‌عامل در دسترس هستند.

نسخه‌های اولیه‌ی سیستم‌عامل چینی موفقیت زیادی کسب نکردند

نسخه‌های مبتنی بر لینوکس Kylin، بیش از نسخه‌های FreeBSD موفق بودند. چینی‌ها از همین سیستم‌عامل در ابرکامپیوترهای Tianhe-1 و Tianhe-2 استفاده کردند که در زمان عرضه (سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳)، قدرتمندترین ابرکامپیوترهای جهان بودند. درحال‌حاضر هردوی آن‌ها از نسخه‌ای از سیستم‌عامل Kylin به‌نام Galaxy Kylin استفاده می‌کنند. یکی از نسخه‌های سیستم‌عامل نیز هنوز به‌صورت رایگان ارائه می‌شود که طبق ادعای TKC، سالانه آمار دانلود ۲۴ میلیون نسخه دارد.

نسخه‌ی اولیه‌ی سیستم‌عامل Kylin هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد، اما به‌عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل شناخته نمی‌شود. CS2C در سال ۲۰۱۰ کدهای اصلی سیستم‌عامل را در جهت توسعه‌ی نسخه‌ای با رابط کاربری بهتر تغییر داد و NeoKylin را متولد کرد. شرکت با بهره‌گیری از منابع زیرمجموعه‌ی خود، Winning Software، سیستم‌عامل NeoKylin را به نسخه‌ای قدرتمند توسعه داد. NeoKylin اکنون با بیش از چهار هزار محصول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هماهنگی دارد و به‌صورت پیش‌فرض در اکثر کامپیوترهای بازار چین نصب می‌شود. درواقع این سیستم‌عامل توانست سهم بازار دسکتاپ را نیز از TKC برباید.

هیچ‌کدام از سیستم‌های عامل‌ Kylin و NeoKylin نمی‌توانند در رسیدن به فهرست برترین‌های بازار کامپیوتر شخصی با اپل و مایکروسافت رقابت کنند. از طرفی TKC ادعا می‌کند که آن‌ها ۹۰ درصد از بازار دولتی را در اختیار دارند. رشد آن‌ها در بازار در سال ۲۰۱۴ و با فرمانی از سوی دولت سرعت گرفت. دولت چین دستوری برای جایگزینی سیستم‌های عامل‌ خارجی با نمونه‌های داخلی اجرا کرد و NeoKylin را در اولویت قرار دارد.

چین

رویکرد جدیدی برای جایگزینی نرم‌افزارهای خارجی

فایننشال تایمز چندی پیش گزارش داد که دولت چین تلاش می‌کند تا حرکتی دیگر در مسیر دور شدن از فناوری‌های خارجی انجام دهد. آن‌ها جنگ تجاری چین با آمریکا را یکی از دلایل اصلی تلاش چینی‌ها می‌دانند. به‌هرحال موج دوم جایگزینی نرم‌افزارهای خارجی با خبر همکاری دو غول نرم‌افزاری کشور هم‌زمان شده است. گزارش مذکور ادعا می‌کند که دولت چین تمامی دفاتر دولتی و سازمان‌های عمومی را ملزم به جایگزینی سخت‌افزار و نرم‌افزار خارجی با نمونه‌های داخلی تا سال ۲۰۲۲ کرده است. سیاست ملی جدید به‌نام 2-5-3 در چین اجرا می‌شود.

یک منبع آگاه در اکوسیستم نرم‌افزاری چین می‌گوید که تلاش دولت برای جایگزینی ویندوز در سال ۲۰۱۴ عواقبی را به‌همراه داشت. دولت‌های محلی از بین دو گزینه‌ی داخلی، نسخه‌های متفاوتی را انتخاب می‌کردند که منجر به ایجاد شکاف در اکوسیستم شد؛ درحالی‌که قبلا همه‌ی آن‌ها از یک سیستم‌عامل مشترک (ویندوز) استفاده می‌کردند. NeoKylin و Kylin از یک کد پایه استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به‌عنوان مثال Kylin روی فعالیت‌های سرور و توسعه‌ی ابری متمرکز است و NeoKylin تلاش می‌کند تا روی همه‌ی پلتفرم‌ها خدمت‌رسانی کند.

اتحاد شرکت‌های بزرگ در مسیر جایگزینی نهایی فناوری خارجی شکل می‌گیرد

NeoKylin تنها سیستم‌عامل چینی محسوب می‌شود که از همه‌ی ۶ پردازنده‌ی مهم داخلی پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های Feiteng، Godson، Zhaoxin، Shenwei، Haiguang و Kunpeng، تولید داخل کشور چین هستند. به‌علاوه بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که در Kylin اجرا می‌شوند، در NeoKylin پشتیبانی نخواهند شد و بالعکس. همین چالش‌ها، مدیریت یک سیستم فناوری اطلاعات ملی را بدون چالش‌های عملکردی دشوار می‌کند.

دولت چین احتمالا با هدف جایگزینی کامل همه‌ی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خارجی تا سه سال آینده، دستور اتحاد دو سیستم‌عامل و توسعه‌ی یک پلتفرم مشترک را داده است. چینی‌ها همیشه متهم به تلاش برای کنترل بازار فناوری داخلی هستند و شرکت‌هایی تحت مالکیت دولت با یارانه‌های سنگین دولتی، نقش مهمی در پیاده‌سازی سیاست‌های مذکور دارند.

شرکت CS2C که توسعه‌ی NeoKylin را برعهده دارد، از زیرمجموعه‌های China Electronics Corporation است که به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فناوری دولتی چین شناخته می‌شود. کنفرانس مطبوعاتی اخیر نیز در مرکز مدیریت CEC در پکن انجام شد. به‌هرحال دو بازیگر بزرگ صنعت سیستم‌عامل، ظاهرا تصمیم به همکاری در خارج از سایه‌ی دولت را ندارند.

چین و آمریکا

دستاورد جنگ تجاری

دیوید راش، مدیر شرکت Independent Strategy در ماه سپتامبر مصاحبه‌ای با CNBC داشت و پیرامون جنگ تجاری چین و آمریکا صحبت کرد. از نظر او، درگیری‌های تجاری موجب شده‌اند تا دولت چین تصمیم به اتخاذ سیاست‌های استقلالی بگیرد و خود را به‌مرور از فناوری‌های آمریکایی دور کند. حوزه‌های نیمه‌هادی و سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز به‌عنوان تمرکز اصلی این کشور بیان می‌شوند.

راش در مصاحبه با CNBC با پیش‌بینی پیروزی چین در جنگ تجاری گفت:

چین دیگر به آمریکا اعتماد ندارد و تا هفت سال آینده به استقلال فناوری خواهد رسید. نبرد کنونی بین یک نیروی جهانی درحال رشد و یک نیروی درحال زوال انجام می‌شود و تنها یک جنگ تجاری نیست.

برنامه‌های کنونی نشان می‌دهند که چین برنامه‌ای طولانی‌مدت برای جنگ تجاری دارد. سیستم‌عامل داخلی شاید یکی از جزئی‌ترین بخش‌های نبرد باشد، اما همین حرکت‌های جزئی می‌تواند درنهایت به پیروزی کشور آسیایی بینجامد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات