مدیاتک از خانواده‌ جدید تراشه‌های 5G با نام Dimensity رونمایی کرد

سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیاتک برای فعالیت جدی در بازار پیش‌روی 5G از تراشه‌های Dimensity رونمایی کرد که پشتیبانی دوگانه از نسل جدید اتصال مخابراتی و وای‌فای ۶ دارند.
تبلیغات

مدیاتک چندی پیش خبر همکاری با اینتل را رسانه‌ای کرد. آن‌ها اکنون از نسل جدیدی از خانواده‌ی SoC خود با پشتیبانی از اتصال 5G رونمایی کردند. غول تایوانی صنعت تراشه، خانواده‌ی جدید را به‌نام Dimensity معرفی کرد که Dimensity 1000 5G به‌عنوان اولین عضو آن شناخته می‌شود. مدیاتک پردازنده‌های جدید خود را با فناوری هفت نانومتری تولید کرده و ادعا می‌کند که بازدهی بسیار بیشتری نسبت به تراشه‌های 5G رقبا دارد. تراشه‌های جدید، مودم 5G را به‌صورت یکپارچه در خود جای می‌دهند، درنتیجه فضای کمتری نسبت به پیکربندی تراشه در کنار مودم 5G اشغال می‌کنند.

خانواده‌ی تراشه‌های Dimensity حد اعلایی از سرمایه‌گذاری مدیاتک در 5G محسوب می‌شود. این محصولات، نام ما را به‌عنوان پیش‌گام توسعه‌ و نوآوری 5G مطرح می‌کنند. فناوری‌های 5G ما رقیب جدی هر یک از بازیگران صنعت محسوب می‌شوند.ما از نام Dimensity برای محصولات خود استفاده کردیم تا نشان دهیم که راهکارهای 5G ما چگونه موج جدیدی از نوآوری و تجربه‌های فناورانه را ایجاد می‌کنند؛ موجی که شبیه به بعد پنجم افسانه‌ای خواهد بود.

تراشه‌های جدید مدیاتک از دو اپراتور 5G به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کنند. به‌بیان دیگر محصولات غول تایوانی را می‌توان اولین تراشه‌های 5G با پشتیبانی از دو سیم‌کارت دانست. پشتیبانی از سرعت دانلود تا ۴/۷ گیگابیت‌برثانیه و دانلود تا ۲/۵ گیگابیت‌برثانیه،‌ در مشخصات تراشه‌های جدید مدیاتک دیده می‌شود. به‌علاوه خانواده‌ی Dimensity از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵/۱ نیز پشتیبانی می‌کند.

Mediatek Dimensity

جدول مشخصات تراشه‌ی Dimensity 1000 5G

پارامتر

شرح

سرعت کلاک و تعداد هسته‌ها

چهار عدد هسته‌ی Corex A77 با فرکانس ۲/۶ گیگاهرتز + چهار عدد هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۲/۰ گیگاهرتز‍

مودم 5G

3GGP Rel با سرعت دانلود ۴/۷ و سرعت آپلود ۲/۵ گیگابیت‌برثانیه در فرکانس‌‌های زیر ۶ گیگاهرتز؛ باندهای NR TDD / NRFDD؛ SA / NSA

مودم

4G

TDD/FDD، 4x4 MIMO؛ 256 QAM؛ WCDMA، TD-SCDMA، CDMA 1X، EV-DO، GSM / Edge

حافظه

چهار کانال LPDD4x تا ۱۶ گیگابایت

اتصال

وای‌فای ۶ (2x2 801.11 ax)؛ بلوتوث ۵/۱؛

GPS

, Glonass, Beidou, Galileo, QZSS, NavIC, Dual Band L1 + L5 GNSS

نمایشگر

+QHD تا فرکانس ۹۰ هرتز، پشتیبانی از دیسپلی‌پورت

ویدئو

4K با کیفیت ۶۰ فریم بر ثامیه؛ H264/265/VP9/AV1؛ Milti-frame Video

HDR

تصاویر ثابت

ISP پنج هسته‌ای؛ تا ۸۰ مگاپیکسل و ۲۴ شات در ثانیه؛ پشتیبانی از دوربین دوگانه‌ی ۳۲ و ۱۶ مگاپیکسل

APU

نسل سوم پنج هسته‌ای

موارد متفرقه

پشتیبانی از دو سیم‌کارت: 5G+5G و 4G+5G و 5G+4G

خانواده‌ی Dimensity با مجهز بودن به پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) پنج هسته‌ای، توانایی ضبط تصاویر تا ۸۰ مگاپیکسل را با سرعت ۲۴ شات بر ثانیه دارد. به‌علاوه تراشه‌‌های جدید از ترکیب دوربین دوگانه‌ی ۳۲+۱۶ مگاپیکسلی هم پشتیبانی می‌کنند. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به پشتیبانی از ویدئوی 4K با سرغت ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اشاره کرد. به‌علاوه برای اولین‌بار در صنعت تراشه‌ی موبایل، شاهد پشتیبانی از ویدئوی مولتی فریم HDR هستیم.

Mediatek Dimensity

تراشه‌ی Dimensity 1000 5G در آزمایش آنتوتو امتیاز ۴۸۰،۰۰۰ و در گیک‌بنچ نسخه‌ی ۴/۲، امتیاز ۱۲،۰۹۶ را دریافت کرد. در مقام مقایسه، دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون +855 امتیازهای ۴۹۰،۰۰۰ و حدود ۱۱،۰۰۰ را در نرم‌افزارهای مذکور کسب می‌کنند. تراشه‌ی مدیاتک تلاش می‌کند با پرچم‌دارهای رقیب قدیمی یعنی کوالکام اسنپدراگون 855 و +855 رقابت کند. با اضافه‌شدن وای‌فای ۶ به‌عنوان استاندارد جدید اتصال خانگی اینترنت، مدیاتک ادعای برتری سرعت و بازدهی نسبت به اسنپدراگون ۸۵۵ دارد. شرکت تایوانی می‌گوید، اتصال جدید ۳۸ درصد سریع‌تر است و ۴۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

گروه پرچم‌دار و قدرتمند خانواده‌ی Dimensity با فرکانس ۲/۶ گیگاهرتز فعالیت می‌کند، درحالی‌که رقیب آن‌ها در محصولات کوالام، فرکانس ۲/۸۴ گیگاهرتز دارد. اگرچه مدیاتک هم می‌توانست فرکانس تراشه‌‌ی خود را افزایش دهد، اما پیشرفت مذکور به قیمت افزایش مصرف انرژی تمام می‌شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات