فولکس واگن با همکاری اچ پی قطعات خودرو را با فناوری چاپ سه‌بعدی تولید می‌کند

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برخی قطعات فلزی خودروهای نسل بعدی فولکس‌ واگن با فناوری چاپگرهای سه‌بعدی اچ‌پی تولید خواهد شد.
تبلیغات

فناوری چاپ سه ‌بعدی یکی از موضوعاتی است که صنعتگران حوزه‌ی تولید خودرو به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. باوجودی که این فناوری هنوز نتوانسته به‌صورت جدی بر صنعت خودرو تأثیر چندان زیادی داشته باشد، ولی مورد توجه قرار دارد و به‌نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک شاهد تولید خودروهایی با قطعات تولید شده توسط فناوری چاپ سه‌بعدی خواهیم بود. 

براساس آخرین اخبار، فولکس واگن و اچ‌پی ادعا می‌کنند در صنعت تولید قطعات سه‌بعدی فلزی برای خودرو توانسته‌اند به دستاوردهای جدیدی دست پیدا کنند. دو شرکت معتقدند که فناوری چاپ سه‌بعدی این امکان را دراختیار تولیدکنندگان صنعت خودرو قرار می‌دهد تا بتوانند برخی قطعات مورد نیاز را مطابق درخواست و سفارش مشتری به‌سادگی با چاپگرهای سه‌بعدی تولید کنند. البته درنظر داشته باشید که فولکس واگن هنوز از قطعات تولید شده با فناوری چاپ سه‌بعدی در تولید خودروهای خود استفاده نمی‌کند.  

چاپ سه بعدی HP

پرینترهای Metal Jet 3D شرکت اچ‌پی می‌توانند در مدت زمان معقولی، قطعات مورد نیاز خودرو را تولید کنند. البته همان‌طور که گفته شد، تاکنون فولکس واگن از هیچ‌یک از قطعاتی که توسط پرینترهای سه‌بعدی اچ‌پی تولید شده‌اند، در ساخت خودروهای خود استفاده نکرده است. اواسط شهریورماه، فولکس‌ واگن ID.3 رونمایی شد. درواقع ID.3 نخستین خودروی الکتریکی فولکس واگن خواهد بود که به‌نظر می‌رسد قرار است برخی قطعات آن توسط پرینترهای سه‌بعدی اچ‌پی تأمین شود. 

براساس اعلام اچ‌پی، تولید قطعات ID.3 با چاپگر سه‌بعدی، نخستین مرحله از سه مرحله‌ی تولید قطعات با فناوری چاپ سه‌بعدی برای فولکس واگن خواهد بود. اچ‌پی ادعا می‌‌کند که فولکس واگن قصد دارد در تولید خوردوهای نسل بعدی خود از قطعات تولید شده با چاپگر سه‌بعدی استفاده کند. هر دو شرکت امیدوار هستند، در آینده‌ی نزدیک بتوانند تعداد قطعات تولید شده با چاپگرهای سه‌بعدی را افزایش دهند. همچنین هر دو درنظر دارند، به‌جای تولید قطعات تزئینی خودرو با چاپگرهای سه‌بعدی، بتوانند قطعات اصلی‌تر و مهم‌تر خودرو را با این فناوری تولید کنند.

اچ‌پی اعلام کرد که دو شرکت قصد دارند درحدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار قطعه‌ی مورد نیاز خودرو را با چاپگر سه‌بعدی تولید کنند. در مرحله‌ی نخست شاهد تولید برخی قطعات از جمله دستگیره دنده و اتصالات مربوط به آینه‌ی خودرو با چاپگر سه‌بعدی خواهیم بود. اچ‌پی ادعا می‌کند، در آینده‌ی نزدیک امکان تولید تمامی قطعات فلزی خودرو به‌صورتی کاملا استاندارد و با رعایت اصول ایمنی میسر خواهد شد. 

چاپ سه بعدی HP

فروردین‌ماه ۱۳۹۷، اولین خودروی الکتریکی با چاپ سه‌بعدی تولید شد. اردیبهشت‌ماه امسال نیز اولین ابرخودروی جهان با چاپ سه‌بعدی تولید شد. طرفداران فناوری چاپ سه‌بعدی معتقدند، استفاده از قطعات تولیدشده با چاپ سه‌بعدی در فرایند تولید خودرو مشکلی ایجاد نمی‌کند. هرچند تاکنون استفاده از این فناوری در تولید خودرو بسیار محدود بوده است. فورد برای تولید تعاد محدودی ترمز خودروی فورد موستانگ شلبی GT500 از قطعات تولید شده با فناوری چاپ سه‌بعدی استفاده کرد. همچنین برخی از قطعات فلزی تزئینی داخل خودروی استون مارتین زاگاتو DBS GT توسط چاپگر سه‌بعدی تولید شده است. 

شرکت‌های فورد و استون معتقدند که فناوری چاپ سه‌بعدی می‌تواند به‌عنوان روشی برای تأمین برخی قطعات مورد استفاده قرار گیرد. خصوصا باتوجه به اینکه امکان تولید برخی قطعات در تعداد محدود و قیمت مناسب فراهم می‌شود، چنین راهکارهایی برای تولید خودروهای سفارشی و متناسب با درخواست مشتریان بسیار مناسب خواهد بود.  

فولکس واگن ID.3، خوردوی هاچ‌بک الکتریکی کوچکی است که احتمالا قرار نیست در بازار ایالات متحده به فروش برسد. ولی انتظار می‌رورد کراس‌اورهای دیگری با همین پلتفرم MEB و تعداد معدودی مدل‌های دیگر خودروی الکتریکی به بازار عرضه شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات