کوالکام: اپل بدون همکاری ما نمی‌تواند گوشی آیفون تولید کند

دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام در ادامه‌ی پرونده‌ی شکایت علیه اپل، اکنون ادعا می‌کند کوپرتینونشین‌ها بدون همکاری آن‌ها قادر به تولید گوشی آیفون نخواهند بود.
تبلیغات

پرونده‌ی نخ‌نمای شکایت و درگیری کوالکام و اپل مدت‌ها است رسانه‌ای شده و کماکان ادامه دارد. اپل ادعا کرده بود کوالکام نه تنها مودم مورد نیاز آیفون‌های جدید را به اپل نمی‌فروشد، بلکه همکاری مثبتی نیز برای رفع نیاز این شرکت از خود نشان نمی‌دهد. 

چند روز قبل گفته شد که کوالکام از فروش تراشه مودم برای آیفون‌های جدید ممانعت کرده است. پس از گذشت چند روز، بالاخره کوالکام نسبت به شرایط به‌وجودآمده برای اپل عکس‌العمل نشان داد. کوالکام ادعا می‌کند بدون فناوری کوالکام، دیگر گوشی آیفون اپلی وجود نخواهد داشت. 

بر اساس گزارش منتشرشده از سویCNET، کوالکام اعلام می‌کند هیچ شرکتی را مجبور به خرید تراشه‌هایش نکرده است. همچنین تولیدکننده‌ی بزرگ تراشه مدعی است سازندگان گوشی‌های هوشمند به‌راحتی و بدون هزینه می‌توانند پتنت‌های مربوط به محصولات خود را ثبت کنند و طراحی مخصوص خودشان را برای دستگاه‌های خود داشته باشند. کوالکام در دادگاه روز سه‌شنبه‌ی گذشته و در حضور کمیسیون تجاری فدرال ادعا کرد که اپل بدون این شرکت نمی‌تواند گوشی‌های هوشمند آیفون تولید کند.

این اولین باری بود که کوالکام چنین موضوعی را مطرح می‌کند. کوالکام معتقد است که دادخواست FTC برمبنای فرضیه‌ی ناقصی بنا نهاده شده است. کوالکام ادعا می‌کند از آنجایی که تراشه‌های کوالکام بهترین هستند، مشتریان تراشه‌‌های این شرکت را انتخاب می‌کنند. اما از سوی دیگر مدعی است حتی زمانی که با مشتریان خود در مورد حق امتیاز پتنت مشکل داشته، فروش تراشه را متوقف نکرده است. 

شواهد و قراین نشان می‌دهند کوالکام از تامین تراشه‌ی مودم 4G مورد نیاز برای تولید گوشی‌های هوشمند آیفون XS و آیفون XS Max و آیفون XR امتناع کرده است. 

محوریت تشکیل دادگاه‌ها و محاکمه‌‌ها در مورد پروتکل ارتباطی به‌نام CDMA است که برای تماس‌های صوتی از طریق اپراتورهای تلفن همراه آمریکایی اسپرینت و ورایزون استفاده می‌شود. دسترسی چندگانه تقسیم کد یا CDMA استانداری است که توسط کوالکام طراحی و حق امتیاز پتنت آن نیز برای کوالکام ثبت شده است. این در حالی است که سایر اپراتورهای تلفن همراه در جهان از GSM استفاده می‌کنند. با این وجود، CDMA نقش کلیدی در حوزه‌ی داده‌های تلفن همراه دارد و برای هر گوشی هوشمندی لازم است. ایروی جاکوبز، هم‌بنیانگذار کوالکام و دورگا مالادی، معاون ارشد بخش 4G و 5G این شرکت در مورد فناوری بی‌سیم CDMA اظهارنظر و شهادت خود را تسلیم دادگاه کردند.

جاکوبز، یکی از پیشگامان فناوری ارتباطات است که می‌تواند در مورد فعالیت‌های سال‌های اولیه‌ی کوالکام شهادت بدهد. ایده‌ی اولیه استفاده از فناوری CDMA برای گوشی‌های هوشمند در حین رانندگی در سن‌دیگو به ذهنش خطور کرده است. جاکوبز ادعا می‌کند که کوالکام هم‌زمان برای به‌نمایش گذاشتن فناوری خود، آن را روی گوشی هوشمند امتحان کرده است.

جاکوبز اعلام کرد کوالکام پتنت خود را ثبت کرد تا بتواند برای توسعه‌ی آن سرمایه‌ی لازم را کسب کند و تحقیقات خود را در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری CDMA ادامه دهد.

در مورد درخواست‌های مالی کوالکام جهت استفاده از پتنت ثبت‌شده‌اش، دو موضوع مهم و بحث برانگیز وجود دارد. اولا اینکه، اپل و سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، حتی در صورت خرید تراشه از کوالکام، موظف به پرداخت هزینه‌های پتنت هستند. اپل معتقد است که کولکام از دو زاویه از مشتریان خود پول دریافت می‌کند. دوم اینکه هزینه‌ی درنظر گرفته‌شده از سوی کوالکام، با توجه به قیمت خرده‌‌فروشی گوشی هوشمندی از این فناوری استفاده می‌کند، افزایش می‌یابد. اپل معتقد است که کوالکام از نوآوری‌های کاملا جدید در گوشی‌های آیفون جدید و مدرن سود می‌برد. کوالکام نیز معتقد است چنین افزایش هزینه‌ای لازم است تا بتواند هزینه‌های توسعه‌‌ی حجم بالای IP‌ها را پوشش دهد.

در این میان، FTC نیز معتقد است که چنین سیاست‌هایی باعث افزایش هزینه‌ی گوشی‌های هوشمند برای مصرف‌کنندگان می‌شود. بی‌شک کوالکام یکی از شرکت‌های مهم در صنعت گوشی‌های هوشمند است، ولی اینن بدان معنی نیست که حق دارد به‌صورت انحصارطلبانه عمل کند. در سال ۱۳۹۵، اپل از کوالکام شکایت کرد. کوپرتینویی‌ها معتقد بودند، درخواست‌های مالی کوالکام ناعادلانه است. در ادامه‌، مدیرعامل کوالکام مدعی شد که اپل یک میلیارد دلار در ازای تأمین مودم‌های آیفون خواسته است. این نبرد کماکان ادامه دارد و به خارج از مرزهای ایالات متحده نیز رسیده است. تا جایی که فروش آیفون ۷ و آیفون ۸ به‌صورت رسمی در آلمان متوقف شد

باید ببینیم نبرد کوالکام و اپل به کجا ختم خواهد شد و پیروز میدان کدام شرکت خواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات