اپل: ممنوعیت فروش آیفون در چین به‌معنای میلیون‌ها دلار هزینه در روز است

جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل ادعا می‌کند ممنوعیت فروش آیفون‌های این شرکت در چین خسارت جبران‌ناپذیری به مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و دولت چین وارد خواهد کرد.
تبلیغات

اخیرا گزارشی منتشر شده بود که براساس آن، به‌دلیل شکایت کوالکام از اپل در چین، فروش برخی مدل‌های آیفون ممنوع شده است. هرچند این ممنوعیت نتوانسته بود مانع از فروش این گوشی‌ها شود، شکایتی اخیرا توسط اپل ارائه شده که جزییات بیشتری را در رابطه با عملی شدن این ممنوعیت و اثرات آن آشکار می‌کند.

به‌گزارش بلومبرگ، براساس توضیحات ارائه‌شده توسط اپل، ممنوعیت فروش آیفون در چین اپل را مجبور می‌کند تا با کوالکام به توافق برسد. اهالی کوپرتینو می‌گویند چنین توافقی تولیدکنندگان را مجبور به‌افزایش غیرمنطقی قیمت گوشی‌ها کرده و آن‌ها را ملزم می‌سازد تا حق امتیاز بالایی به کوالکام پرداخت کنند. این موارد، درنهایت مشتریان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آیفون 10 اس مکس / iPhone XS Max

ساکنان کوپرتینو در شکایتی که روز نوزدهم آذر (۱۰ دسامبر) به‌ثبت رسیده، گفته‌اند:

اپل مجبور خواهد شد تا با شاکی پرونده به‌توافق برسد؛ همین مسئله تمامی تولیدکنندگان گوشی همراه را مجبور می‌کند تا مانند گذشته هزینه‌های بالایی [از مشتری] دریافت کنند و هزینه‌های زیادی برای امتیاز استفاده از پتنت‌های کوالکام پرداخت کنند. این مسئله موجب ضررهای جبران‌ناپذیری در بازار نهایی تلفن‌های همراه خواهدشد.

به‌گفته‌ی اپل، ممنوعیت فروش آیفون به‌طور روزانه میلیون‌ها دلار هزینه را بر این شرکت تحمیل خواهد کرد و هم دولت و هم مصرف‌کنندگان چینی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. در شکایت ارائه‌شده توسط ساکنان کوپرتینو به این مسئله نیز اشاره شده که این شرکت در مجموع فرایند توسعه و چرخه‌ی تولید ۵ میلیون موقعیت شغلی را در چین ایجاد کرده است.

آیفون 10 ایکس / iphone x

دیگر مسئله‌ای که توسط Apple به آن اشاره شده، این است که ممنوعیت فروش آیفون در چین، دولت این کشور را از «صدها هزار» مورد دریافت مالیات محروم خواهد کرد. علاوه‌بر این، تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان اصلی قطعات در چین، همچون فاکسکان، در این شرایط متضرر خواهند شد. به‌ادعای اپل، این ممنوعیت خسارات جبران‌ناپذیری نیز به مصرف‌کنندگان و دولت چین وارد خواهد کرد.

هرچند Qualcomm ادعا کرده‌ بود که رای صادرشده توسط دادگاه تقریبا واردات و فروش تمام مدل‌های آیفون را در چین ممنوع می‌سازد، اما این ادعا شکل واقعیت به‌خود نگرفت. در پاسخ به‌ ادعای کوالکام، بیانیه‌ای توسط اپل منتشر شد که در آن گفته‌ شده بود:

تمام مدل‌های آیفون در دسترس مشتریان ما در چین خواهند بود.

علاوه‌بر این، اپل تقاضای تجدیدنظر در رابطه با این رای را هم تقدیم دادگاه خواهد کرد. دراین‌میان، نکته‌ی قابل‌توجه این است که رای صادرشده نسخه‌های پیشین سیستم‌عامل موبایل اپل (iOS) را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و شامل نسخه‌ی ۱۲ این سیستم‌عامل نخواهدشد؛ چرا که هیچ‌کدام از کدهای نرم‌افزاری متعلق به کوالکام در این نسخه از آی او‌اس مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. کوالکام اکنون در تلاش است تا با اشاره به همان پتنت‌های پیشین به ممنوعیت فروش آیفون 10 اس و 10 آر در چین دست پیدا کند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت گوشی از بخش دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید؛ کاربران در این بخش به انواع گوشی سامسونگ، اپل، هواوی،‌ نوکیا و دیگر برندها دسترسی خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات