sمعرفی کتاب هنر سودآوری اثر آدریان اسلیووتزکی

پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
کتاب هنر سودآوری یا هنر کسب درآمد، داستانی با جزئیات کامل و به‌صورت گفتگوی دونفره‌ی مرشد و مرید برای آموختن ۲۳ مدل سودآوری در کسب‌وکار است.
تبلیغات

آدریان اسلیووتزکی Adrian Slywotzky در کتاب خود با عنوان هنر سودآوری درباره‌ی روش جدیدی در کسب‌وکارها برای کسب درآمد و رسیدن به سوددهی بیشتر سخن می‌گوید. این نویسنده مقالاتی درباره‌ی استراتژی کسب‌وکار و کتاب‌های دیگری در زمینه‌ی سودآوری کسب‌وکارها منتشر کرده‌است. سوددهی بیشتر همواره دغدغه‌ی مهمی برای تمام کسب‌وکارها بوده‌است. این کتاب می‌گوید که چطور با اتخاذ استراتژی مناسب می‌توان به اهداف سوددهی شرکت دست پیدا کرد.

هنر سوددهی

آیا سودآوری به‌راستی یک هنر است؟ بله، شیوه‌های مختلفی برای سوددهی در تجارت وجود دارد. بعید است شرکتی بتواند از تمام این راه‌ها برای افزایش درآمد خود استفاده کند. هر کسب‌وکاری بسته به نوع و مسیر کاری  خود باید بهترین روش داشتن درآمد را برای کسب‌وکار خودش پیدا کند و آن‌را یاد بگیرد. این دلیل تلقی کسب درآمد به‌عنوان یک هنر است.

برای هر چیزی باید بهایی پرداخت. به هزینه‌ای که بابت نوشیدنی در یک کافه‌ی شیک می‌پردازید و نوشیدنی که در فروشگاه می‌خرید، فکر کنید. ممکن است هر دو نوشیدنی باشند، اما قیمت آن‌ها متفاوت است. این تفاوت میان انواع مدل‌های کسب درآمد نیز وجود دارد. مدل‌های کسب درآمد بهتر، آنهایی هستند که از نظر ایده ساده و در اجرا سخت باشند.

art of profitability/هنر سودآوری

کتاب هنر سودآوری

سخن اصلی

این کتاب قطور و فشرده از اسلیووتزکی، مشاور کسب‌وکار در حوزه‌ی سود، ۲۳ درس تجاری را در قالبی روایی و مخاطب‌پسند بیان می‌کند. این دروس حول محور گفتگوی دو انسان و به‌صورتی جذاب و رمان‌گونه روایت شده‌است. داستان اصلی درباره‌ی درخواست یک مدیر به‌نام استیو برای یادگیری هنر سودآوری از دیوید ژائو، یک استاد خردمند است. این درس‌ها در فصل‌های جداگانه ارائه شده‌است.

هنر سودآوری یک مفهوم تازه و جذاب است که در روح تجارت دمیده می‌شود. نویسنده از مخاطب می‌خواهد که در طول هر هفته بیش از یک فصل را نخواند. گویی با اینکار تعمق خواننده را می‌طلبد و از او می‌خواهد که در طول یک هفته به آموزش‌های داده شده به‌قدر کافی بیندیشد و آن‌ها را اجرایی کند تا تعالیم کتاب را به‌خوبی فراگیرد. این توصیه حول این مفهوم شکل می‌گیرد که مسیر سوددهی در هر تجارت از حصول شناخت کاملی از مشتری و مراقبت از اصول و پایه‌های صحیح یک تجارت می‌گذرد. نادرستی پایه‌های هر کسب‌وکار می‌تواند به‌سرعت منجر به فروپاشی و شکست آن تجارت شود.

ساختار روایی

این کتاب یک رمان در زمینه‌ی کسب‌وکار است. نویسنده سعی کرده لحن باستانی و دیرینه به‌خود بگیرد. در طول داستانی که روایت می‌کند، در تلاش است تا درس‌های مهم سوددهی در تجارت را به‌گونه‌ای عملی بیاموزد. اسلیووتزکی با نمایش یک پیر خردمند که نقش مرشد و راهنما را دارد، و یک مرید مشتاق که درواقع آموزنده‌ی این تعالیم است، این فضا را به‌وجود آورده‌است.

داستان در فضای دیالوگ این دو نفر شکل می‌گیرد. البته برخلاف اکثر رمان‌های کسب‌وکار، زیاد روی شخصیت‌ها تکیه نمی‌کند و محتوای کتاب به شفافی و سادگی آن‌ها نیست.

art of profiability/هنر سودآوری

هدف متفاوت

اغلب رمان‌های کسب‌وکار یا داستان‌های تجارت، به افراد کمک می‌کنند که روی توانایی‌های میان‌فردی و مدیریت خود کار کنند و بهترین کتاب‌ها در این دسته، بسیار خوب این‌کار را انجام می‌دهند. این کتاب گرچه به‌طور شفاف در همین گروه قرار می‌گیرد، اما هدف متفاوتی دارد:

به صاحبان کسب‌وکار یا رهبران تیم‌های کاری کمک می‌کند درباره‌ی راه‌های سوددهی بیندیشند و دریابند چطور سودآوری بیشتری ازطریق تغییر مدل مناسب نصیب کسب‌وکار خود کنند.

نکات مثبت و آموزنده

اولین نکته ارزشمند که به چشم می‌خورد، معرفی کتاب‌هایی برای مطالعه و یادگیری بیشتر در خلال داستان توسط مربی یا مرشد است. این اتفاق منجر به تشکیل فهرستی غنی از منابع مطالعاتی درباره‌ی موضوع کتاب شده که در پایان کتاب هم این فهرست آورده شده‌است.

نکته‌ی دوم توصیه‌ی نویسنده به خوانندگان خود است. او از خوانندگان کتاب می‌خواهد که خودشان را به‌جای شاگرد تصور کنند. منابع مطالعه‌ی پیشنهاد شده به او را بخوانند و تمرینات درنظر گرفته‌شده برای او را در طول خواندن این کتاب انجام بدهند. این مسئله کتاب را تبدیل به یک وسیله‌ی آموزشی بسیار عالی می‌کند.

از این کتاب مانند یک مرجع کامل شامل توصیه‌های مطالعاتی و عملی بهره ببرید

به این ترتیب هر خواننده‌ای می‌تواند نکات مطرح‌شده در کتاب را با دقت مطالعه کند و آن‌ها را برای رشد و پیشرفت کسب‌وکار خودش به‌کار گیرد. درس‌ها و مدل‌های مطرح شده خواننده را به فکر فرو می‌برد و او را کنجکاو می‌کند تا درباره‌ی موضوعاتی که در این کتاب خوانده‌است، بیشتر تحقیق کند و مطالعات بیشتری داشته‌باشد.

بنابراین اگر دنبال سودآوری بیشتر در کسب‌وکار خود به‌عنوان یک مدیر یا صاحب کسب‌وکار هستید، این کتاب توصیه می‌شود.

profitability/سودآوری

خلاصه قسمت‌هایی از کتاب هنر سودآوری

  • راه‌های زیادی برای سوددهی وجود دارد و احتمال آن کم است یک کسب‌وکار تمام آن‌ها را به‌کار گیرد.
  • بسیاری از مردم توجهی به مبحث سودآوری در کار ندارند.
  • محاسبات ریاضی را همیشه خودتان انجام بدهید. بسیاری از افراد اعداد و ارقام را از منابع غیر معتبر دریافت می‌کنند.
  • چهار مرحله برای یادگیری وجود دارد: آگاهی، مبتدی بودن، به‌کار بردن و همگون‌سازی.

مدل‌های سودآوری در کسب‌وکار

در کتاب به ۲۳ روش یا مدل سوددهی اشاره شده است. هریک از این مدل‌ها در یک فصل و در خلال گفتگوهای ژائو و استیو بیان می‌شود. نام برخی از این مدل‌ها را در اینجا می‌آوریم:

  • مدل سوددهی رفع نیاز مشتری
  • مدل سوددهی هرمی
  • مدل سوددهی چندجزئی
  • مدل سوددهی گزینشی
  • مدل سوددهی زمانی

و مدل‌های دیگر که به‌صورت خلاصه در یک فایل پی‌دی‌اف در این لینک در دسترس است.

نظرات کاربران

در بخش نظرات و انتقادات خریداران این کتاب در سایت آمازون، دیدگاه‌های مثبت زیادی پیرامون آن مطرح شده‌است. حدود ۷۰ درصد از خوانندگان به آن ۵ ستاره داده و برخی از آنان این کتاب را راهنمای سریعی برای مدل‌های کسب‌وکار (بیزینس مدل) دانسته‌اند. برخی دیگر از آن به‌عنوان آموزشی عملی در روش‌های مختلف سودآوری در کسب‌وکار یاد کرده‌اند. پرطرفدارترین نظر درباره‌ی این کتاب اینطور نوشته‌است:

مطالب عالی این کتاب در مسیرهای گوناگون کمک کننده است. اول اینکه ۲۳ مدل مهم سوددهی را ارائه می‌دهد: این مدل‌ها چه هستند؟ چطور کار می‌کنند؟ دوم، یادآوری می‌کند که سوددهی، قلب هر کسب‌وکار یا تجارت است. سوم، اسلیوتزکی یک مدل آموزشی به ما ارائه می‌دهد که می‌توانیم آن را در هر مشکل، کسب‌وکار یا هر مورد دیگری به‌کار ببریم. او هنر خوب شنیدن، پرسیدن سوالات درست، تحلیل اعداد و نتیجه‌گیری درست از واقعیت‌ها را به ما می‌آموزد.
Adrian Slywotzky /آدریان اسلیوتزکی

درباره‌ی نویسنده

نویسنده‌ی اوکراینی تبار متولد سال ۱۹۵۱ بعد از دریافت مدرک کارشناسی خود از هاروارد، در رشته‌ی MBA از مدرسه‌ی کسب‌وکار هاروارد تحصیلات خود را به‌پایان رساند. او از سال ۱۹۷۹ به‌عنوان مشاور کسب‌وکارها فعالیت‌های زیادی انجام داده‌است. 

اسلیووتزکی مشاور و نویسنده‌ی کتاب‌های متعددی در زمینه‌ی اقتصاد و مدیریت، سوددهی و پیشرفت در حوزه‌ی سود در کسب‌وکار است. او یکی از معروف‌ترین مشاوران در آمریکا است و در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ به‌عنوان یکی از ۵ مشاور برتر برگزیده شد. در حال حاضر اسلیووتزکی در کمبریج که بخشی از ناحیه‌ی بوستون امریکا در ایالت ماساچوست به‌شمار می‌رود، زندگی می‌کند.

از این نویسنده کتاب‌هایی تحت عنوان تقاضا، رشد در رکود، ناحیه‌ی سود و ... به زبان انگلیسی منتشر شده‌است. 

مشخصات کتاب

کتاب هنر سودآوری Art of profitability چاپ شده در سال ۲۰۰۲ به زبان انگلیسی و شامل ۲۷۲ صفحه است. ترجمه‌ای برای آن در حال حاضر در ایران در دسترس نیست. اما کتاب اصلی آن را در سایت آمازون می‌توان به‌شکل چاپی و الکترونیکی خرید. فهرست سایر کتاب‌های این نویسنده در سایت گودریدز قابل مشاهده است. همچنین این کتاب‌ها علاوه‌بر کتاب هنر سودآوری در سایت آمازون قابل تهیه است.

سخن پایانی

روش‌های سودآوری گوناگونی برای هر کسب‌وکار وجود دارد. بسته به نوع کار، یک یا چند مورد از این روش‌ها می‌تواند برای آن کسب‌وکار مفید و مؤثر باشد. چه مدیر یک سازمان باشید و چه صاحب یک کسب‌وکار، مسئله‌ی سوددهی برای شما بسیار اهمیت دارد و باید به آن بپردازید. در بخش نظرات در زومیت ما را از تجربیات خود در این مورد آگاه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات