انویدیا از پردازنده‌های گرافیکی خانواده Quadro RTX با معماری تورینگ رونمایی کرد

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
انویدیا پس از معرفی معماری جدید ساخت پردازنده‌ی گرافیکی با نام تورینگ، پردازنده‌های ساخته‌شده با این معماری را با نام Quadro RTX معرفی کرد.
تبلیغات

انویدیا در مراسمی به‌طور کامل از جزئیات معماری جدید ساخت پردازنده‌ی گرافیکی یعنی تورینگ رونمایی کرد. علاوه‌بر آن، این شرکت ۳ محصول جدید که بر مبنای این معماری ساخته شده‌اند را نیز معرفی کرد. آن‌ها در مراسم رونمایی برخلاف رویدادهای گذشته ابتدا از سری فوق حرفه‌ای و ورک‌استیشن کوادرو رونمایی کردند. این محصولات، بخشی از خانواده‌ی جدید Quadro RTX هستند. محصولات جدید با نام‌های Quadro RTX 8000, RTX 6000، و RTX 5000، سریع‌ترین کارت‌های گرافیکی ورک‌استیشن خواهند بود و در سه‌ماهه‌ی آخر سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند.

معماری Turing نسخه‌ی بهبودیافته‌ی معماری Volta در ساخت پردازنده‌ی گرافیکی است. در این معماری از تمام ویژگی‌هایی که باعث شد محصولی همچون GV100 سریع باشد، استفاده شده و تمام آن ویژگی‌ها بهبود یافته‌اند. برای کاربرانی که در تصویرسازی پیشرفته (ProViz) فعال هستند، خبر بزرگ بهبود Ray Tracing یا رهگیری پرتوی در این معماری است. این بهبودها با ترکیب هسته‌های جدید شرکت انویدیا با نام سری RT و هسته‌های تنسور از معماری قبلی یعنی ولتا امکان‌پذیر شده است. با ترکیب این هسته‌ها، هسته‌های جدید توانایی عملکرد سریع‌تر در رهگیری پرتوی را خواهند داشت و در نتیجه، فعالیت موردنیاز برای ساخت تصاویر نزدیک به واقعیت کاهش می‌یابد.

انویدیا تورینگ / turing

پردازنده‌های گرافیکی جدید و کارت‌های کوادرو ساخته‌شده با آن‌ها، اولین محصولات انویدیا هستند که از حافظه‌ی نوع GDDR6 بهره می‌برند. در نتیجه این کارت‌ها پهنای باند بیشتری را (تا ۴۸ گیگابایت) به کاربر عرضه می‌کنند. پیشرفت بعدی که در ساختار محصولات جدید ایجاد شده، پشتیبانی از NVLink است. ان‌وی‌لینک، ارتباط منسجم کش اختصاصی انویدیا است که قابلیت ترکیب کارت‌های گرافیک کوادرو آر‌تی‌ایکس را به کاربر می‌دهد. در نتیجه‌ی این ترکیب می‌توان حافظه‌ی بافر کارت‌ها را با هم به‌اشتراک گذاشت. با وجود اینکه حافظه‌های محلی عملکرد بهتری در این مورد خواهند داشت اما با پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه که برای کارت‌های جدید گزارش شده، ترکیب آن‌ها نیز گزینه‌ای قابل‌توجه است.

در نتیجه‌ی این ویژگی‌های جدید، انویدیا با تمرکز بالا روی صنعت جلوه‌های ویژه و تولید فیلم و سریال در حال کار کردن است. کاربران این صنعت، بیشترین نیاز را به کارایی و بازدهی بالا داشته و البته از لحاظ تأمین مالی نیز مشکل چندانی ندارند. البته Nvidia برای این بخش از کاربران غریبه نیست اما محصولات و فعالیت‌های اخیر، بزرگ‌ترین حضور آن‌ها در این بازار بوده است. آن‌ها قصد دارند تا کاربران را از رهگیری پرتوی براساس سی‌پی‌یو دور کرده و آن‌ها را با ترکیب GPU برای این منظور، آشنا کنند.

انویدیا علاوه‌بر بخش سخت‌افزاری، در بخش نرم‌افزار نیز تلاش‌های زیادی کرده تا محصولات برای کارت‌های جدید و عملکرد رهگیری پرتوی سری آر‌تی‌ایکس آماده باشند. با اینکه هنوز در روزهای ابتدایی معرفی این محصولات هستیم و هنوز خبری از عرضه‌‌ی آن‌ها در بازار نیست، غول کارت‌های گرافیکی با شرکت‌های نرم‌افزاری همچون Autodesk، Adobe، Chaos Group، Dassault Systemes و Epic Games و تعدادی شرکت دیگر مذاکره کرده تا این فناوری جدید را به روش‌های مختلف در بازی‌ها و نرم‌افزارهای خود پشتیبانی کنند.

مشخصا

RTX 8000

RTX 6000

RTX 5000

GV100

هسته‌های کودا

۴۶۰۸

۴۶۰۸

۳۰۷۲

۵۱۲۰

هسته‌های تنسور

۵۷۶

۵۷۶

۳۸۴

۶۴۰

فرکانس بیشینه

حدود ۱۷۳۰ مگاهرتز

حدود ۱۷۳۰ مگاهرتز

نامشخص

حدود ۱۴۵۰ مگاهرتز

سرعت

حافظه

۱۴ گیگابیت بر ثانیه

معماری GDDR6

۱۴ گیگابیت بر ثانیه

معماری GDDR6

۱۴ گیگابیت بر ثانیه

معماری GDDR6

۱.۷ گیگابیت بر ثانیه

معماری HBM2

پهنای باس حافظه

۳۸۴ بیت

۳۸۴ بیت

۲۵۶ بیت

۴۰۹۶ بیت

حافظه‌ی گرافیکی

۴۸ گیگابایت

۲۴ گیگابایت

۱۶ گیگابایت

۳۲ گیگابایت

ECC

نامشخص

نامشخص

نامشخص

Full

توان محاسباتی ۱۶ بیتی

۳۲ TFLOPs

۳۲ TFLOPs

نامشخص

۲۹.۶ TFLOPs

توان محاسباتی ۳۲ بیتی

۱۶ TFLOPs

۱۶ TFLOPs

نامشخص

۱۴.۸ TFLOPs

عملکرد تنسور

500T OPs

(INT4)

500T OPs

(INT4)

?

118.5 TFLOPs

(FP16)

عملکرد رهگیری پرتو

۱۰ GRays/s

۱۰ GRays/s

۶ GRays/s

نامشخص

توان طراحی گرمایی

نامشخص

نامشخص

نامشخص

۲۵۰W

GPU

تورینگ

تورینگ

تورینگ

GV100

معماری

تورینگ

تورینگ

تورینگ

ولتا

لیتوگرافی

نامشخص

نامشخص

نامشخص

TSMC

۱۲ نانومتری FFN

قیمت عرضه

۱۰۰۰ دلار

۶۳۰۰ دلار

۲۳۰۰ دلار

۹۰۰۰ دلار

تاریخ عرضه

سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸

سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸

سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸

مارس ۲۰۱۸

همان‌طور که گفته شد، سه کارت گرافیکی از خانواده‌ی کوادرو آر‌تی‌ایکس عرضه خواهند شد. مدل‌های آرتی‌ایکس ۸۰۰۰ و ۶۰۰۰ نمونه‌هایی مشابه یکدیگر هستند. هر دوی آن‌ها از لحاظ کارایی پردازنده‌ی گرافیکی، حافظه و پهنای باند‌، آماری مشابه دارند. در این کارت‌ها از ترکیب هسته‌های 4608 cuda و 576 Tensor و حافظه‌ی GDDR6 استفاده شده است. مدل RTX 8000 دارای ۴۸ گیگابایت حافظه‌ی وی‌رم بوده که به‌صورت ۲۴ تراشه با ساختار کشویی طراحی شده است. در مقابل مدل RTX 6000 تنها ۲۴ گیگابایت حافظه دارد. مدل دیگر این خانواده، نسخه‌ای با عملکرد پایین‌تر و حافظه‌ی کمتر است. مدل RTX 5000 از هسته‌های 3072 CUDA و 384 Tensor بهره می‌برد و حافظه ی ۱۶ گیگابایتی از نوع GDDR6 دارد.

انویدیا تورینگ / turing

هنوز اطلاعات کاملی از مصرف انرژی این کارت‌ها منتشر نشده است. البته تصاویر منتشرشده از انویدیا نشان می‌دهد که این کارت‌ها از ساختار مرسوم این شرکت برای تأمین انرژی استفاده کرده و مصرف بیش از ۲۵۰ وات نخواهند داشت.

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، شرکت سازنده خبر از وجود ۴ پورت DisplayPort 1.4 در این کارت‌ها داده است. به‌علاوه، تمامی کارت‌ها دارای یک پورت اختصاصی USB نوع C نیز هستند که ارتباط VirtualLink آن‌ها را تأمین می‌کند. این نوع ارتباط به‌تازگی معرفی شده و قابلیت انتقال ویدئو، داده و برق یک هدست واقعیت مجازی را تنها توسط یک کابل ارائه می‌دهد. در نتیجه می‌توان هدست را به‌صورت مستقیم به کارت گرافیک متصل کرده و از کابل‌های اضافی پرهیز کرد. البته در حال حاضر هیچ هدستی از این ارتباط پشتیبانی نمی‌کند اما شرکت‌هایی همچون اکولوس، والو و مایکروسافت از استاندارد جدید پشتیبانی کرده و به‌زودی محصولاتی براساس آن عرضه خواهند کرد.

کارت‌های گرافیکی جدید انویدیا در خانواده‌ی کوادرو آر‌تی‌ایکس در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی عرضه خواهند شد. قیمت آن‌ها از ۲۳۰۰ دلار برای مدل ۵۰۰۰ شروع می‌شود. مدل ۶۰۰۰ با قیمت ۶۳۰۰ دلار و مدل ۸۰۰۰ نیز با قیمت ۱۰۰۰۰ دلار به بازار عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات