چگونه با وجود کارمند بودن کارآفرین هم باشیم

جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اکثر ما کارآفرینی را نقطه مقابل کارمندی می‌دانیم در حالی که در زندگی کارمندی هم می‌توان رویکرد کارآفرینی را تجربه کرد.
تبلیغات

وقتی صحبت از «کارآفرین» بودن می‌شود اغلب اوقات شخصی را تصور می‌کنیم که کسب و کار کاملا مخصوص به خود را دارد. در واقع کارآفرینان برای خود کار می‌کنند تا بتوانند انعطاف‌پذیری زمانی و استقلال بیشتری نسبت به مشاغل سنتی داشته باشند. با این حال، کارآفرینانی هستند که در مشاغل معمولی کار می کنند اما دنیای کارآفرینی را هم در کنارش تجریه می‌کنند.

چنانچه در حال حاضر در یک سازمان مشغول به کار هستید و احساس می‌کنید که روحیه‌ی کارآفرینی در شما وجود دارد، راهکارهایی وجود دارد که بتوانید کیفیت کارآفرینی را در خود بالا ببرید، حتی اگر کسب و کار فعلی متعلق به شما نباشد!

ساختارشکن باشید

با ذهنیت کارآفرینی، می‌توانید تشخیص دهید که کدام راهکار سازمانی دیگر مانند گذشته پاسخ‌گو نیست و چه پیشنهاد جایگزینی می‌توان برای آن داشت؛ برای مثال در یک شرکت، بیشتر اموراداری به صورت کاغذی انجام می‌شود.

در حالی که استفاده از فناوری‌های متنوع می تواند جایگزین هوشمندانه‌ای برای این روند باشد. به این ترتیب می‌توان صورتحساب‌های حقوق و دستمزد را به صورت آنلاین ارایه داد و مواردی مانند مدیریت پروژه و اشتراک‌گذاری فایل‌ها را به صورت ابری انجام داد.

یک برند شخصی ایجاد کنید

در حین کار کردن زیر نظر یک سازمان یا یک شرکت، می‌توانید نقش رهبری خود را هم توسعه دهید. برای مثال وبلاگ یا حساب کاربری در شبکه‌ی اجتماعی ایجاد کنید و از طریق ایجاد محتوا آن را توسعه دهید. این راهکار مسیری پیش رو می‌گذارد تا بتوانید از دیگر کارآفرینان چند قدم جلوتر باشید. در واقع، با این کار در کنار مطرح کردن نام خود به توسعه‌ی برند سازمان فعلی‌تان هم کمک خواهید کرد.

با شهود خود پیش بروید

زندگی کارمندی، اغلب افراد را در یک قالب خاص محدود می‌کند و معمولا بیشتر کارمندها علاقه‌ای به خطرپذیری ندارند. با این حال، اکثر سازمان‌ها تمایل دارند که کارکنان‌شان ریسک‌پذیر باشند تا مسیر شرکت را به سمت نوآوری سوق دهند.

رویکرد کارآفرینی

قرار نیست هر ایده‌ای که در سازمان‌تان مطرح می‌کنید جواب بدهد؛ حتی اگر آن ایده از نظر شما بهترین باشد. با گذشت زمان می توانید ایده‌هایی را مطرح کنید که در سازمان شما پذیرفته شود. کافی است به صدای درون خود گوش دهید و آن را به اشتراک بگذارید.

شوق خود را کشف کنید

اشتیاق یک کارآفرین می‌تواند از یک مشکل یا معضل اجتماعی نشات بگیرد. بنابراین می‌توانید به دنبال طرح یا پروژه‌ای در سازمان خود باشد و از همین نقطه، اشتیاق خود را برای ایجاد یک تغییر آغاز کنید. در این میان، پیشنهاد می‌شود به دنبال مواردی باشید که برای‌تان جالب و جذاب باشد. برای مثال به دنبال حل کردن یک مشکل سازمانی باشید. این مشکل می‌تواند مربوط به بخشی از وظایف شما باشد یا آن که خودتان در زمان فراغت آن را کشف کنید.

کنجکاوی خود را حفظ کنید

یک ویژگی مشترک همه‌ی کارآفرین‌ها این است که به دنبال «چرا» ها هستند. در واقع این افراد به طور ذاتی کنجکاو هستند. وقتی کنجکاوتر می‌شوید و نسبت به رویدادهای اطراف نگاه پرسش‌گرانه‌تری دارید، به فرصت‌های بیشتری برای مطالعه، تحقیق، توسعه‌ی مهارت و دیگر موارد دست پیدا خواهید کرد.

از این رو در کنار یک شغل کارمندی ۸ ساعته می‌توانید علاقمندی‌های خود را کشف کنید و سودآوری بیشتری برای سازمان‌تان ایجاد کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات