نسخه پیش ‌نمایش اندروید پی با ویژگی‌های جدید منتشر شد

پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۳
مطالعه 4 دقیقه
نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل اندروید پی (Android P) به صورت رسمی توسط گوگل برای گوشی‌های پیکسل، معرفی و منتشر شده است.
تبلیغات

گوگل در طی چند سال اخیر، نسخه پیش‌نمایش سیستم‌عامل اندروید را در ماه مارس (اسفند یا فروردین) منتشر می‌کند. امسال نیز، این شرکت آمریکایی نسخه پیش‌نمایش اندروید پی (Android P) را در ماه مارس برای گوشی‌های اندرویدی خود منتشر کرده است. باید توجه داشته باشید که نام نهایی این نسخه از سیستم‌عامل اندروید در حال‌حاضر، اعلام نشده است؛ هرچند، احتمالاً نام تجاری آن به یک شیرینی یا دسر اشاره دارد که با حرف P شروع می‌شود.

باید توجه داشته باشید که نسخه منتشر شده، تنها برای توسعه‌دهندگان قابل استفاده است؛ به همین جهت، به هیچ عنوان نسخه پیش‌نمایش اندروید P را روی گوشی خود به منظور استفاده روزمره فلش نزنید! دیو بروک، قائم مقام بخش اندروید در گوگل، این نسخه را یک بیلد آغازین برای توسعه‌دهندگان توصیف کرده است تا از قابلیت‌های جدید مطلع شوند و محصولات یا برنامه‌های خود را با آن سازگار کنند.

در ادامه، لیست تغییرات اعمال شده در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید آمده است:

  • اندروید P، دسترسی به میکروفون، دوربین و تمامی سنسورها را در برنامه‌های غیرفعال یا برنامه‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، محدود خواهد کرد. اگر برنامه‌ای در پس‌زمینه اجرا شود اما فعال نباشد، نمی‌تواند به میکروفون گوشی شما دسترسی پیدا کند.
  • پشتیبانی داخلی از کدهای فیلم و فرمت‌های تصویر بیشتر از جمله HDR VP9 Profile 2 و HEIC؛ فرمت فشرده‌سازی HEIC، اندروید را به سیستم‌عامل آی‌اواس اپل نزدیک‌تر خواهد کرد. گوگل وعده داده است که جزئیات بیشتری را تا پایان سال جاری میلادی پیرامون بهبودهای اعمال شده در API مربوط به فایل‌های چندرسانه‌ای نظیر فیلم و تصاویر، ارائه خواهد داد.
  • API جدیدی تحت عنوان Multi Camera معرفی شده است که دسترسی برنامه‌های اندرویدی را به بیشتر از یک  سنسور میسر خواهد کرد. به همین جهت، برای گوشی‌هی هوشمندی که از دو سنسور در پنل پشتی استفاده می‌کنند؛ روش مشخص و استانداردی برای کنترل آن‌ها توسط برنامه‌های اندرویدی، وجود خواهد داشت.
  • پشتیبانی از Wi-Fi RTT (مخفف Wi-Fi Round-Trip-Time)؛ تأخیر به حداقل خواهد رسید و به ارتباط بهتر برنامه‌ها کمک می‌کند.
  • عملکرد ویژگی Autofill بهبود پیدا کرده است؛ این قابلیت کمک می‌کند تا نیازی نباشد برای تکمیل فیلدهای مختلف، اطلاعات را به صورت دستی وارد کنید.
  • بهبود عملکرد ART و برنامه‌هایی که به زبان Kotlin نوشته می‌شوند.
  • تغییرات نسبی در مدیرت مصرف انرژی در سیستم‌عامل اندروید؛ از جمله قابلیت‌های Doze، آماده‌به‌کار (Standby) و محدود نگه‌داشتن برنامه‌ها در پس‌زمینه. بسته به وضعیت شبکه گوشی، درخواست برنامه‌ها برای دسترسی به اینترنت طبقه‌بندی خواهد شد.
  • گوگل در هنگام اجرای برنامه‌هایی که برای نسخه‌های پایین‌تر از سیستم‌عامل اندروید ۴.۲ نوشته‌اند، هشدار می‌دهد که از آخرین SDK استفاده نشده است. باید توجه داشته باشید که تا ماه نوامبر، تنها برنامه‌هایی در پلی‌ استور گوگل ثبت خواهند شد که برای اندروید اوریو توسعه داده شده باشند؛ در سال ۲۰۱۹ نیز، برنامه‌های اندرویدی باید از پلت‌فرم ۶۴ بیتی پشتیبانی کنند.
  • گوگل همچنین توسعه‌دهندگان را تشویق کرده است تا در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید، از API-های عمومی استفاده کنند.

باید اشاره کرد که تغییرات اعمال شده در سیستم‌عامل اندروید P، تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. نوتیفیکیشن‌بار از نظر طراحی، دستخوش تغییر شده است و ضمن اینکه پنل دسترسی سریع به آیکون‌های موجود در منوی تنظیمات، طرای جدید را ارائه می‌دهد. البته آنچه که گفته شد، تمامی تغییرات احتمالی در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید نخواهد بود؛ تا زمان انتشار، ممکن است تغییرات دیگری نیز اعمال شود. می‌توانید به پیام‌ها به صورت جداگانه در منوی نوتیفیکیشن پاسخ دهید؛ ضمن اینکه برنامه‌ها می‌توانند قابلیت «پاسخ‌گویی هوشمند» یا Smart Replies، تصاویر و استیکرها را در پنل نوتیفیکیشن ارائه دهند.

اندروید پی

مقایسه تغییرات اعمال شده در منوی نوتیفیکیشن اندروید P و اندروید ۸.۱ اوریو

باید اشاره کرد که تغییرات ظاهری دیگری نیز در سیستم‌عامل اندروید اعمال شده است؛ البته همان‌طور که گفته شد، هیچ‌یک از این تغییرات نهایی نیستند و به بسته بازخورد دریافتی از سوی توسعه‌دهندگان و کاربران، ممکن است تغییراتی در آن‌ها اعمال شود. 

یکی از ویژگی‌های حائز اهمیت در سیستم‌عامل اندروید P، پشتیبانی آن از Notch (به بریدگی بالای صفحه‌نمایش گفته می‌شود) است. عرضه گوشی‌های هوشمند که در بالای صفحه‌نمایش خود بریدگی دارند، غیرقابل اجتناب است؛ به همین منظور، گوگل این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا رابط‌کاربری سیستم‌عامل اندروید را با بریدگی موجود در بالای نمایشگر، هماهنگ کنند. گوگل به این قابلیت با لفظ «display cutout support» اشاره می‏‌کند. باید توجه داشت که شبیه‌سازی بریدگی به صورت نرم‌افزاری امکان‌پذیر است؛ می‌تواند حالت‌های مختلفی را از بین گزینه‌های ارائه شده توسط گوگل برای شبیه‌سازی Notch انتخاب کنید.

اندروید پی

در حال‌حاضر، توسعه‌دهندگانی که گوشی پیکسل، پیکسل ایکس‌ال، پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال دارند؛ می‌توانند نسخه پیش‌نمایش سیستم‌عامل اندروید را برای دستگاه خود دریافت کرده و روی آن فلش بزنند. همچنین می‌توانید شبیه‌ساز این نسخه را روی رایانه شخصی خود نصب کنید. همان‌طور که در ابتدا نیز متذکر شدیم، گوگل به صورت شفاف اعلام کرده است که «نسخه اولیه تنها برای توسعه‌دهندگان ارائه شده و برای استفاده روزمره یا کاربران معمولی درنظر گرفته نشده است». گوگل همچنین وعده داده است که نسخه آزمایشی آن‌را در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد کرد؛ انتظار می‌رود نسخه نهایی در تابستان ۹۷ عرضه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات