واکاوی یک سؤال؛ دلیل بروز مشکلات مربوط به آپدیت اکتبر 2018 ویندوز 10 چه بود؟

پنج‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
در پی بروز مشکلات مربوط به آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰، مایکروسافت مجبور شد این آپدیت را از حالت انتشار خارج سازد؛ اما دلیل اصلی این اتفاق چه بود؟
تبلیغات

مایکروسافت پس از متوقف کردن انتشار آپدیت اکتبر ویندوز ۱۰ در پی بروز مشکلی که باعث حذف شدن فایل‌های کاربران شده بود، بالاخره پس از برطرف ساختن این باگ، از هفته‌ی پیش مجددا آن را برای عموم کاربران در دسترس قرار داد.

درحالی که هنوز نمی‌دانیم چنین باگی دقیقا به چه علت به بیلد نهایی آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ راه پیدا کرده است، مایکروسافت طی اطلاعیه‌ای وعده داده که با تغییر برخی رویکردها، قصد دارد از رخداد دوباره‌ی چنین اتفاقی جلوگیری کند. 

اگر پیگیر اخبار بوده باشید، می‌دانید که ردموندی‌ها یکی-دو ماه پیش، از انتشار جدیدترین آپدیت Microsoft Windwos 10 خبر دادند؛ چند روز نگذشته بود که اخبار مربوط به حذف فایل‌های کاربران پس از نصب این آپدیت، فضای مجازی را پر کرد. مشکلاتِ یادشده به‌حدی بودند که سرانجام مایکروسافت مجبور شد این آپدیت را از حالت انتشار خارج سازد.

این غول دنیای فناوری، چندین هفته پیش، این آپدیت را مجددا در اختیار کاربران اینسایدر ویندوز قرار داد تا ابتدا بازخوردهای آنان را دریافت کند و پس از اطمینان از برطرف شدن تمامی مشکلات، مجددا آن را به‌صورت عمومی منتشر کند. سوالی که هیچ‌وقت از سوی مایکروسافت جواب داده نشد، این بود که چرا چنین مشکلی به وقوع پیوست؟ در ادامه‌ی مقاله سعی می‌کنیم بررسی دقیقی روی این موضوع انجام دهیم و سوال‌ یادشده را به جواب برسانیم. 

ویندوز 10

موضوع از چه قرار بود؟

بعد از اینکه مایکروسافت آپدیت اکتبر ویندوز ۱۰ را برای این سیستم‌عامل منتشر کرد، مشخص شد که کاربران اینسایدر ماه‌ها پیش، از وجود مشکل مربوط به حذف فایل‌هایشان پس از نصب این آپدیت، خبر داده بودند. در آن زمان، خیلی‌ها برایشان این سوال پیش آمد که چگونه و به چه دلیلی، بازخوردهای مرتبط به این باگ بزرگ، توسط ردموندی‌ها نادیده گرفته شده؛ برخی حتی با این ادعا پا به میدان گذاشتند که مایکروسافت هیچ‌وقت به بازخوردهای کاربرانش توجه نکرده و اصلا متوجه وجود چنین مشکلی نشده است.

مهندسین مایکروسافت از همان ابتدا، از وجود این مشکل باخبر بودند

طبق ادعای برخی منابع موثق،‌ مهندسین مایکروسافت اندکی پس از انتشار گزارش‌های مربوط به این باگ توسط کاربران اینسایدر، به پیگیری ماجرا پرداختند و در واقع از آن با خبر بودند. اما آنان به اشتباه فکر کردند که این باگ به مشکلی دیگر مربوط می‌شود؛ مشکلی که ظاهرا به اندازه‌ی مشکل اصلی، تخریب‌گر نبوده است. به بیانی دیگر، کاربران اینسایدر به دفعات مختلف از وجود مشکل حذف فایل‌هایشان خبر داده بودند که این مشکل‌ها به دو باگ جداگانه مربوط می‌شد؛ در واقع یکی از این باگ‌ها قدرت تخریب‌گری بالایی نداشته و هیچ‌یک از فایل‌ها را حذف نمی‌کرده است. در ادامه بیشتر به بحث در مورد این باگ که مهندسین مایکروسافت را به اشتباه انداخت، خواهیم پرداخت.

آن‌طور که نویسنده‌ی سایت ویندوز سنترال به نقل از منابعی آگاه ادعا می‌کند،‌ مایکروسافت طی دو سال اخیر همواره از سوی کاربرانش بازخوردهایی مشابه را با عناوینی مثل «پس از نصب بیلد یا آپدیت جدید، بعضی از فیلم‌های موجود در کامپیوترم حذف شده‌اند» دریافت می‌کرده است. 

Windows Update

پس از آنکه ردموندی‌ها این موضوع را به دقت مورد بررسی قرار دادند، متوجه شدند که بعضی از کاربران به دنبال نصب بیلد جدید ویندوز ۱۰، از حساب کاربری اصلی خود خارج شده‌اند و در واقع آن حسابی که پس از آغاز به‌کار آپدیت جدید ویندوز برای‌شان بالا آمده، یک حساب کاربری موقتی بوده است. این یعنی در حقیقت هیچ‌یک از فایل‌های این کاربران حذف نشده بود و آنان چون از حساب خودشان خارج شده بودند و فکر می‌کردند که این حساب موقتی، همان حساب کاربری اصلی خودشان است، پس از مراجعه به پوشه‌ی داکیومنتس هیچ‌یک از فایل‌های خود را نمی‌یافتند. 

به بیانی ساده‌تر، تمامی فایل‌های کاربران در پوشه‌ی داکیومنتس سر جای خود قرار داشتند و هیچ‌یک از آن‌ها حذف نشده بود؛ دلیل عدم رؤیت آن‌ فایل‌ها توسط کاربران، این بوده است که آنان پس از نصب آپدیت جدید، از حساب کاربری خود بیرون انداخته شده بودند. بنابراین با لاگین کردن در حساب اصلی، چنین مشکلی به‌سادگی برطرف می‌شد.

ردموندی‌ها به اشتباه فکر می‌کردند که حذف شدن فایل‌های کاربران، به یک مشکل قدیمی مربوط می‌شود

در نتیجه، مایکروسافت پس از مدتی برای آن کاربرانی که پس از نصب آپدیت، وارد حساب کاربری موقت می‌شدند، یک پنجره‌ی شناور را به نمایش درآورد و آنان را از جزئیات ماجرا و نحوه‌ی برطرف ساختن این مشکل، باخبر ساخت. احتمالا به همین دلیل، مهندسین مایکروسافت ترجیح دادند گزارش‌های کاربران اینسایدری را که این‌بار واقعا با مشکل حذف شدن فایل‌هایشان روبه‌رو شده بودند، نادیده بگیرند. ردموندی‌ها در واقع فکر کرده‌اند که این قضیه مجددا به همان ماجرای مربوط به حساب کاربری موقتی اشاره دارد.

آن کاربرانی که پس از نصب آپدیت اکتبر، فایل‌هایشان حذف شده بود، از طریق Feedback Hub این موضوع را اطلاع دادند. این افراد که تعدادشان بسیار زیاد بود، دقیقا نمی‌دانستند که چنین مشکلی به چه دلیلی رخ داده است؛ همین موضوع باعث شد که آن‌ها بدون ذکر جزئیات مربوطه، تنها به گفتن اینکه فایل‌هایشان حذف شده، بسنده کنند. در نهایت پس از بررسی‌ها، معلوم شد که قابلیت Known Folder Redirection وان‌درایو مقصر اصلی این اتفاق بوده است؛ اما کاربران اینسایدر این موضوع را از همان ابتدا نمی‌دانستند. 

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه از دلایل بروز این اتفاق پرده‌برداری کنیم، باید بگوییم که مایکروسافت به اشتباه فکر کرده که حذف شدن فایل‌های کاربران به مشکلی قدیمی و ساده مرتبط بوده و از همین‌رو، فورا برای رفع آن دست‌به‌کار نشده است.

ویندوز 10

مایکروسافت وعده داده است که در آینده شاهد چنین مشکلی نخواهیم بود

ردموندی‌ها هفته‌ی پیش طی بیانیه‌ای در وبلاگ رسمی خود به ارائه‌ی توضیحاتی در مورد اقدامات اخیرشان برای جلوگیری از رخداد دوباره‌ی این اتفاق، پرداختند. مشکلات مربوط به آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰، به مایکروسافت تلنگر بزرگی زد؛ اتفاقی که نهایتا باعث شد این شرکت تلاش‌هایش را برای بهبود سیستم‌های داخلی‌اش به‌منظور جلوگیری از بروز مجدد چنین اتفاقی، دوچندان کند.

مایکروسافت به‌تازگی از سیستم رتبه‌بندی جدیدی برای Feedback Hub خود رونمایی کرده است تا بتواند از این مشکلات در همان ساعات اولیه‌ی رخدادشان، باخبر شود. کاربران اینسایدر از این پس می‌توانند نمره‌ی خاصی را برای میزان شدید بودن یک مشکل در مقیاس ۱ تا ۱۰، در نظر بگیرند.

مایکروسافت تلاش‌هایش را برای جلوگیری از رخداد دوباره‌ی این اتفاق، دوچندان کرده است

این موضوع بی‌شک می‌تواند به مایکروسافت برای تشخیص مشکلات مهم‌تر، کمک شایانی بکند. البته باید به این موضوع از زاویه‌ی دیگری هم نگاه کرد؛ این احتمال وجود دارد که برخی از اینسایدرها از این سیستم رتبه‌بندی سوءاستفاده کنند و مشکلاتی را به مایکروسافت اطلاع دهند که شاید آن‌چنان جدی نباشند. 

در هر حال، مایکروسافت در پی آن است که سیستم‌هایش را روز به روز بهبود دهد. بی‌شک در آینده جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر خواهد شد و ردموندی‌ها سعی خواهند کرد به هر نحوی که شده، از رخداد دوباره‌ی چنین مشکل بزرگی، جلوگیری کنند.

نظر شما در مورد مشکلات پیش‌آمده برای آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰ چیست؟ آیا شما نیز با مشکل حذف شدن فایل‌هایتان مواجه شدید؟ دیدگاه خود را با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات