TSMC تنها تولیدکننده تراشه اپل تا سال ۲۰۱۹ خواهد بود

جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
جدیدترین گزارش‌ها نشان از این دارد که TSMC تایوان حداقل تا سال ۲۰۱۹ میلادی به‌عنوان تنها تامین‌کننده‌ی تراشه‌های اپل فعالیت خواهد کرد.
تبلیغات

شرکت تایوانی TSMC سال آینده را نیز به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی تراشه‌های مورد نیاز اپل به فعالیت ادامه خواهد داد. این شرکت سال جاری میلادی نیز با Apple همکاری داشته و به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی تراشه‌ی A12 مورد استفاده در آیفون‌های این شرکت به فعالیت ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود سال آینده نیز شاهد تولید تراشه‌ نسل بعدی اپل با نام احتمالی A13 توسط tsmc باشیم. 

گزارش جدید منتشرشده مبتنی بر اطلاعاتی است که منابع موجود در چرخه‌ی تامین ماژول‌های اپل عنوان کرده‌اند. به گزارش دیجی‌تایمز، tsmc موفق خواهد شد تا تمام سفارش‌های مربوط به تراشه‌ی A13 را به خود اختصاص دهد. همین موضوع باعث می‌شود تا سهم tsmc از نظر میزان تراشه‌ی تولیدی در بازار افزایش یابد. tsmc موفق شد تا در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ میلادی و به لطف تراشه‌‌ی A12 اپل نزدیک به ۵۶ درصد از سهم بازار تراشه‌های پردازشی را به خود اختصاص دهد. پیش‌بینی‌ها نشان از این دارد که سهم tsmc به لطف تراشه‌ی A13 تا سال آینده‌ی میلادی به ۶۰ درصد خواهد رسید. 

tsmc در حالی به تنها تولیدکننده‌ی تراشه‌های مورد نیاز اپل بدل شده که سامسونگ به‌عنوان بزرگترین رقیب این شرکت تلاش‌هایی فراوانی را برای در اختیار گرفتن بخشی از تولید به کار بست؛ که البته به دلیل مسائلی نظیر مناقشات پتنتی بین این اپل و سامسونگ باعث شد تا tsmc پیروز میدان باشد. 

سامسونگ در ماه ژوئن اعلام کرد که به فناوری تولید تراشه‌ها با فناوری InFO و لیتوگرافی ۷ نانومتری دست یافته است. tsmc پیش از سامسونگ به این فناوری دست یافته بود و براساس شنیده‌ها فناوری مورد استفاده توسط tsmc در مقایسه با رقبا از مزایای بیشتری برخوردار است. tsmc وعده داده تا اولین تراشه‌ی ۷ نانومتری EUV تجاری خود را پیش از سامسونگ رونمایی کند. 

با توجه به نبود رقیب برای تولید تراشه‌های ۷ نانومتری، این شرکت رقابت چندانی را برای کنار گذاشتن رقبا نخواهد داشت. بسیاری از تولیدکنندگان تراشه به صراحت اعلام کرده‌اند که تولید تراشه‌های ۷ نانومتری فرایندی گران و سخت است و از این‌رو برنامه‌ای برای تولید این تراشه‌ها ندارند. 

هر دو شرکت کوالکام و مدیاتک برنامه‌های خود را برای تولید تراشه‌های ۷ نانومتری تا سال ۲۰۱۹ به تعویق انداخته‌اند. گلوبال فاندریز نیز به‌عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان تراشه، برنامه‌ی تولید تراشه‌ی ۷ نانومتری مبتنی بر فرایند finfet را به حالت تعلیق درآورده است. 

با این وجود tsmc با داشتن تکنولوژی برتر سفارش‌هایی را از شرکت‌هایی نظیر AMD، هواوی، مدیاتک، انویدیا و کوالکام دریافت کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات