هزاران چهره در المپیک ۲۰۲۰ توکیو توسط فناوری تشخیص چهره اسکن می‌شوند

پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد فناوری تشخیص چهره در حال تبدیل شدن به یک از فناوری‌های ضروری در جهان است، طوری که ژاپن قصد دارد از این فناوری در المپیک ۲۰۲۰ که در این کشور برگزار خواهد شد استفاده کند.
تبلیغات

طبق اطلاعات منابع معتبر، المپیک ۲۰۲۰ توکیو به‌شدت روی فناوری تشخیص چهره به‌منظور اهداف امنیتی متکی است. گفته می‌شود این فناوری در نهایت تا ۴۰۰ هزار چهره را در طول این رویداد اسکن خواهد کرد. این منابع ادعا می‌کنند، فناوری در مرحله‌ی اول برای هدایت سریع ورزشکاران و خبرنگاران به جایگاه مخصوص خود استفاده خواهد شد؛ اما روی‌هم‌رفته این سیستم علاوه بر قابلیت قبلی استفاده از کارت‌های شناسایی جعلی یا دزدیده شده به‌منظور دسترسی به ورزشگاه‌ها و خدمات المپیک ۲۰۲۰ را شناسایی می‌کند.

این اطلاعات از منبعی که با ژاپن تایمز گفتگو کرده و ادعا می‌کند به کمیته‌ی برگزاری المپیک نزدیک است بهدست آمده است. این منابع ادعا می‌کنند اولویت استفاده از سیستم تشخیص چهره کاهش نگرانی از عملیات‌های تروریستی است و پس از آن احتمالا در جهت کاهش زمان انتظار بازدیدکنندگان نیز استفاده خواهد داشت. همچنین در جایی که کارت شناسایی فردی دزدیده یا جعل شده؛ سیستم می‌تواند چهره‌ی فرد فریب‌کار را از چهره‌ی فرد حقیقی  تشخیص دهد.

اشخاصی که به نوعی درگیر این بازی‌ها هستند یک کارت شناسایی مخصوص با تصویر صورت دریافت خواهند کرد؛ این شامل خبرنگاران و دیگر پرسنل رسانه‌ای نیز می‌شود. سیستم تشخیص چهره به طور خودکار به محض ورود به تجهیزات مربوط چهره‌ی آن‌ها را اسکن می‌کند و با تصویر صورت که از پیش ذخیره شده تطبیق می‌دهد، اگر چهره‌ای مطابقت نداشته باشد هشدار می‌دهد؛ پس از آن بازجویی‌های بعدی توسط مقامات مربوطه انجام خواهد شد.

در این سیستم از فناوری تشخیص چهره‌ی شرکت ژاپنی NEC استفاده خواهد شد؛ پیش‌تر فناوری این شرکت در یکی از برگر فروشی‌های زنجیره‌ای کالیفرونیا به منظور تشخیص چهره‌ی مشتریان وفادار نیز استفاده شده بود. گفته شده این سیستم بسیار دقیق است و توانایی تشخیص چهره‌ی تک تک افراد به‌صورت جداگانه را دارد حتی اگر آن‌ها دوقلوهای همسان باشند؛ این سیستم حتی فردی که جراحی پلاستیک کرده را نیز تشخیص می‌هد.

ژاپن با فناوری تشخیص چهره غریبه نیست، این کشور اخیرا از این فناوری در گیت فرودگاه توکیو برای بازرسی مسافران  استفاده کرده است؛ با این حال این فناوری همچنان بحث برانگیز است زیرا بسیاری از افراد درباره‌ی نحوه‌ی اجرای آن و حفظ حریم خصوصی خود نگران هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات