هر آنچه که باید در مورد آلفابت، کمپانی مادر گوگل بدانیم؟

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شب پنجشبه اخباری در خصوص تاسیس یک کمپانی جدید توسط لری پیج و سرگئی برین منتشر شد که بسیاری را متعجب کرد. هلدینگ آلفابت از این پس با مدیریت لری پیج و با در اختیار داشتن کمپانی‌هایی نظیر گوگل با فعالیت خواهد پرداخت. با زومیت همراه باشید تا به جمع‌بندی هر آنچه که در مورد آلفابت می‌دانیم، بپردازیم.
تبلیغات

پنجشنبه شب دو بنیان‌گذار گوگل پس از تاسیس غول جستجو در سال ۱۹۹۸ میلادی اقدام به ایجاد تغییرات گسترده در ساختار کمپانی خود کردند. لری پیج با انتشار نامه‌ای به بیان دلایل و ساختار کلی کمپانی جدید پرداخت. براساس اطلاعات ارائه شده از این پس لری پیج مدیرعامل آلفابت خواهد بود و سهام این کمپانی بدون تغییر به جای سهام گوگل در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت. با توجه به آزاد شدن سهام گوگل، این کمپانی زیر پرچم کمپانی مادر قرار خواهد گرفت؛ یعنی گوگل بصورت تمام و کمال در اختیار آلفابت خواهد بود. ساندار پیچای، یکی از مدیران رده بالای گوگل سکان هدایت گوگل را در اختیار گرفته و بسیاری از تیم‌های مستقلی که زیر نظر گوگل فعالیت می‌کردند، با جدا شدن از بدنه‌ی گوگل کوچک شده، تحت نظر آلفابت به فعالیت خواهند پرداخت؛ با این وجود بزرگ‌ترین کمپانی تحت نظر آلفابت، گوگل باقی خواهد ماند.

مقاله‌های مرتبط:

    در ساختار جدید کمپانی، دیگر گوگل شامل بخش‌هایی با حوزه‌ی فعالیت غیرمرتبط نبوده و این بخش‌ها مستقل از گوگل زیر چتر آلفابت به فعالیت خواهند پرداخت. از این پس گوگل در راستای سازمان‌دهی اطلاعات و در دسترس قراردادن آن در اقصی نقاط جهان برای تمام کاربران به فعالیت خواهد پرداخت. یعنی گوگل به اصلی‌ترین فعالیت تعیین شده برای آن در ابتدای تاسیس که همانا مرتبط با اینترنت است، باز خواهد گشت.

    از جمله‌ی کمپانی‌هایی که از گوگل جدا شده و بصورت مستقل زیر پرچم آلفابت به فعالیت خواهند پرداخت باید به Life Science و Calico اشاره کرد. لایف ساینس در زمینه‌ی ساخت لنز‌های سنجش میزان گلوکز اشک به فعالیت می‌پردازد. فعالیت کمپانی دوم نیز در حوزه‌ی توسعه‌ ی دانش انسان‌ها از زندگی و ایجاد امکان کنترل طول عمر انسان‌ها است.

    Alphabet 1

     از این پس گوگل گزارش مالی خود را مستقل از سایر کمپانی‌های فعال زیر نظر آلفابت ارائه خواهد کرد. یکی از بخش‌های تحت نظر آلفابت آزمایش ایکس یا همان گوگل ایکس است که بیشتر محلی برای پیوند ایده‌های خام محققان گوگل با محصولات واقعی است. از جمله‌ی محصولاتی که زاده‌ی این آزمایشگاه است، باید به گوگل گلس اشاره کرد. این بخش نیز بصورت مستقل از گوگل زیر نظر آلفابت فعالیت خواهد کرد. گوگل ونچورز (Google Ventures) و گوگل کپیتال (Google Capital) از جمله‌ی سایر بخش‌‌های کمپانی است که از این پس مستقل از گوگل و زیر نظر آلفابت به کار ادامه خواهد داد.

    همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم سهامداران گوگل بدون هرگونه تغییر، میزان سهم برابری را در آلفابت دریافت خواهند کرد. پیش از این هیچ سهمی از بخش‌های مختلف کمپانی گوگل در اختیار سهامداران قرار نگرفته بود و با تشکیل کمپانی آلفابت، این قانون در مورد کمپانی‌های تحت تملک آلفابت صادق خواهد بود؛ یعنی تمام کمپانی‌های زیر نظر الفابت تماما متعلق به این کمپانی بوده و سهامداران تنها در آلفابت مالکیت خواهند داشت. البته باید به این نکته اشاره کرد که همچنان سهام آلفابت تحت نام GOOGL و GOOG در تالار بورس نزدک (Nasdaq) مبادله خواهد شد.

    Alphabet 2

    لری پیج در نامه‌‌ای که همزمان با اعلام تغییرات منتشر کرد، به مواردی اشاره کرده که به نوعی دستاوردهای ایجاد آلفابت است. این موارد که لری پیج آن‌ها را هیجان‌انگیز خوانده، به ترتیب زیر است:

    • انجام کارهای بسیار جاه‌طلبانه‌تر
    • داشتن یک نگرش بلند مدت
    • ایجاد کمپانی‌هایی جدید که شکوفا خواهند شد
    • سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید با توجه به منابع موجود
    • تقویت کسب و کار کنونی
    • بهبود هر چه بیشتر گوگل با بالا بردن تمرکز روی حوزه‌های کاری
    • و بالابردن استاندارد و کیفیت زندگی انسان‌ها

     رهبران آلفابت در نظر ندارند این کمپانی را به عنوان یک برند محصولات مصرفی معرفی کنند؛ کمپانی‌های تحت مدیریت آلفابت قادر خواهند بود تا بصورت مستقل اقدام به توسعه‌ی برند‌های خود نموده و محصولات خود را عرضه کنند.

    نظر شما در این خصوص چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات