زوم‌کست: چشم‌انداز لپ‌تاپ‌های ویندوزی ۲۰۲۳ با تراشه‌های جدید

دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
مطالعه 1 دقیقه
تقابل انویدیا، اینتل و AMD در CES 2023
در زوم‌کست امروز به جدیدترین تراشه‌های اینتل، انویدیا و AMD نگاهی می‌اندازیم و درباره‌ی عملکرد این شرکت‌ها بحث می‌کنیم.
تبلیغات

بالاخره بعد از یک ماراتن چندروزه، قطار رونمایی‌ها و پرده‌برداری‌ها از محصولات تجاری و طرح‌های دیوانه‌وار در رویداد CES از حرکت ایستاد. طی سال‌های گذشته به‌لطف حضور بزرگان صنعت تراشه، CES به اصلی‌ترین رویداد PC بدل شده است؛ CES 2023 نیز با میزبانی از انبوه تراشه‌ها، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی، از این قاعده مستثنی نبود.

در رویداد CES 2023، انویدیا، اینتل و AMD حضور پررنگی داشتند و همگی ضمن معرفی چندین پردازنده و کارت گرافیک برای کامپیوترهای دسکتاپ، از نسل بعدی تراشه‌هایشان برای لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۳ نیز پرده برداشتند.

در سال‌های اخیر، اپل با معرفی تراشه‌های اختصاصی‌اش برای مک‌ها، شرکت‌های دیگر فعال در حوزه‌ی کامپیوترهای شخصی را به تکاپو انداخته است. تراشه‌های Apple Silicon به‌لطف بهینگی فوق‌العاده‌شان، اجازه می‌دهند تا مک‌بوک‌ها در هر شرایطی، از حالت Plugged گرفته تا اتکا به باتری ۱۰ درصدی، عملکرد یکسانی را در اختیار کاربر ارائه دهند؛ درحالی‌که لپ‌تاپ‌های ویندوزی غالبا چنین نیستند و در حالت Unplugged، دچار افت محسوسی در عملکرد می‌شوند.

حال با رونمایی گرافیک‌های RTX 40 موبایل، پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل و پردازنده‌های چهارنانومتری Ryzen 7000، بار دیگر امید به کمپ ویندوزی‌ها بازگشته است. انویدیا می‌گوید RTX 4070 موبایل می‌تواند عملکرد RTX 3080 را با یک‌سوم توان مصرفی آن ارائه دهد، اینتل می‌گوید پردازنده‌های جدیدش، با یک‌چهارم توان مصرفی، پابه‌پای هم‌رده‌های خود از نسل قبل می‌آیند و AMD نیز ادعا می‌کند موتور هوش مصنوعی XDNA تا ۲۰ درصد سریع‌تر از موتور Apple M2 عمل می‌کند.

برهمین اساس، من، محمدحسین جعفری و بهزاد مرعشیان کنار هم آمدیم تا درباره‌ی جدیدترین‌ محصولات غول‌های تراشه‌سازی دنیا صحبت کنیم و عملکردشان در رویداد CES 2023 را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

لطفا با تماشای ویدیو در یوتیوب، از کانال یوتیوب زومیت حمایت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات