اپل واچ موجب نجات جان صاحبش شد

سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هشدار سنسور ضربان قلب اپل واچ باعث تشخیص بیماری فیبریلاسیون دهلیزی صاحبش شد.
تبلیغات

اخیرا یکی از دارندگان اپل واچ در انگلستان، توسط هشدار WatchOS مبنی بر افزایش ناگهانی ضربان قلبش نجات پیدا کرد؛ او در آن زمان حس خوبی داشت و متوجه این اتفاق نشده بود.

به گزارش Independent، کوین پیرسون، درحالی‌که پدرش را جهت قرار ملاقاتی در بیمارستان همراهی می‌کرد، با هشدار اپل واچ مبنی بر افزایش ضربان قلبش تا ۱۶۱ تپش بر دقیقه مواجه شد؛ این مقدار تپش، از ضربان قلب بسیاری از ورزشکاران در اواسط تمرینات شدید بالاتر است. پیرسون که هیچ یک از نشانه‌های حمله‌ی قلبی را احساس نمی‌کرد، به راهنمایی ساعت عمل کرد و چند دقیقه ضربان قلب خود را به‌صورت نشسته زیر نظر گرفت. تپش قلب او نسبت به قبل کمی فروکش کرده و روان‌تر شده بود؛ اما هنوز هم به ۷۹ تا ۱۳۵ ضربه در دقیقه می‌رسید.

apple watch/ساعت اپل

او در ابتدا تصور کرد ساعت دچار مشکل شده است؛ با این حال از پزشک‌ در خواست کرد تا معاینه‌ شود. پس از بررسی، پزشک متوجه شد که پیرسون از فیبریلاسیون دهلیزی رنج می‌برد و او را به متخصصان یک بیمارستان بزرگتر معرفی کرد و در آنجا جدی بودن وضعیت دوباره تأیید شد. فیبریلاسیون (Fibrillation) یا تارلرزه، انقباض ضعیف و موضعی و غیر ارادی ماهیچه و ناشی از فعالیت خودبه‌خود تارهای ماهیچه‌ای منفرد است.

پیرسون با نوشتن نامه‌ای به تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل از او تشکر کرد و پس از آن روز اپل واچ خود را طوری تنظیم کرده است تا در صورت بالاتر رفتن ضربان قلبش از ۱۲۰ ضربه در دقیقه هشدار دریافت کند.

کوین پیرسون در این خصوص می‌گوید: «من همیشه از ساعت هوشمند اپل به‌عنوان ابزاری برای مرور اتفاقات روزانه، ورزش‌ کردن و کاهش وزن استفاده می‌کردم. چک کردن ضربان قلب واقعا اهمیت خاصی برایم نداشت و حتی اطلاع نداشتم که این گجت امکان هشداردهی در صورت بالا رفتن ضربان قلب دارد.»

عملکرد حسگر ضربان قلب همیشه دقیق نیست (گاهی اوقات امکان دارد به طور گسترده‌ای نوسان داشته باشد از جمله در طول ورزش)؛ اما اپل تأکید خاصی بر این ابزار سلامت دارد؛ این شرکت حتی پروژه‌ی مطالعات قلب اپل (Apple Heart Study) را با همکاری دانشکده‌ی پزشکی استنفورد راه اندازی کرده است. یکی از مزایای این طرح آن است که افرادی که هشدار مشابه پیرسون دریافت می‌کنند، می‌توانند با متخصص ارتباط برقرار کنند و حتی نوار قلبشان را برای پزشک بفرستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات