مدیرعامل دیپ‌مایند: هوش مصنوعی در سطح انسان تا چند سال آینده از راه می‌رسد

شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
حسابیس، مدیرعامل DeepMind
مدیرعامل واحد هوش مصنوعی DeepMind می‌گوید فقط چند سال تا دستیابی به هوش عمومی مصنوعی (AGI) فاصله داریم.
تبلیغات

به‌گفته‌ی رئیس آزمایشگاه هوش مصنوعی دیپ‌مایند گوگل، اولین سیستم‌های هوش مصنوعی با قابلیت‌های هم‌تراز با مغز انسان احتمالاً در سال‌های آینده از راه خواهند رسید.

دمیس حسابیس، مدیرعامل DeepMind، توضیحاتی درباره‌ی سرعت دستاوردها در توسعه‌ی هوش عمومی مصنوعی ارائه داد. او از AGI به‌عنوان سیستم هوش مصنوعی پیشرفته با توانایی‌های شناختی در سطح انسانی یاد کرد.

حسابیس می‌گوید: «پیشرفت هوش مصنوعی در چند سال اخیر بسیار باورنکردنی بوده است و هیچ دلیلی برای کاهش این روند نمی‌بینم. به‌نظر من، حتی امکان دارد سرعت رشد این روند شتاب بگیرد. بدین‌ترتیب، فکر می‌کنم فقط چند سال تا دستیابی به هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی فاصله داریم.»

توسعه‌ی سیستم‌های هوش عمومی مصنوعی (AGI) موضوع بحث و رقابت داغ در بخش هوش مصنوعی است و رهبران صنعت در حال سنجش مزیت‌های بالقوه‌ی و معایب و خطرات احتمالی آن هستند.

به‌گزارش NYPost، حسابیس این اظهارات خوشبینانه‌ی درباره‌ی هوش مصنوعی را تنها چند روز پس‌ از آن بیان کرد که دکتر جفری هینتون، دانشمند مشهور کامپیوتر، شغلش را در گوگل ترک کرد تا بتواند آزادانه‌تر درباره‌ی نگرانی‌های مرتبط با توسعه‌ی بی‌بندوبار هوش مصنوعی صحبت کند.

هینتون، پدرخوانده‌ی هوش مصنوعی، اعلام کرد سیستم‌های پیشرفته با سرعتی ترسناک در حال پیشرفت هستند و هشدار داد برخی افراد سودجو احتمالاً از این فناوری برای مقاصد شوم سوءاستفاده خواهند کرد و جلوگیری از آن‌ها بسیار دشوار است.

هینتون افزود اکنون به‌دلیل خطرات فناوری تا حدود زیادی از کار و زندگی خود پیشمان است. دیپ‌مایند گوگل و OpenAI که از حمایت مایکروسافت برخوردارند، ازجمله شرکت‌هایی هستند که به ایجاد سیستم‌های AGI ابراز علاقه کرده‌اند.

حسابیس می‌گوید در سال‌های آینده محققان هوش مصنوعی می‌توانند سیستم‌های بسیار توانمند و عمومی را با هوشی در سطح انسان توسعه دهند. او در بخشی از توضیحاتش گفت: «تا جایی که می‌دانیم، مغز ما تنها نمونه‌ای است که از هوش عمومی مصنوعی برخوردار است.»

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در پستی وبلاگی به جوانب مثبت و منفی سیستم هوش مصنوعی در سطح انسانی پرداخت. به‌نظر آلتمن ازجمله مزیت‌های این فناوری می‌توان به ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها و بهبود اقتصاد جهانی و کمک به کشف دانش جدید که محدودیت‌های کنونی را از بین می‌برد، اشاره کرد.

آلتمن درباره‌ی معایب AGI هشدار داد این فناوری خطر جدی سوءاستفاده، اختلالات اجتماعی و... را به‌دنبال خواهد داشت. مدیرعامل OpenAI می‌گوید: «از‌آن‌جا‌که جنبه‌های مثبت AGI بسیار عالی به‌نظر می‌رسند، به‌نظر ما توقف توسعه‌‌ی این فناوری برای همیشه برای جامعه خوب نیست. درعوض، جامعه و توسعه‌دهندگان AGI باید روش درست توسعه‌ و استفاده از آن را کشف کنند.»

آلفابت تلاش‌های خود را در حوزه‌ی هوش مصنوعی افزایش داده است؛ زیرا قصد دارد با رقیب خود، یعنی مایکروسافت که از OpenAI حمایت می‌کند، در یک سطح قرار گیرد. حسابیس ماه گذشته پس‌ و از آنکه دیپ‌مایند دو واحد اصلی هوش مصنوعی خود را ترکیب کرد، به‌عنوان مدیرعامل این بخش انتخاب شد.

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، نیز ماه گذشته در مصاحبه‌ با 60Minutes اعلام کرد جامعه باید خود را با پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی تطبیق دهد. همچنین، او درباره‌ی اتفاقات عجیبی صحبت کرد که در آن برنامه‌های هوش مصنوعی گوگل ویژگی‌ها یا مهارت‌هایی را آموخته‌اند که هرگز برای آن‌ها آموزش داده نشده‌اند. به‌عنوان مثال، در نمونه‌ای هوش مصنوعی گوگل زبان بنگالی را به‌ خود آموخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات