هوش مصنوعی ممکن است ۱۰ سال آینده را به بدترین دهه تاریخ انسان تبدیل کند

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ربات کتاب خوان در لپ تاپ
یکی از متخصصان هوش مصنوعی می‌گوید این فناوری مزایای فراوانی دارد؛ اما ممکن است ۱۰ سال آینده را به بدترین دهه‌ی تاریخ انسان تبدیل کند.
تبلیغات

هم‌زمان با تلاش روزافزون گوگل و مایکروسافت برای ساخت بهترین نسخه از هوش مصنوعی، یکی از متخصصان سؤال مهمی مطرح کرده است: آیا این شرکت‌ها به شیوه‌ای درست هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند؟

اریک برینجولفسن، مدیر آزمایشگاه اقتصاد دیجیتال استنفورد، در مصاحبه با یاهو فایننس گفت: «آلن تورینگ به‌درستی اعلام کرد بهترین آزمون برای سنجش هوش که بعداً آن را آزمون تورینگ نامیدیم، این است که بپرسیم هوش مصنوعی چقدر می‌تواند شبیه انسان شود؟ از آن زمان تاکنون، تلاش برای تقلید از انسان‌ها به هدف بسیاری از دانشمندان حوزه‌ی علوم کامپیوتر تبدیل شده است.»

برینجولفسن در‌ادامه‌ی سخنانش اضافه کرد که تلاش برای توسعه‌ی هوش مصنوعی بسیار الهام‌بخش و انگیزشی است؛ اما همین فناوری می‌تواند مثل تله باشد: «دلیل تله‌بودن این است که در چنین حالتی هوش مصنوعی می‌تواند ارزش کار انسان را از بین ببرد و ثروت و قدرت را متمرکزتر کند.»

ربات هوش مصنوعی در گوشی

مدیر آزمایشگاه اقتصاد دیجیتال استنفورد معتقد است که برای توسعه‌ی هوش مصنوعی می‌توان سراغ روش‌های بهتری رفت: «راهکاری جایگزین وجود دارد: ساخت هوش مصنوعی‌ای که انسان را تقویت کند. این نوع از هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند کارهایی انجام دهیم که قبلاً هرگز انجام نداده بودیم. به‌دنبال تقلید از انسان نباشید و تلاش کنید توانایی‌های خود را گسترش دهید. این نوع هوش مصنوعی با احتمال بیشتری به گسترش ثروت و رفاه منجر می‌شود.»

چت‌بات ChatGPT که شرکت OpenAI توسعه داده، به فاصله‌ی تنها چند ماه پس از انتشار عمومی توانسته است به محبوبیت بسیاری دست پیدا کند. تعداد کاربران ChatGPT فقط با گذشت یک هفته مرز یک‌میلیون نفر را رد کرد.

برینجولفسن می‌گوید: «ChatGPT نمونه‌ی کلاس جدیدی از هوش مصنوعی است که به‌نظر من دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود. این هوش‌های مصنوعی مدل‌های بنیادی هستند. آن‌ها مدل‌های زبانی بزرگی دارند و از پسِ نوشتن داستان، شعر، ایمیل، تبلیغات و بسیاری دیگر از انواع متن برمی‌آیند.»

برینجولفسن می‌گوید از دیدگاه اقتصادی، ChatGPT فرصت درآمدزایی در حوزه‌ی هوش مصنوعی را بیشتر کرده است. فرصت‌های ارائه‌شده‌ی هوش مصنوعی صرفاً به متن محدود نمی‌شود؛ چون ابزارهایی مثل Dall-E محتوای بصری نیز خلق می‌کنند و برخی دیگر از این ابزارها ویدئو و صدا می‌سازند و حتی کد می‌نویسند: «این ابزارها پیامدهایی به‌دنبال داشته‌اند که به‌نظرم حتی توسعه‌دهندگان آن‌ها نیز نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند.» به‌گفته‌ی برینجولفسن، سرویس‌های هوش مصنوعی می‌توانند بازاری به ارزش تریلیون‌ها دلار ایجاد کنند.

هم‌زمان با پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی مولد، باید درک انسان‌ها از نحوه‌ی استفاده‌ی اجتماعی و اقتصادی از هوش مصنوعی نیز اصلاح شود. برینجولفسن می‌گوید: «۱۰ سال آینده ممکن است جزو بهترین دهه‌های تاریخ بشر یا جزو بدترین آن‌ها باشد. با‌این‌حال، باید سازمان‌های خودمان را سازگار کنیم.» برینجولفسن پیش‌بینی می‌کند که اگر نحوه‌ی استفاده از هوش مصنوعی درست باشد، شاهد بهره‌وری و رشد بی‌سابقه خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات