ربات جدید ژاپنی می‌تواند پوست موز را با ظرافت جدا کند

شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
محققان ژاپنی موفق شدند رباتی بسازند که می‌تواند با دقت پوست موز را جدا کند.
تبلیغات

در ژاپن می‌توان ربات‌های مختلفی را مشاهده کرد. آن‌ها کارهای متفاوتی، از سرو غذا به مشتری گرفته تا انجام وظایف سنگین کارخانه‌ها را به‌دوش می‌کشند تا انسان‌ها زندگی راحت‌تری داشته باشند. اکنون محققان این کشور رباتی را رونمایی کرده‌اند که وظیفه‌ی ظریف پوست‌کندن موز، آن‌‌هم بدون له‌شدن محتویات داخل آن را برعهده دارد.

به‌گزارش msn، این دستگاه که دو بازو برای پوست‌کندن موز دارد، تنها در ۵۷ درصد مواقع می‌تواند وظیفه‌ی خود را به‌درستی انجام دهد. آیا پوست‌کندن موز تا این حد مهم است که از رباتی برای انجامش کمک گرفت؟ قطعاً خیر. شاید از خود بپرسید که پس دلیل توسعه‌ی آن چیست. در جواب باید گفت پوست موز به آینده‌ای اشاره می‌کند که در آن ماشین‌ها عملیات ظریف‌تری از جابه‌جایی قطعات فلزی یا تحویل قهوه انجام می‌دهند.

ویدئوی منتشرشده‌ی محققان دانشگاه توکیو نشان داد که ربات مذکور موز را با دو دست خود برمی‌دارد و در چند دقیقه پوست آن را می‌کند. هیچول کیم و یوشیوکی اهمورا و یاسو کنیوشی محققانی هستند که ربات را با استفاده از فرایند «یادگیری تقلید عمیق» آموزش دادند. در این فرایند، عمل پوست‌کندن موز صدها بار انجام داده شد تا داده‌ی کافی برای یادگیری اقدامات و تکرار آن تولید شود و دراختیار ربات قرار گیرد.

کنیوشی معتقد است روش او می‌تواند به ربات‌ها آموزش دهد تا کارهای مختلف ساده‌ی «انسانی» را انجام دهند. او امیدوار است ربات‌های آموزش‌دیده‌تر بتوانند مشکلات کمبود نیروی کار ژاپن را کاهش دهند. به‌عنوان مثال، می‌توان از آن‌ها در کارخانه‌های فراوری مواد‌غذایی استفاده کرده که به‌شدت به نیروی انسانی وابسته هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات