گزارش‌های TSMC بر بهبود قابلیت پردازشی و عملکرد آیفون 12 اشاره می‌کند

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
آیفون 12 اپل به تراشه‌ی ۵ نانومتری مجهز خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود عملکرد پردازشی آن برابر با مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی باشد.
تبلیغات

شرکت TSMC، سازنده‌ی تراشه‌های سری A اپل، نشانه‌هایی از قدرت پردازشی احتمالی آیفون ۱۲ را منتشر کرده است. این اطلاعات تا حدی مشخص می‌کند که در پرچم‌داران سال آینده چه عملکردی را شاهد خواهیم بود.

انتظار می‌رود تراشه‌ی A14 در آیفون‌ ۱۲ برپایه‌ی گره پنج‌نانومتری ساخته شود و درمقایسه‌با تراشه‌ی A13 به‌کاررفته در آیفون ۱۱ با معماری هفت‌نانومتری بسیار قدرتمندتر باشد. پیش از‌این، تأثیر گره‌ها کوچک‌تر تخمین زده شده و اکنون TSMC با اعداد و ارقام حقیقی به‌میدان آمده است.

جیسون کراس، از کارشناسان رسانه‌ی MacWorld، در ابتدای سال جاری بنابر ارزیابی‌هایش پیش‌بینی کرد آیفون ۱۲ احتمالا قدرت پردازشی مقایسه‌شدنی با مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی خواهد داشت. داده‌های TSMC در رویداد سالانه‌ی Technology Symposium پرده‌برداری شده است. حال وب‌سایت AnandTech درباره‌ی این داده‌ها می‌نویسد:

TSMC، شرکت تایوانی سازنده‌ی نیمه‌رسانا، جزئیاتی از مشخصات گره‌ی سه‌نانومتری آینده‌ی خود منتشر کرد. در این اطلاعات، مسیر تولید جانشین‌های گره‌ی پنج‌نانومتری در قالب گره‌های N5P و N4 نیز به‌چشم می‌خورد. گزارش‌ها حاکی از آن است که روش تولید گره‌ی پنج‌نانومتری TSMC که در آینده استفاده خواهد شد، نمایانگر نسل دوم فرایند تولید DUV و EUV است که بعد از گره‌ی +N7 پا به عرصه‌ی ظهور خواهد گذاشت.ناگفته نماند روش تولید +N7 آن‌چنان در کانون توجه قرار نگرفت و در صنعت به‌کار برده نشد. در ماه‌های گذشته، TSMC تولید انبوه را آغاز کرده است؛ بنابراین، پیش‌بینی می‌شود به‌زودی قطعات جدید این شرکت به‌دست مشتریان برسند تا محصولات مدنظر تا پایان سال برای مصرف‌کنندگان عرضه شود. شایعاتی به‌گوش می‌رسد که نسل بعدی پردازنده‌های اپل نخستین میزبان گره‌ی پنج‌نانومتری باشد.

شرکت TSMC جدول مربوط به مقایسه‌ی بین N5 و N7 را منتشر کرده است که درادامه، می‌توانید این جدول را مشاهده کنید. این جدول نشان می‌دهد مصرف انرژی حداکثر ۳۰ درصد کاهش می‌یابد؛ البته ممکن است عملکرد پردازشی با رشد ۱۵ درصدی همراه شود.

نقشه راه TSMC

دقت کنید این‌ها بدین‌معنا است که اگر عملکرد مشابه نسل قبلی باشد، در مصرف انرژی با ۳۰ درصد کاهش مواجه خواهیم شد؛ اما اگر بنابر بهبود عملکرد باشد، با همان مصرف انرژی نسل قبلی، ۱۵ درصد افزایش قدرت را شاهد خواهیم بود. همچنین، می‌توان انتظار بهبود متعادل بین کاهش مصرف انرژی و بهبود عملکرد را با عددی تعدیل‌شده داشته باشیم. بااین‌حال، بنابر تجربیات گذشته می‌توان حدس زد که شرکت اپل بهبود عملکرد را ترجیح خواهد داد.

شرکت TSMC مژده‌ی تولید سه‌نانومتری را برای نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ داده است و می‌توان گفت آن تراشه نیز به‌احتمال زیاد بازهم نخستین‌بار در آیفون همان سال دیده خواهد شد. البته هنوز برای صحبت درباره‌ی سال ۲۰۲۲ زود است و احتمال ضعیف ظاهرشدن N3 به‌‌دلیل کاهش چشمگیر اندازه زیاد است؛ به‌ویژه آنکه هدف شرکت کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف انرژی یا بهبود عملکرد ۱۰ تا ۱۵ درصدی درمقایسه‌با تراشه‌ی قبلی است.

تمام اعداد نشان داده شده از بهره‌وری خالص سخت‌افزار حکایت می‌کند و اپل ممکن است با کمک نرم‌افزار عملکرد را بازهم تقویت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات