چرا اپل و اچ تی سی باهم سازش کردند؟

یک‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
مطالعه 3 دقیقه
همان‌طورکه امروز صبح در زومیت خواندید، اپل و اچ‌تی‌سی در کمال ناباوری بر سر پرونده‌های قضایی مربوط به پتنت‌های مورد مناقشه خود که در چندین دادگاه در سرتاسر دنیا مطرح بود، سازش کردند. این سازش براساس امضای یک تفاهم نامه 10 ساله صورت می‌گیرد که مقامات اچ تی سی می‌گویند این مسئله هیچ تأثیر منفی بر مسائل مالی این شرکت نخواهد گذاشت. می‌توان از این اظهارات استنباط کرد که اچ تی‌سی مقداری پول به اپل پرداخت خواهد کرد.
تبلیغات

این یک خبر غیرمنتظره بود، مخصوصاً پس از برد یک میلیارد دلاری اپل بر علیه سامسونگ در دادگاه چند ماه پیش که بر سر همین مسئله نقض اختراعات ثبت‌ شده اتفاق افتاد. اما با تامل بیشتر در این مسئله می‌توان دریافت که این توافق برای هر دو طرف از دو طرف مناقشه و درگیری بهتر بود. لطفاً به موارد زیر دقت کنید:

  • اپل نمی‌تواند همانند برتری که در پرونده خود با سامسونگ بدست آورد، توقع پیروزی در دادگاه با اچ تی‌سی را نیز داشته باشد. در پرونده این شرکت با سامسونگ، اپل مدارک و اسناد زیادی برای اثبات سخنان خود داشت؛ مدارکی همچون تلفن های هوشمندی که به آیفون شباهت داشتند یا شواهد داخلی مبنی بر اینکه نشان می‌دهد سامسونگ مستقیماً سعی در کپی کردن گوشی‌های اپل داشته است. از طرفی فروش بسیار بالای و دور از انتظار محصولات سامسونگ نیز در پیروزی اپل بی تأثیر نبود. در این پرونده اپل نمی‌تواند با همان قدرتی که درمقابل سامسونگ وارد دادگاه شد، علیه اچ تی سی اقامه دعوی کند، چراکه هم فروش اچ تی سی بسیار کمتر از سامسونگ بود و هم طراحی گوشی‌های این تولید کننده تایوانی با گوشی‌های اپل فرق می‌کنند.
  • اچ تی سی سهم بسیار اندکی در بازار دارد و در جایی که اپل و سامسونگ حرف اول را می زنند، می‌خواهد برای خود سهمی بدست آورد. برای اپل شکایت و دعوی بر سر مشکلاتی که با اچ تی سی دارد، انقدرها هم منفعت نخواهد داشت.
  • در طرف دیگر اچ تی سی هم فکر می‌کند که بهتر است به جای پرداخت پول به وکیل‌ها، این پول را به اپل بدهد و از سر این مسئله رد شود. اپل آنقدر پول دارد که بخواهد این پرونده را تا ناکجاآباد کِش بدهد اما اچ تی سی اولویت‌های خود را باید در نظر بگیرد.
  • همچنین فروش بعضی از محصولات اچ تی سی همچون EVO 4G LTE توسط ITC به خاطر نقض یکی از پتنت‌های اپل ممنوع شده است که حتی اپل در مورد آن معتقد بود که این کار کافی نیست. ادامه ندادن این مبارزه هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ پولی به نفع اچ تی سی خواهد بود.
  • هر دوی این شرکت‌ها از توانایی اچ تی‌سی در استفاده از پتنت‌های ثبت شده اپل همچون بازکردن قفل صفحه‌نمایش با لغزاندن انگشت روی آن (Slide to Unlock)، جستجوی کلی (Universal Search)، بالا و پایین کردن صفحات با استفاده از تکنولوژی Bounce Scrolling و اسکرول صفحه برای قفل شدن، سود می‌برند. اچ تی‌سی سعی در بهبود کیفیت محصولاتش دارد و اپل اجازه می‌دهد یکی از رقیبان واقعی سامسونگ در گود باقی بماند و با ویژگی‌هایی که سامسونگ نمی تواند با داشتن آن‌ها مبارزه کند، به جنگ و ستیز برآید. در واقع دشمنِ دشمن اپل، دوست اپل خواهد بود.
  • اچ تی سی در حال حاضر یکی از شرکای بزرگ ویندوز فون در بازار است. اپل و مایکروسافت هم رابطه خوبی در پتنت های خود دارند. اگر اچ تی سی تصمیم به تمرکز روی ویندوز فون ها داشته باشد، کمک بزرگی به حل مشکلات کرده است.

البته این مسائلی بود که ما فکر کردیم دلیل این سازش و توافق شده است، اما مطمئناً مسائل و مقاصد دیگری هم پشت این قضیه وجود دارد. محتوای مسائل مورد سازش هم محرمانه باقی مانده و هیچ یک از این دو شرکت بجز مطالب مختصری که گفته شد، سخنی بر زبان نراندند. در حال حاضر اپل با اچ تی‌سی و نوکیا به توافق در مسایل درگیر بین خود رسیده‌اند. تنها موردی هم که کاملاً در دادگاه حل و فصل شد، مشکل و درگیری با سامسونگ بود. پرونده اصلی و مهم فعلی اپل با موتورولاست که در حال حاضر مستقیماً با گوگل درگیر شده است. باید منتظر بود و دید که چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

به نظر شما دلیل اصلی سازش اچ‌تی‌سی و اپل در چه بوده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات