نوکیا قرارداد همکاری جدیدی با هواوی امضا کرد

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت فنلاندی نوکیا، قرارداد جدیدی با هواوی برای همکاری در زمینه صدور مجوز برای ثبت پتنت گوشی‌های هوشمند امضا کرد.
تبلیغات

در روز‌های گذشته نوکیا قرارداد چند‌ساله‌ای برای حق ثبت پتنت گوشی‌های هوشمند با بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی یعنی هواوی امضا کرد. هنوز جزئیات زیادی از این همکاری منتشر نشده است؛ اما درآمد حاصل از این همکاری در پایان سه‌ماهه چهارم سال‌ ۲۰۱۷ در اختیار نوکیا قرار خواهد گرفت. گفتنی است فنلاندی‌ها در زمینه تولید گوشی‌ هوشمند با دیگر بزرگان این عرصه همچون اپل، سامسونگ، ال‌جی و شیائومی نیز همکاری می‌کنند.

نوکیا در مجموعه پتنت‌های خود به دنبال کاهش وابستگی به سخت‌افزار، افزایش طول عمر باتری و آنتن‌دهی گوشی‌ هوشمند است. ۹۰ درصد از درآمد نوکیا را فروش تجهیزات مخابراتی تشکیل می‌دهد و افت محسوس این صنعت سبب شده است نوکیا به کسب درآمد از صنعت سودآور مجوز ثبت پتنت روی آورد. همچنین سهام نوکیا در ماه می سال جاری با رشد ۲.۱ درصدی همراه بود؛ اما در نهایت سهام این شرکت ۱۴ درصد کاهش یافت.

میکائیل راونتنن، یکی از تحلیل‌گران این حوزه، کسب درآمد نوکیا از مجوز ثبت پتنت را بهترین راه برای جبران خسارت‌های مالی ناشی از افت فروش تجهیزات مخابراتی می‌داند. وی بر این عقیده است که همکاری نوکیا با تولیدکنندگان برتر گوشی‌ هوشمند منافع زیادی برای این شرکت به همراه خواهد داشت. طبق گفته این تحلیل‌گر، نوکیا در همکاری با اپل درآمد سالانه ۲۵۰ میلیون یورویی خواهد داشت. همچنین درآمد این شرکت از همکاری با هواوی، سالانه ۱۰۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

پیش از این نوکیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه به‌شمار می‌رفت؛ اما پس از سال ۲۰۱۴ بیشترین تمرکز این شرکت در تولید تجهیزات مخابراتی و بی‌سیم خلاصه شده است. در سوی دیگر میدان هواوی به‌عنوان برترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی و سومین تولیدکننده گوشی هوشمند جهان شناخته می‌شود. 

نوکیا سال گذشته با امضاء قراردادی مشابه با سامسونگ، بسیاری از سهام‌داران خود را ناامید کرد؛ اما شکل گرفتن قراردادی سودآور با اپل توانست جان دوباره‌ای به این شرکت فنلاندی بدهد. ظاهرا سیاست‌های عجیب نوکیا در ماه اکتبر سبب شد این شرکت یک‌پنجم از ارزش سهام خود را از دست داد. در نهایت باید دید همکاری این شرکت با هواوی می‌تواند به رونق کسب و کار نوکیا ختم شود یا خیر.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات