پتنت ترول در عادی ترین امور زندگی انسان امروزی نیز نفوذ کرده است!

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی‌هایی که عملا کوچکترین اقدامی در جهت تحقیق و توسعه فناوری‌ نداشته‌اند اما با پتنت کردن برخی فناوری‌ها در حال نابود کردن کسب و کارها هستند.
تبلیغات

امروزه دیگر تفاوت چندانی بین کپی‌رایت ترول یا پتنت ترول وجود ندارد. در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم تقریبا تمام امور مالی و تجاری که همگی ما در سراسر جهان مشغول به انجام آن‌ها هستیم دست‌خوش این بازی عمدتا کثیف شده‌اند. در ادامه لیست کمپانی‌هایی را مشاهده خواهید کرد که عملا کوچکترین اقدامی در جهت تحقیق و توسعه فناوری‌ نداشته‌اند اما با پتنت کردن برخی فناوری‌ها در حال نابود کردن بسیاری از کسب و کارها هستند.

این گونه شرکت‌ها با پتنت کردن یک یا چند فناوری به نام خود، شرکت‌های بی‌شماری را مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت می‌کنند تا از آن‌ها شکایت ننمایند.

در ادامه به چند نمونه از این شرکت‌ها و پتنت‌هایشان اشاره می‌کنیم:

امروزه روش‌های گوناگون و البته بدیعی برای ضربه زدن و به زیر کشیدن افراد و کمپانی‌هایی وجود دارد که عمدتاً از مواردی استفاده می‌کنند که همگی آن‌ها قبلا به نام فرد یا شرکتی پتنت شده‌اند. اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که مشتریانتان از طریق کارت‌های اعتباری به صورت آنلاین خرید می‌کنند، کمپانی Landmark Technology, LLC کابوس شماست! این کمپانی می‌تواند به دلیل همین اقدام شما، پایتان را به محاکم و دادگاه‌های بین‌المللی باز کند. پرداخت به وسیله کارت‌های اعتباری آن هم به صورت آنلاین به وسیله کامپیوتر یا تلفن همراه یکی از پتنت‌هایی است که توسط این کمپانی به ثبت رسیده است.

مانند بسیاری از پتنت‌ ترول‌های دیگر، کمپانی لندمارک عملا هیچ محصولی را تولید نمی‌کند و حتی هیچ‌گونه خدماتی را نیز از ابتدای امر تا به امروز عرضه نکرده است. با این وجود، آن‌ها صاحب پتنت به شماره 6,289,319 هستند که امتیاز کسب و کار و سیستم تراکنش مالی خودکار را به نام آن‌ها ثبت کرده است.

این کمپانی تاکنون پای افراد بسیاری را از سال 2003 میلادی به دادگاه‌ها باز نموده و از همین راه نیز موفق به کسب درآمدهای چند صد هزار دلاری شده است. لندمارک با ترساندن کسب و کارهای کوچک آن‌ها را مجاب می‌کند تا به جای رفتن به دادگاه و پرداخت جریمه‌های کلان، هزینه استفاده از پتنت‌های این کمپانی را نقدا پرداخت کرده و از کشیده شدن ماجرا به دادگاه جلوگیری به عمل آورند. اخیرا نیز کمپانی Lockwood در اقدامی مشابه، بسیاری از کمپانی‌های مشهور جهان مانند Hitachi، Harely-Davidson و Louis Vuitton را تهدید نموده و آن‌ها را به جرم نقض پتنت خود به دادگاه کشانده است.

لندمارک نیز با اتخاذ رویکرد مشابه، کسب و کارهایی که پتنت این کمپانی را نقض می‌کنند شناسایی نموده و سپس با ارسال یک نامه قانونی از آن‌ها درخواست می‌کند تا مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت نمایند. چنانچه این کسب و کارها از پرداخت جریمه سر باز زنند، می‌بایست در دادگاه حاضر شده و چند برابر هزینه اولیه را پرداخت نمایند.

البته ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. لندمارک اکنون صاحب امتیاز چندین پتنت است که از جمله آن‌ها می‌توان به فناوری‌های شبکه‌ای مرتبط با جستجوهای اینترنتی، پرداخت قبوض و تراکنش‌های مالی B2B اشاره نمود.

خوشبختانه بنیاد مرز الکترونیک با مطرح کردن این موضوع در سنای آمریکا، خواستار جلوگیری از یکه‌تازی این گونه کمپانی‌ها شده است. البته شایان ذکر است که پتنت ترول‌های بسیار قدرتمندی وجود دارند که با پرداخت مبالغ هنگفت به صورت رشوه می‌توانند به سرعت لابی کرده و جلوی تصویب شدن چنین قوانینی را بگیرند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات