تشخیص چهره به کمک DNA

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
می‌توان از روی DNA یک فرد جنسیت و نژاد آن را به سادگی مشخص کرد. در آینده‌‌ای نه چندان دور می‌بایست چهره‌‌ی فرد مظنون و بسیاری دیگر از اطلاعات را نیز به این مورد اضافه کنید. به این ترتیب مجرمان روزگار سخت تری را در پیش خواهند داشت.
تبلیغات

گروهی بین المللی از دانشمندان در حال پی گیری پژوهشی هستند که در آن هدف نهایی ایجاد ارتباط ویژگی‌های چهره به ویژگی‌های ژنتیکی و ژنوم دی ان‌‌ای افراد است، درست مثل مواردی همچون تبار، نوع ژن و جنسیت که هم اکنون به راحتی از روی دی ان‌‌ای قابل تشخیص هستند.

یکی از کارهایی که پژوهشگران در حال انجام آن هستند ساخت پایگاه اطلاعاتی از اسکن 3 بعدی چهره افراد است. این افراد به صورت کاملا نمونه برداری شده از تبارهای اروپایی و آفریقایی هستند. این اسکن‌ها سپس توسط یک مدل رایانشی بر اساس شکل چهره، طول و ابعاد و نحوه‌‌ی قرار گیری اجزای صورت دسته بندی می‌شوند.

پس از این داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری به نژاد و جنسیت فرد و البته ژن‌های مسئول ارتباط پیدا می‌کنند، در نتیجه دانشمندان می‌توانند ژن‌های مسئول ویژگی‌های چهره را بیابند. یکی از راه‌های ساده‌‌ی یافتن ژن مسئول پیدا کردن محل خرابکاری ژنتیکی است، در نتیجه می‌توان محل بدشکلی چهره را به ژن خاصی که در فرد دچار ایراد شده است ارتباط داد.

با وجود اینکه هنوز به پژوهش‌های بیشتری نیاز است، امید می‌رود که بتوان در نهایت با استفاده از دی ان‌‌ای چهره‌‌ی مجرمان را به سادگی تشخیص داد. این مطالعات می‌تواند در آینده برای تشخیص چهره کودک پیش از تولد یا حتی تعیین چهره‌‌ی آینده‌‌ی نسل بشر یا گذشتگان به کار رود.

از دانشگاه‌ها و موسسه‌هایی که در این پژوهش همکاری دارند می‌توان به Penn State University; Smurfitt Institute of Genetics, Dublin; Stanford University; HudsonAlpha Institute for Biotechnology, Huntsville, Alabama; Universidade do Porto, Portugal; Universidade Católica de Brasília; University of Western Australia, Perth; Murdoch University, Perth; King Edward Memorial Hospital, Perth; University of Pennsylvania, Philadelphia; and University of Connecticut, Storrs اشاره کرد.

نتایج یکی از مطالعات این گروه در نشریه‌‌ی PLOS Genetics به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات