«طرح صیانت» به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده شد

شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
وزارت ارتباطات از ارجاع بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به شورای عالی فضای مجازی خبر داد.
تبلیغات

به گزارش زومیت، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود خبر داده که با نامه رئیس مجلس، طرح موسوم به صیانت به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده است. پس از فراز و نشیب‌های بسیار برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک، هفته گذشته نمایندگان در جلسه غیرعلنی به بازگشت این طرح به صحن علنی رأی مثبت دادند. این تصمیم به‌خاطر نامه جمعی از نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات طرح در کمیسیون مشترک بود. جلال رشیدی کوچی، نماینده مخالف این طرح، طراح و جمع‌کننده امضاهای این نامه بود. البته این پایان کار برای طرح صیانت از کاربران در فضای مجاز نبود؛ چراکه همان روز، هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک در نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام کرد توقف کار کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت و واگذاری کار به صحن علنی مجلس بی‌سابقه بوده و این امر به‌عنوان اقدام غیرمتعارف، نظام قانون‌گذاری را در آینده تهدید می‌کند. در نهایت نیز در اواخر هفته گذشته، معاونت قوانین مجلس در پاسخ به نامه هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت تأکید کرده که نمایندگان در رأی‌گیری صورت‌گرفته در جلسه غیرعلنی، با ادامه کار کمیسیون مشترک مخالفت کرده‌اند.

در پاسخ معاونت‌ قوانین مجلس به اعتراض اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک آمده است:

حسب بند ۱۰ ماده ۲۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص عدم رعایت آیین‌نامه داخلی در کمیسیون‌های مجلس جزو وظایف و اختیارات هیئت‌رئیسه مجلس قرار گرفته است و این هیئت نیز براساس صلاحیت ذاتی خود پیرو جلسه مورخ ۵/ ۱۲/ ۱۴۰۰ که جنابعالی نیز حضور داشته‌اید، نظر اینجانب را در خصوص مصوبه کمیسیون مشترک تأیید کرد و بر همین اساس اینجانب را از پاسخگویی به این قسمت از نامه صادره معاف خواهید داشت.

همچنین در ادامه این پاسخ معاونت قوانین مجلس نوشته شده است که: «هیئت‌رئیسه مجلس مقرر کرده تا در خصوص نحوه ادامه رسیدگی کمیسیون مشترک بعد از خاتمه رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصمیمی اتخاذ شود و تمامی اقدامات بعدی که در نامه جنابعالی تخلف و کارشکنی و اقدام خلاف قانون و عدم همکاری نامیده شده در چارچوب اختیارات قانونی و مصوبه هیئت‌رئیسه محترم مجلس بوده است.» در پایان نامه معاونت قوانین مجلس به اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت تأکید شده که: «پیرو جلسه مشترک برخی از اعضای هیئت‌رئیسه با هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک نیز در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس و اتخاذ تصمیم در این خصوص توافق حاصل شده بود که نهایتاً در رأی‌گیری صورت‌گرفته با ادامه رسیدگی کمیسیون بر مبنای اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت شد بنابراین اقدام دیگری از سوی این معاونت جز با اتخاذ تصمیم از سوی هیئت‌رئیسه محترم مجلس میسر نیست.»

حالا در آخرین خبر در این خصوص اعلام شده که طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است. شورای عالی فضای مجازی سال گذشته مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در جلسه‌ای با بیان اینکه طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی پختگی لازم را ندارد، گفته بود: «با توجه به مخالفت وسیع اجتماعی و سایر اشکالات، صلاح نمی‌دانم که این طرح ادامه پیدا کند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات