سرفیس پرو امسال حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت

یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
سرفیس پرو ۹ بکگراند
مایکروسافت برنامه‌های زیادی برای نسل بعدی سرفیس پرو دارد و این محصول را با قابلیت‌های جذاب و سخت‌افزار مدرن عرضه می‌کند.
تبلیغات

سرفیس پرو مایکروسافت طی سال‌های گذشته تغییر زیادی نکرده و طراحی آن از نسلی به نسل دیگر با بهبودهای جزئی همراه بوده است. درواقع با معرفی مدل‌های جدید تبلت مایکروسافت شاهد بهبود نقاط قوت آن بوده‌ایم اما همچنان بسیاری از نقاط ضعفش باقی مانده‌اند.

سرفیس پرو ۱۰ امسال معرفی خواهد شد و ظاهراً مایکروسافت قصد دارد تغییرات زیادی روی این محصول اعمال کند تا به دستگاهی کارآمد برای ارائه‌ی همزمان ویژگی‌های برتر لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها تبدیل شود.

مشکل کامپیوترهای تبدیل‌شدنی

مایکروسافت طی سال‌های گذشته چندین مدل سرفیس با فرم‌فکتور تبدیل‌شدنی عرضه کرده است. این محصولات در ساده‌ترین حالت ممکن تبلت لمسی هستند و با اتصال کیبورد به لپ‌تاپ تبدیل می‌شوند و از نظر فنی می‌توانند مزیت‌های هر دو دستگاه را ارائه دهند.

چنین فرم‌فکتوری از همان ابتدا با چالش‌هایی همراه بود و مهم‌تر اینکه سرفیس پرو حداقل در مقایسه با تبلت اپل آیپد پرو، ضعف‌هایی جدی دارد.

سرفیس پرو ۹ زومیت گردی

سرفیس پرو در سال‌های اخیر به دستگاه قدرتمندی تبدیل شده است. این محصول اکنون از پردازنده اینتل مشابه لپ‌تاپ‌ها بهره می‌برد و نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۱ را اجرا می‌کند. اگرچه ویژگی مذکور نشان‌دهنده‌ی قدرت پردازشی سرفیس پرو است اما عمر باتری و استفاده در حالت تبلت را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

کار با ویندوز بدون ماوس و کیبورد چندان آسان نیست و به‌همین دلیل برخی شرکت‌ها مثل لنوو، تعدادی از محصولات ویندوزی خود را اکنون با سیستم‌عامل اندروید عرضه می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مسائل درباره‌ی محصولات تبدیل‌شدنی مثل سرفیس پرو ۹ این است که مایکروسافت تنها شرکتی محسوب می‌شود که به‌طور جدی در این حوزه فعالیت دارد و هرجا صحبت از کامپیوتر دو در یک به‌میان آید، اکثر کاربران یاد سرفیس پرو می‌افتند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، سال ۲۰۱۲ در مصاحبه‌ با مجله‌ی تایم توضیح داد چرا تولید دستگاه‌های تبدیل‌شدنی ایده‌ی خوبی نیست. او گفت در محصولات تبدیل‌شدنی دوکاره شما باید از برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌ها صرف‌نظر کنید و در نهایت این چیزی نیست که همه را راضی نگه دارد. کوک در بخشی از مصاحبه اعلام کرد: «شما نمی‌توانید یک توستر و یک یخچال را با هم ترکیب کنید و نتیجه‌ی چنین دستگاهی احتمالاً مورد پسند کاربران نیست.»

سرفیس پرو ۹ کیک استند

اپل همچنان به تولید آیپد پرو ادامه می‌دهد؛ دستگاهی که از هر نظر نوعی کامپیوتر دو در یک محسوب می‌شود. البته سیستم‌عامل تبلت اپل یعنی iPadOS بزرگ‌ترین ضعف آن برای تبدیل‌ شدن به جایگزین واقعی لپ‌تاپ است.

تا امروز هیچ دستگاهی که بتواند به‌طور همزمان بهترین جایگزین برای لپ‌تاپ و تبلت باشد تولید نشده است اما با سرفیس پرو ۱۰ این روند می‌تواند تغییر کند؛ دستگاهی که احتمالاً بسیاری از مشکلات نسل‌های قبلی خود را رفع خواهد کرد. صرفاً کافی است مایکروسافت در مسیر درست حرکت کند.

۱۰ سالگی سرفیس پرو؛ فرصت عالی برای مایکروسافت

مایکروسافت این فرصت را دارد که از دهمین سالگرد سرفیس پرو نهایت بهره را ببرد. براساس اعلام دیجیتال‌ ترندز، سرفیس پرو ۱۰ در تمام مدل‌ها از تراشه‌های مبتنی‌بر ARM کوالکام استفاده خواهد کرد. سیستم-روی-چیپ اسنپدراگون X Elite پاسخ کوالکام به تراشه‌های سری M اپل محسوب می‌شود و طبق ادعای کوالکام در عملکرد چندهسته‌ای حتی بهتر از M3 است.

سرفیس پرو ۹ وب‌گردی

برند سرفیس در گذشته بارها به استفاده از معماری ARM رو آورده که گاهی این اقدام با فاجعه همراه شده است و در نتیجه مایکروسافت مجبور شد بار دیگر از پردازنده‌های اینتل در محصول مورد اشاره استفاده کند.

کارایی تراشه‌های مبتنی‌بر ARM به سرفیس پرو این امکان را می‌دهد که مثل آیپد به تبلتی قدرتمند و کاربردی تبدیل شود و ویژگی‌هایی مثل عمر باتری طولانی، عملکرد روان و بدون فن را ارائه دهد.

مایکروسافت می‌تواند با استفاده از تراشه‌های ARM علاوه‌بر افزایش قدرت پردازشی، ضخامت نسل بعدی سرفیس پرو را نیز کاهش دهد تا به رقیب شایسته‌تری برای آیپد پرو تبدیل شود.

سرفیس پرو ۹ روی میز

سرفیس پرو ۱۰ به چیزی بیش‌ از سخت‌افزار بهینه نیاز دارد و نرم‌افزار نیز به‌همان اندازه مهم است. مایکروسافت به‌روزرسانی مهمی برای ویندوز ۱۱ آماده کرده که برخی کارشناسان قبلاً از آن به‌عنوان ویندوز ۱۲ یاد می‌کردند. اگرچه تمرکز اصلی این آپدیت هوش مصنوعی خواهد بود، امیدواریم بهبودهایی نیز در رابط کاربری لمسی سیستم‌عامل مذکور اعمال شود.

فراموش نکنید ویندوز ۱۱ توانایی اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندروید را دارد و این ویژگی مهم می‌تواند به آینده‌ی سرفیس پرو کمک کند زیرا دسترسی به میلیون‌ها برنامه‌ی سازگار با نمایشگرهای لمسی را فراهم می‌کند.

نکته‌ی هیجان‌انگیز این است که سازندگان بزرگ لپ‌تاپ از حرکت مایکروسافت برای استفاده از تراشه‌های مبتنی‌بر ARM پشتیبانی خواهند کرد و بنابراین سرفیس پرو ۱۰ تنها دستگاهی نخواهد بود که با چنین مشخصاتی روانه‌ی بازار می‌شود. به‌بیان دیگر انتظار داریم شرکت‌های مطرح دیگری مثل لنوو، اچ‌پی، دل و سامسونگ نیز کامپیوترهای تبدیل‌شدنی جدیدی با همین ویژگی‌ها عرضه کنند.

مایکروسافت با حل مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرفیس پرو می‌تواند این محصول را به همان چیزی تبدیل کند که همیشه به‌دنبالش بوده است؛ دستگاهی کارآمد که ویژگی‌های برتر تبلت و لپ‌تاپ را بدون محدودیت خاصی دراختیار کاربر قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات