صفحه نمایش OLED تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

بررسی گلکسی تب اس ۸ اولترا سامسونگ؛ بهتر از آیپد پرو؟

جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
گلکسی Tab S8 Ultra با طراحی غول‌پیکر و باریک، پاسخ سفت‌وسخت سامسونگ به آیپد پروی اپل به‌شمار می‌آید؛ با بررسی گلکسی تب اس ۸ اولترا همراه زومیت باشید.
تبلیغات

کره‌ای‌ها بالاخره بعد از چندسال، در سال ۲۰۲۲ دست‌به‌کار شدند و دستی بر سر و روی تبلت‌هایشان کشیدند؛ اما از بین تبلت‌های ۲۰۲۲ سامسونگ، گلکسی تب S8 اولترا با آن ابعاد غول‌پیکر و ضخامت فوق‌العاده باریک، خاص‌ترینشان به‌شمار می‌آید.

سامسونگ، گلکسی Tab S8 Ultra را «استاندارد باشکوه جدید برای تبلت‌ها» و دارای «قدرتی تحول‌آفرین» توصیف می‌کند؛ پرواضح است که کره‌ای‌ها این تبلت ۱۴٫۶ اینچی را به‌طور مستقیم با آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی اپل مقایسه می‌کنند و با توصیف‌های احساسی‌شان، آن را گزینه‌ی برتر می‌دانند.

در ادامه با بررسی تخصصی و عمیق گلکسی تب اس ۸ اولترا همراه زومیت باشید تا بدانیم اعتماد به‌نفس سامسونگ از چه نشأت می‌گیرد و آیا ادعاهای این شرکت در دنیای واقعی نیز نمود پیدا می‌کند یا خیر.

بررسی ویدیویی گلکسی تب اس ۸ اولترا

لطفا با تماشای ویدیو در یوتیوب، از کانال زومیت حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی تب اس ۸ اولترا

خانواده‌ی Tab S سامسونگ با آن بدنه‌ی یکپارچه‌ی آلومینیومی، کیفیت ساخت خیره‌کننده، گوشه‌های گِرد و لبه‌های تخت، شباهت بسیار زیادی به آیپد پرو دارند؛ اما به همان مقدار نیز حس‌وحال متفاوتی را به کاربر انتقال می‌دهند؛ چرا که هدف‌ طراحی دو دستگاه، هم‌پوشانی زیادی با هم ندارد؛ با Tab S8 Ultra این تفاوت‌ها بیش‌ازپیش حس می‌شود.

تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ - مقایسه با آیپد پرو

گلکسی تب اس ۸ اولترا بسیار باریک و بسیار غول‌پیکر است؛ در مورد دستگاهی ۱۴٫۶ اینچی صحبت می‌کنیم که فقط ۵٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد؛ حتی از آیپد پرو ۶٫۴ میلی‌متری هم باریک‌تر؛ آن‌قدر باریک که وقتی تبلت را در دست می‌گیرید، مدام می‌ترسید که «نکنه یه موقع از وسط تا بشه». طبیعتا از ما هم نباید انتظار داشته باشید که مقاومت دستگاه چند ۱۰ میلیونی را آزمایش کنیم؛ این مورد را به رسانه‌های جهان‌اولی می‌سپاریم!

ضخامت باریک تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

تنها ضخامت خود دستگاه باریک نیست؛ کره‌ای‌ها حتی حاشیه‌های دورتادور صفحه‌نمایش را نیز باریک طراحی کرده‌اند؛ آن‌قدر باریک که دوربین سلفی دوگانه‌ی تبلت در قالب یک بریدگی به درون نمایشگر نفوذ کرده است و آن‌قدر باریک که گاهی اوقات، هنگامی‌که تبلت را در دست دارید، کف دستتان به صفحه برخورد می‌کند و در عملکرد لمسی دستگاه تداخل ایجاد می‌شود.

باتری تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

صفحه‌نمایش ۱۴٫۶ اینچی گلکسی تب اس ۸ اولترا به‌معنای واقعی کلمه غول‌پیکر است و بزرگ‌ترین صفحه‌ی لمسی OLED به‌شمار می‌‌آید که در تاریخ فعالیت زومیت بررسی کرده‌ایم؛ با کیفیت تصویری که از پنل‌های Samsung سراغ داریم، در همین ابتدای کار می‌‌گویم که از تماشای فیلم با تب اس ۸ اولترا، نهایت لذت را خواهید برد.

تبلت زیبا و باریک گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

ابعاد غول‌پیکر گلکسی تب اس ۸ اولترا بر وزن آن نیز افزوده؛ تبلت ۱۴٫۶ اینچی سامسونگ با وزن ۷۲۸ گرمی‌اش، حدود ۸۰ گرم از آیپد پرو سنگین‌تر است؛ اما از این لحاظ کماکان دست بالاتر را مقابل سرفیس پروی ۸۷۹ گرمی دارد.

صفحه‌نمایش تبلت در حالت ایده‌آل باید مربعی یا نسبتا مربعی باشد؛ مثل ۴:۳ در آیپد پرو یا حتی ۳:۲ در سرفیس پرو؛ اما نسبت تصویر کشیده‌ی ۱۶:۱۰ تب اس ۸ اولترا، استفاده از این تبلت در حالت عمودی را به تجربه‌ی ناخوشایندی بدل می‌کند؛ به‌گونه‌ای که نیمه‌ی بالایی دستگاه به سمت پایین لنگر می‌اندازد و دسترسی به بخش‌های بالایی صفحه‌نمایش دشوار می‌شود.

مقایسه آیپد پرو با تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

سامسونگ با قرار دادن دوربین سلفی و کلیدهای فیزیکی در لبه‌ی طولی دستگاه، به کاربر گوشزد می‌کند که باید گلکسی تب اس ۸ اولترا را به‌طور افقی و ترجیحا روی میز استفاده کنید. کره‌ای‌ها برای تجربه‌ی کاربری بهتر، بوک‌کاور ۳۵۰ دلاری‌شان را پیشنهاد می‌کنند؛ کاور دو تکه‌ای که با اتصال مغناطیسی به تبلت اضافه می‌شود و به آن پایه‌ای همانند سرفیس پرو و کیبورد فیزیکی اضافه می‌کند.

تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ - دوربین ها

متأسفانه محدودیت‌های جهان‌سومی باعث شد تا از قاب دوتکه‌ای Book Cover، فقط تکه‌ی پشتی را هنگام بررسی در اختیار داشته باشیم؛ بنابراین امکان اظهار نظر درباره‌ی کارکرد کیبورد فیزیکی را نداریم. تکه‌ی پشتی به‌سادگی با اتصال نسبتا محکمی روی تبلت سوار می‌شود؛ پایه‌ی بوک‌کاور به اندازه‌ی کیک‌استند سرفیس پرو پایدار نیست؛ اما زوایای وسیعی را پوشش می‌دهد. مورد جالب دیگر، به محل نگه‌داری قلم باز می‌گردد که برآمدگی طولیِ بزرگی را روی کاور ایجاد کرده است.

تبلت گلکسی تب اس ۸ - نقاشی کشیدن با تبلت سامسونگ

از دستگاهی که با هدف جایگزینی لپ‌تاپ در کاربری‌های روزمره طراحی شده است، انتظار می‌رود که درگاه‌های متعددی باشد؛ اما گلکسی تب اس ۸ اولترا تنها یک درگاه پرسرعت USB 3.2 Type-C دارد که از آن برای شارژ تبلت نیز استفاده می‌شود و در کمال تعجب از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون نیز خبری نیست، پس باید علاوه‌بر بوک‌کاور ۳۵۰ دلاری، به فکر تهیه‌ی ایرباد بی‌سیم نیز باشید.

گلکسی تب اس ۸ اولترا از دوربین دوگانه شامل ماژول اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با لنز واید f/2.0 و فوکوس خودکار و دوربین اولتراواید ۶ مگاپیکسلی با لنز f/2.2 استفاده می‌کند. دوربین تب اس ۸ اولترا فراتر از سطح یک تبلت ظاهر می‌شود و کاملا نیازهایتان در زمینه‌هایی نظیر ثبت عکس از اسناد برآورده می‌سازد.

دوربین سلفی مکالمه تصویری با تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

تبلت غول‌پیکر سامسونگ، با دوربین سلفی دوگانه‌اش، خود را از دو برادر دیگرش متمایز می‌سازد؛ گلکسی تب اس ۸ اولترا از ماژول‌های ۱۲ مگاپیکسلی با لنزهای واید و اولتراواید f/2.2 و f/2.4 استفاده می‌کند و آن‌ها را برای ردگیری چهره‌ی کاربر و قاب‌بندی خودکار به‌کار می‌گیرد؛ به‌موجب این قابلیت، در تماس‌های ویدیویی، فارغ از جابه‌جایی‌های اندکتان، در کادر باقی می‌مانید؛ البته عملکرد آن در ردگیری کاربر، کمی کُندتر از Center Stage آیپد پرو است.

صفحه نمایش و اسپیکر گلکسی تب اس ۸ اولترا

صفحه‌نمایش ۱۴٫۶ اینچی گلکسی تب اس ۸ اولترا از پنل OLED با وضوح ۲۹۶۰ × ۱۸۴۸ پیکسل استفاده می‌کند؛ بدین‌ترتیب تبلت غول‌پیکر سامسونگ با وجود تعداد پیکسل‌های کم‌وبیش برابر با آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی، تراکم پیکسلی کمتری (۲۴۰ در برابر ۲۶۵ پیکسل‌براینچ) دارد؛ به‌همین دلیل چنانچه از نزدیک به صفحه نگاه کنید، متوجه‌ی لبه‌های نرم آیکون‌ها یا وضوح پایین متون خواهید شد؛ البته در فواصل عادی، این مورد چندان به‌چشم نمی‌آید.

تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ - تصویر پرنده در نمایشگر

گلکسی تب اس ۸ اولترا از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز روی صفحه‌نمایش بزرگ خود بهره می‌برد؛ اما متأسفانه از فناوری LTPO برای نرخ نوسازی متغیر خبری نیست؛ بنابراین فقط می‌توانید نرخ نوسازی را بین یکی از دو حالت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز تغییر دهید؛ البته تبلت در هنگام اجرای اپ‌های ناسازگار، به‌طور خودکار به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز سوئیچ می‌کند.

عملکرد نمایشگر گلکسی تب اس ۸ اولترا در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۲٫۰

۵۲۷

۹۴۳ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۵٫۴

گلکسی تب اس ۸ پلاس

۲٫۳

۵۵۵

۶۷۹ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۹

گلکسی تب اس ۸

۴٫۳

۳۹۶

۴۷۳

۱۷۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۱٫۶

--

--

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱

۱٫۶۶

۵۶۱

۱۵۱۷ (HDR)

۱۰۰ درصد

۱٫۸

--

--

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۰

۲٫۶

۵۶۷

۷۲۰

۸۷۲

۱۰۰ درصد

۲٫۱

--

--

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸

۲٫۱

۵۱۰

۵۱۳

۸۷۹

۱۰۰ درصد

۲٫۲

--

--

براساس اندازه‌گیری‌های من، پنل OLED گلکسی تب اس ۸ اولترا هنگام نمایش محتوای SDR (۹۹ درصد از محتوایی که روزانه تماشا می‌کنیم)، به حداکثر روشنایی ۵۲۷ نیت دست یافت؛ بنابراین تبلت سامسونگ در محیط‌های روشن، خوانایی مناسبی نخواهد داشت.

صفحه‌نمایش گلکسی تب اس ۸ اولترا از پخش ویدیوهای HDR با استاندارد HDR10 و +HDR10 پشتیبانی می‌کند؛ من حین نمایش ویدیوهای HDR، حداکثر روشنایی تب اس ۸ اولترا را ۹۴۳ نیت اندازه گرفتم که حدود ۴۰ درصد کمتر از روشنایی HDR آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی است.

استند تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

مانند اغلب دستگاه‌های سامسونگ، تب اس ۸ اولترا نیز دو پروفایل رنگی Natural و Vivid را در منوی تنظیمات نمایشگر در اختیارتان می‌گذارد که مورد اول، کل فضای رنگی sRGB (رنگ‌هایی که در ۹۹ درصد مواقع در فضای وب می‌بینیم) را با دقت مناسب و دمای متعادل پوشش می‌دهد و مورد دوم، فضای رنگی DCI P3 (رنگ‌هایی که بیشتر در ویدیوهای HDR به‌کار می‌رود) را به‌طور کامل، با دقت متوسط و متمایل به سردی پوشش می‌دهد. با پروفایل Vivid، رنگ‌ها، اشباع و چشم‌نواز به‌نظر می‌رسند.

به‌لطف بهره‌گیری از پنل OLED، کره‌ای‌ها حسگر اثر انگشت را نیز به زیر پنل، در مجاورت لبه‌ی سمت چپ دستگاه (در حالت افقی) جا داده‌اند. حسگر گلکسی تب اس ۸ اولترا از نوع اپتیکال است و عملکرد سریع و دقیقی را نیز در احراز هویت کاربر و گشودن قفل تبلت به‌نمایش می‌گذارد.

اسپیکرهای تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

گلکسی Tab S8 Ultra از مجموعه‌ی چهارتایی اسپیکر استفاده می‌کند که به‌دست شرکت AKG کوک شده‌اند و ۲ به ۲ در لبه‌های کناری (در حالت افقی) قرار گرفته‌اند؛ اسپیکرهای تبلت سامسونگ از صدای فراگیر Dolby Atmos نیز پشتیبانی می‌کنند و کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای را تولید می‌کنند.

اسپیکرهای چهارتایی تب اس ۸ اولترا به‌لحاظ حجم صدا پابه‌پای اسپیکرهای قدرتمند آیپد پرو می‌آیند؛ اما مقدار اندکی بیس ضعیف‌تر و شفافیت پایین‌تری دارند.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری گلکسی Tab S8 Ultra

سامسونگ بالاخره آستین‌ها را بالا زد و تبلت‌هایش را با همان تراشه‌‌ی به‌کاررفته در گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی S22 روانه‌ی بازار کرد؛ در سال‌های گذشته، عمدتا تبلت‌ های سامسونگ (و البته اغلب تولیدکنندگان اندرویدی)، از تراشه‌های سطح پایین‌تری قدرت می‌گرفتند.

کتاب خواندن در تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

گلکسی Tab S8 Ultra درست‌مانند دو برادر دیگرش از سری Tab S8، تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 را در دل خود دارد؛ تراشه‌ای که با لیتوگرافی ۴ نانومتری خود سامسونگ تولید می‌شود و براساس وعده‌ی کره‌ای‌ها، قرار است ۲۴ درصد پردازنده‌ی سریع‌تر و ۵۲ درصد گرافیک سریع‌تری درمقایسه‌با گلکسی تب اس ۷ داشته باشد.

تبلت گران‌قیمت سامسونگ در دو مدل Wi-Fi و Cellular به‌فروش می‌رسد؛ مدل دوم از اتصال 5G نیز پشتیبانی می‌کند که البته برای کاربر ایرانی به‌معنای واقعی کلمه، هیچ اهمیتی ندارد؛ چرا که اولا جز چند ایستگاه 5G محدود، در باقی بخش‌های کشور از پوشش سراسری خبری نیست؛ دوما، هیچ‌یک از دستگاه‌های 5G سامسونگ با همان چند ایستگاه 5G انگشت‌شمار نیز سازگاری ندارند!

عملکرد گلکسی تب اس ۸ اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی تب اس ۸ اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۲

۶۸۴۱

۱۲۱۶

۳۱۸۵

۲۸

۳۷

گلکسی تب اس ۸ پلاس

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۷

۶۳۴۴

۱۲۱۱

۳۰۴۵

۲۵

۳۸

گلکسی تب اس ۸

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۷

۶۴۸۲

۱۲۰۰

۳۲۰۵

۳۷

۳۹

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱

Apple M1

۲۱۲

۲۰۳۶۲

۱۷۱۲

۷۲۷۱

۵۲٫۸

۶۸٫۲

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۰

Apple A12Z

--

۱۲۱۰۵

۱۱۱۸

۴۶۲۸

۳۶٫۸

۵۱٫۸

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸

Apple A12X

۱۳۰

۱۱۱۵۷

۱۱۱۳

۴۶۰۶

۴۷٫۸

۴۵٫۴

گلکسی اس ۲۲ اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۱۹

۶۲۱۳

۱۲۳۹

۳۵۵۱

۶۱

۴۳

گلکسی تب S8 اولترا را می‌توان در نسخه‌های مختلف با رم ۸ تا ۱۶ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی پرسرعت UFS با حجم ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت خریداری کرد؛ در بازار ایران، بیشتر می‌توان نسخه‌های ۸ | ۱۲۸ و ۱۲ | ۲۵۶ گیگابایتی را یافت. خبر خوب اینکه، تبلت از درگاه کارت حافظه‌ی microSD برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد؛ چیزی که در تبلت‌های اپل یافت نمی‌شود.

مطابق‌انتظار، توان پردازشی خام گلکسی تب اس ۸ اولترا اختلاف معناداری با آیپد پرو M1 دارد؛ تبلت سامسونگ ۵۰ درصد گرافیک ضعیف‌تر و ۶۰ درصد CPU ضعیف‌تری نسبت به تبلت ۲۰۲۱ اپل دارد؛ اما توجه داشته باشید خود آیپد پرو نیز آن‌طور که باید، از تمام ظرفیت سخت‌افزار خود استفاده نمی‌کند. در سطح کارایی تبلت؛ نظیر وب‌گردی یا تولید محتوا، توان پردازشی Tab S8 Ultra کاملا برایتان کافی خواهد بود.

عملکرد گلکسی تب اس ۸ اولترا در اجرای بازی‌ها

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

Genshin Impact

Medium

۴۱ فریم‌برثانیه

Diablo Immortal

High

۶۰ فریم‌برثانیه

Call of Duty

Very High

۶۰ فریم‌برثانیه

PUBG

UHD

۳۸ فریم‌برثانیه

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

یکی از سناریوهایی که ضعف قدرت سخت‌افزاری گلکسی تب اس ۸ اولترا مقابل آیپد پرو را نشان می‌دهد، اجرای بازی‌های سنگینی همچون Genshing Impact است؛ برای آنکه تبلت بتواند نرخ فریم قابل‌قبولی را ارائه دهد، بازی را با وضوح پایین‌تر رندر می‌کند و روی صفحه‌ی ۱۴٫۶ اینچی خود به‌نمایش درمی‌آورد؛ برهمین اساس، حتی در تنظیمات گرافیکی یکسان نیز جلوه‌ی بصری ضعیف‌تری را از تب اس ۸ اولترا در مقایسه‌با آیپد پرو شاهد هستیم.

ابعاد باریک بدنه باعث شده است تا تراشه‌ی گلکسی تب اس ۸ اولترا فضای کافی برای خنک‌شدن نداشته باشد؛ برهمین اساس مهندسان سامسونگ ترجیح داده‌اند تا برای جلوگیری از داغ‌شدن بیش‌از حد بدنه، کاهش سطح عملکرد را در دستور کار قرار دهند.

عملکرد گلکسی تب اس ۸ اولترا در پردازش‌های سنگین

براساس تست‌های من، هنگامی که گلکسی تب اس ۸ اولترا تحت بار پردازشی سنگینی قرار می‌گیرد، از همان ابتدای کار، کاهش سطح عملکرد را آغاز می‌کند؛ به‌طوری‌که در طول ۲۰ دقیقه، شاهد افت ۳۵ درصدی عملکرد هستیم.

تبلت غول‌پیکر سامسونگ، باتری غول‌پیکری نیز دارد؛ این تبلت ۱۴٫۶ اینچی، انرژی موردنیازش را از باتری ۱۱٬۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌کند. شارژ کردن چنین باتری حجیمی بسیار زمان‌بر و دشوار است؛ با شارژر ۴۵ واتی که نهایت توان سازگار با تب اس ۸ اولترا به‌حساب می‌آید، باید نزدیک به ۲ ساعت صبر کنید تا باتری کامل شارژ شود.

عمر باتری گلکسی تب اس ۸ اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۱۴٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۶۰×۱۸۴۸ پیکسل

۱۱۲۰۰

۱۶:۵۰

۷:۳۰

گلکسی تب اس ۸ پلاس

۱۲٫۴ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۸۰۰×۱۷۵۲ پیکسل

۱۰۰۹۰

۱۰:۰۰

۶:۵۲

گلکسی تب اس ۸

۱۱ اینچ، Adaptive

۲۵۶۰×۱۶۰۰ پیکسل

۸۰۰۰

۱۴:۰۰

۹:۱۸

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱

۱۲٫۹ اینچ، پروموشن

۲۰۴۸×۲۷۳۲ پیکسل

۱۰۵۶۶

۱۱:۳۵

--

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۰

۱۲٫۹ اینچ، پروموشن

۲۰۴۸×۲۷۳۲ پیکسل

۹۷۲۰

۱۴:۱۹

--

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸

۱۱ اینچ

۱۶۶۸×۲۳۸۸ پیکسل

۷۸۱۲

۱۲:۳۰

--

اگر از گلکسی تب اس ۸ اولترا برای کاربری روزمره یا اداری استفاده کنید؛ به‌طور معمول بین ۷ تا ۸ ساعت همراهی‌تان خواهد کرد؛ اما در کاربری‌های سنگین، مانند اجرای بازی، خیلی سریع شارژ باتری خالی خواهد شد. تبلت سامسونگ هنگام پخش آفلاین فیلم، مصرف اندکی دارد و نزدیک به ۱۷ ساعت دوام می‌آورد.

نرم افزار و تجربه کاربری گلکسی تب اس ۸ اولترا

گلکسی تب اس ۸ اولترا به‌طور پیش‌فرض با اندروید ۱۲ به‌فروش می‌رسد؛ اما ما در زمان بررسی، به‌روزرسانی اندروید ۱۳ با One UI 5.0 را نیز دریافت کردیم. رابط کاربری جدید سامسونگ تفاوت بنیادی و چشمگیری با نسخه‌ی قبلی ندارد؛ شما می‌توانید برای پی‌بردن به جزئیات این نسخه، بررسی One UI 5.0 را در زومیت مطالعه کنید.

تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ - صفحه خانه در تبلت اندروید

اندروید در گذشته تجربه‌ی جالبی روی تبلت‌ها نداشت؛ اما در چند به‌روزرسانی اخیر، بهبود چشمگیری را در این زمینه تجربه کرده، از طرف دیگر سامسونگ نیز نهایت تلاش خود را به‌کار بسته است تا شما تجربه‌ی مطلوبی را روی صفحه‌نمایش بزرگ تبلت‌هایش داشته باشید.

چندوظیفگی در گلکسی تب اس ۸ اولترا بسیار کارآمد است و در پاره‌ای از موارد، حتی از آیپد پرو نیز فراتر ظاهر می‌شود؛ به‌عنوان مثال می‌توان تا سه پنجره را کنار هم اجرا کرد و هم‌زمان بالغ‌بر ۵ پنجره‌ی شناور را نیز روی این پنجره‌ها داشت.

تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ - ویجت ها در تبلت اندرویدی

درگ و دراپ فایل یا متن هم بین پنجره‌ها به‌سادگی انجام می‌شود، در تجربه‌ی من، در عموم اپ‌ها مانند جیمیل، اج و فایل‌منیجر، این قابلیت در دسترس بود. قابلیت درگ و دراپ فایل در کنار سیستم مدیریت فایل پیشرفته‌ترِ اندروید در مقایسه‌با iPadOS، بر بهره‌وری و راحتی کاربر بسیار می‌افزاید.

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی در سیستم‌عامل تب اس ۸ اولترا، امکان ایجاد چند پروفایل کاربری است؛ قابلیتی که جای خالی‌اش هنوز هم در آیپدها حس می‌شود. به‌موجب این ویژگی، چند نفر از اعضای خانواده می‌توانند فضای کاربری اختصاصی‌شان را روی گلکسی تب اس ۸ اولترا داشته باشند.

گذشته از موارد مثبت رابط کاربری، هنوز هم بسیاری از اپ‌ها از فضای موجود روی صفحه‌ی تبلت‌ها استفاده‌ی بهینه‌ای ندارند؛ به‌عنوان مثال، اینستاگرام تنها در حالت عمودی و به‌طور تمام صفحه اجرا می‌شود یا توییتر صرفا برای جا شدن در صفحه‌ی دستگاه، آپ‌اسکیل می‌شود؛ نمونه‌ای از این مشکل را در تصویر زیر می‌بینید.

وضعیت نمایش توییتر در گلکسی تب اس ۸ اولترا

شاید بتوان جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین قابلیت تبلت سامسونگ را Dex Mode یا رابط کاربری کره‌ای‌ها برای تجربه‌ی دسکتاپ دانست. برای فعال‌سازی Dex Mode صرفا باید گزینه‌ی آن را بخش اعلانات لمس کنید. این رابط کاربری شباهت بسیار زیادی به ChromeOS دارد و امکان اجرای اپ‌ها به‌شکل پنجره را فراهم می‌آورد.

رابط Dex Mode، تجربه‌ی چندوظیفگی را بهبود می‌دهد؛ می‌توانید ابعاد پنجره‌ها را تغییر دهید، آن‌ها را Minimize یا حتی شفاف کنید؛ البته Dex Mode باگ‌هایی هم دارد؛ به‌عنوان مثال، هنگام اجرای دو اپ کنار هم، گزینه‌‌ی «X» یکی از پنجره‌ها، زیر بریدگی دوربین سلفی پنهان می‌شود یا با لمس گزینه‌ی «X»، لزوما اپلیکیشن‌ها بسته نمی‌شوند و کماکان در فهرست اپ‌های اخیر دیده می‌شوند.

اپلیکیشن های اندرویدی در تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

به‌لطف Dex Mode، می‌توان تب اس ۸ را برای کاربری‌های اداری و سبک جایگزین لپ‌تاپ نیز کرد؛ البته برای اینکه بهترین تجربه‌ی ممکن را داشته باشید، باید حتما کاور ۳۵۰ دلاری سامسونگ را نیز همراه تبلت بخرید.

با وجود تمام بهبودها و قابلیت‌های گوناگون چندوظیفگی، باید اپ‌های حرفه‌ای و کارآمد وجود داشته باشند تا از تمام ظرفیت تبلت استفاده کنند؛ از این نوع اپلیکیشن‌ها، اخیرا ابزار تدوین ویدیوی LumaFusion به دنیای اندروید نیز اضافه شده است؛ اما هنوز از نسخه‌ی حرفه‌ای فتوشاپ یا Affinity Photo برای ویرایش عکس یا اپلیکیشن طراحی Procreate خبری نیست. در رده‌ی اپ‌های حرفه‌ای، هنوز هم آیپد‌ها دست بالاتر را دارند.

تجربه استفاده از قلم S Pen گلکسی Tab S8 Ultra

قلم S Pen، تجربه‌ی جذاب رابط کاربری گلکسی تب اس ۸ اولترا را تکمیل می‌کند؛ برخلاف اپل و مایکروسافت، کره‌ای‌ها قلم اس‌پن را جداگانه نمی‌فروشند و آن را داخل جعبه‌ی تبلت، در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

مقایسه قلم اس پن گوشی با تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ
قلم گلکسی تب اس ۸ اولترا در برابر قلم گلکسی اس ۲۲ اولترا

سامسونگ طراحی S Pen را نیز ارتقا داده؛ قلم جدید ابعاد بسیار خوبی دارد و با تأخیر فوق‌العاده اندکِ ۲٫۸ میلی‌ثانیه‌ای‌اش بسیار سریع عمل می‌کند؛ حتی سریع‌تر از گلکسی تب اس ۸ پلاس (۶٫۵ میلی‌ثانیه) و آیپد پرو (۹ میلی‌ثانیه). از طرف دیگر، نرم‌بودن نوک قلم، باعث می‌شود تا حس‌وحال شبیه قلم و کاغذ واقعی را تجربه کنید.

تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ - دوربین پشت
دقت قلم اس پن در تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ
رابط کاربری تبلت اندرویدی گلکسی تب اس ۸ سامسونگ
یادداشت برداری با قلم تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

قلم برای کارکرد اصلی‌اش (نوشتن یا طراحی)، نیاز به شارژ شدن ندارد؛ اما برای استفاده از قابلیت‌هایی همچون Air Actions باید آن را شارژ کنید. با اتصال مغناطیسی به پشت تبلت و در حالتی‌که نوک S Pen رو به دوربین است، قلم به تبلت متصل شده و شارژ می‌شود. S Pen قابلیت اتصال روی لبه‌ی بالایی تبلت را هم دارد تا هنگام کار با دستگاه، دم دستتان باشد.

تبلت گلکسی تب اس ۸ سامسونگ - نقاشی کشیدن با قلم اس پن

سامسونگ با محوریت S Pen، قابلیت‌های کارآمد بسیاری را در اختیارتان می‌گذارد؛ در کنار موارد آشنایی همچون نقاشی و یادداشت‌برداری، از قلم می‌توان برای کنترل برخی از اپ‌ها، ثبت عکس از راه دور یا تبدیل دست‌نوشته به متن تایپی استفاده کرد که مورد آخر از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند و دقت بسیار بالایی دارد.

جمع‌بندی و مقایسه گلکسی تب اس ۸ اولترا با رقبا

گلکسی تب اس ۸ اولترا محصولی جذاب با طراحی خیره‌کننده‌ای است که خرید آن حداقل در شرایط فعلی، چندان منطقی نیست، این تبلت ۱۴٫۶ اینچی غیر از ۲ اینچ نمایشگر بزرگ‌تر، دوربین سلفی دوگانه و قلم سریع‌تر، برتری معناداری به گلکسی تب اس ۸ پلاس ندارد که اختلاف قیمتی ۱۰ میلیون تومانی‌اش را توجیه کند.

در سوی دیگر میدان، آیپد پرو را داریم؛ در حال حاضر می‌توان آیپد پرو ۲۰۲۱ و قلم نسل دومی اپل را با برچسب قیمتی مشابه Tab S8 Ultra خرید. این دستگاه از سخت‌افزار قدرتمندتر و مجموعه‌ی اپ‌های کارآمدتری بهره می‌برد؛ به‌علاوه، نسبت تصویر مناسب‌تر و نمایشگر درخشان‌تر با نرخ نوسازی متغیر دارد که بر لذت تجربه‌ی کاربری و عمر باتری می‌افزاید.

نکات مثبت

  • بدنه‌ی بسیار باریک و فوق‌العاده خوش‌ساخت
  • اسپیکرهای چهارگانه با صدای فراگیر و شفاف
  • قابلیت‌های چشمگیر چندوظیفگی و بهره‌وری
  • تجربه کاربری مطلوب در حالت دسکتاپ
  • کاربری روان و لذت‌بخش S Pen

نکات منفی

  • نسبت تصویر ۱۶:۱۰ نامناسب برای استفاده‌ی عمودی
  • مجموعه‌ی اپ‌های حرفه‌ای محدودتر از iPadOS
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات