بررسی One UI 5.0؛ طراحی و قابلیت‌های سامسونگ در اندروید ۱۳

یک‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
مطالعه 10 دقیقه
سامسونگ با One UI 5.0، رابط کاربری‌اش را با طراحی به‌روز و تغییرات جذابِ اندروید ۱۳ برای طرفدارانش به ارمغان می‌‌آورد. با بررسی One UI 5.0 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

پس از انتشار نسخه‌ی رسمی اندروید ۱۳ برای گوشی‌های پیکسل گوگل، سامسونگ با انتشار چندین نسخه‌ی بتای One UI 5.0، سرانجام نسخه‌ی پایدار و رسمی این پوسته‌‌ی مبتنی بر اندروید ۱۳ را در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۲ معرفی و سپس برای گوشی‌های سری گلکسی S22 منتشر کرد.

در زمان نگارش مقاله‌‌ی پیش‌رو، به‌روزرسانی One UI جدید برای گوشی‌های گلکسی S22، گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا منتشر شده است و دیگر گوشی‌های این برند هم که قابلیت دریافت پوسته‌ی جدید رابط کاربری سامسونگ را دارند، طی هفته‌ها و ماه‌های آینده (طبق جدول زمانی ارائه شده توسط سامسونگ در انتهای همین مقاله) آن را دریافت می‌کنند.

لاک اسکرین One UI 5

در نگاه کلی به نظر می‌رسد که تغییرات One UI 5.0، نسبت به نسل قبل خیلی زیاد نیست؛ One UI 4.0 در مقایسه با One UI 3.0 به‌روز‌رسانی بزرگ‌تری به حساب می‌‌آمد. در واقع سامسونگ در پوسته‌ی جدیدی که مبتنی بر اندروید ۱۳ منتشر کرده، تا حد زیادی به فرمول موفق نسل قبل خود پای‌بند مانده است؛ شاید بتوان تغییرات اعمال‌شده‌ را حرکتی برای افزایش رقابت‌پذیری One UI با دیگر پوسته‌های رابط‌های کاربری و سیستم‌های هامل مانند iOS 16 دانست.

در پوسته‌ی جدید سامسونگ هم، درست مانند سیستم‌عامل جدید اپل، شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل، باعث می‌شود تا کاربر گمان کند تغییرات زیادی در به‌روزرسانی ایجاد شده است، اما در واقعیت چنین نیست و بسیاری از شخصی‌سازی‌های One UI 5.0 پیش‌‌تر در سرویس Good Lock گوشی‌های گلکسی دردسترس قرار داشتند.

تماشا در یوتیوب

سرویس Good Lock سامسونگ، سرویسی شامل برنامه‌های بسیار کاربردی برای گوشی‌های گلکسی سامسونگ است که امکان شخصی‌سازی گسترده‌ای را برای صاحبان این گوشی‌ها فراهم می‌کند؛ برای افرادی که گوشی گلکسی ندارند، اپلیکیشن Fine Lock جایگزینی مشابه Good Lock محسوب می‌شود.

تغییرات و ویژگی‌های One UI 5.0

در مقاله‌ی پیش‌رو از زومیت جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ بر پایه‌ی سیستم‌عامل اندروید ۱۳، یعنی One UI 5.0 را بررسی کرده و تغییرات ارائه‌شده در این نسخه‌ را با هم مرور کنیم.

آیکون‌های جدید و بازطراحی‌شده

در نسخه‌ی جدید رابط کاربری One UI طراحی آیکون‌ها برخی از برنامه‌های بومی به گونه‌ای صورت گرفته است که خواناتر و مدرن‌تر باشند؛ برنامه‌هایی مانند گالری، تقویم، تلفن، فایل‌های من و مخاطبان حالا صاحب آیکون‌های بازطراحی‌شده و تازه‌‌ای هستند که منسجم‌تر از پیش و مطابق با موضوع و طراحی به نظر می‌رسند.

آیکون‌های one UI 5

قابلیت شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل

کاربران گوشی‌های سامسونگ به‌لطف One UI 5.0 می‌توانند به‌راحتی ظاهر و حس‌و‌حال دستگاه‌شان را شخصی‌سازی کنند. در این پوسته امکان شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل یا همان لاک‌اسکرین فراهم شده است و کاربر می‌تواند والپیپر یا حالت و رنگ ساعت را مستقیماً از همان صفحه‌ی قفل تغییر دهند.

سامسونگ ازطریق منوی جدید Wallpapers قابلیت صفحه‌ی قفل پویا را ارائه می‌دهد و کاربر می‌تواند حداکثر ۱۵ عکس و ویدیو را برای صفحه‌ی قفل انتخاب کند تا تصاویر به‌صورت خودکار عوض شوند؛ امکان انتخاب ویدیویی کوتاه به‌عنوان تصویر زمینه‌ی صفحه‌ی قفل هم اضافه شده است و با اینکه استفاده از این قابلیت می‌تواند به قیمت تمام‌شدن سریع‌تر باتری تمام شود، اما ظاهری متمایز را برای گوشی به ارمغان می‌آ‌ورد.

شخصی‌سازی صفحه‌ قفل

در One UI 5.0 حتی می‌توان برنامه‌های موجود در صفحه‌ی قفل را تغییر داد و برخی از اپلیکیشن‌ها، مانند ماشین‌حساب و دوربین و ضبط صدا را بدون آنلاک‌کردن گوشی باز کرد. برای استفاده از این قابلیت در صفحه‌ی قفل به سمت راست یا چپ سوایپ کنید؛ امکان فعال کردن حالت Do not Disturb یا فلش دوربین ازطریق میانبر سوایپ هم وجود دارد و همچنین می‌توان نحوه‌ی نمایش نوتیفیکیشن‌ها را در این صفحه تغییر داد، در حالت اول صرفاً آیکون اپلیکیشن‌ها به نمایش درمی‌آید و در حالت دوم جزئیات هر نوتیفیکیشن نیز دیده می‌شود.

برای استفاده از قابلیت‌های اضافه‌شده‌ به لاک‌اسکرین در پوسته‌ی جدید رابط کاربری سامسونگ، کافی است تا پس از دریافت و نصب One UI 5.0 به قسمت تنظیمات گوشی خود سر بزنید و بعد از انتخاب Lock Screen، از بخش Edit صفحه‌ی قفل، شخصی‌سازی‌های خود را اعمال کنید.

قابلیت انباشته‌سازی ویجت‌ها

سامسونگ در One UI 4.1 ویجت‌های جدیدی به نام ویجت‌های هوشمند را معرفی کرده بود که در One UI 5.0 پیشرفته‌تر شده‌اند و کاربر می‌تواند چندین مورد هم‌سایز از آن‌ها را درست‌مانند آنچه در iOS دیده‌ایم، در یک بسته روی هم قرار دهد یا به‌عبارتی دیگر روی هم انباشته کند. به کمک این قابلیت و با فعال کردن چرخش خودکارِ آن، انبوهی از اطلاعات را در فضایی فشرده ببینید.

گوشی‌های سامسونگ هوشمندانه تصمیم خواهند گرفت تا کدام ویجت را در زمان‌های مختلف به کاربر نشان دهند؛ البته می‌توان گزینه‌ی چرخش خودکار را غیرفعال کرد. برای استفاده از این قابلیت کافی است ویجتی با اندازه‌ی مشابه را روی ویجت دیگری بکشید و رها کنید، شما همچنین می‌توانید با لمس کردن و نگه داشتن انگشت خود روی ویجت‌های انباشته‌شده، آن را ویرایش (ویجت جدیدی اضافه یا ویجتی را حذف) کنید.

تم‌های جدید و داینامیک در Material You

سامسونگ در نسخه‌ی جدید One UI امکان اعمال ۸ تم‌ رنگی جدیدی را برای کاربر فراهم کرده که از والپیپر الهام می‌گیرند. در بخش پالت رنگی One UI 5.0 هم رنگ‌های بیشتری برای انتخاب وجود دارند که با انتخاب والپیپر نمایش داده می‌شوند. در این پوسته رنگ اپلیکیشن‌هایی را که از زبان طراحی گوگل پشتیبانی می‌کنند، هم می‌توان تغییر داد و یکپارچگی کامل‌تری را در گوشی ایجاد کرد.

تم‌های جدید و داینامیک

نوتیفیکیشن‌ها و پاپ‌آپ‌ها هم با ظاهری متفاوت در One UI 5.0 ارائه می‌شوند. چیدمان نوتیفیکیشن‌ها در نسخه‌ی جدید One UI یکپارچه‌تر و جذاب‌تر است و پاپ‌آپ‌ها هم در پوسته‌ی جدید گوشه‌های گردی داشته و با رنگ‌های طرح زمینه مطابقت دارند؛ این تغییر برای بخش‌های دیگر مانند تنظیمات و نشانگر میزان صدا هم اعمال می‌شود.

قابلیت غیرفعال کردن RAM Plus

RAM Plus برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ و برای برخی گوشی‌های ارزان‌قیمت سری A گلکسی منتشر شد، کمی بعد سامسونگ این قابلیت را همراه با One UI 4.0 برای گوشی‌های پرچم‌دار و رده‌بالای خود نیز گسترش داد. RAM Plus یا رم مجازی از بخشی از حافظه‌ی گوشی به‌عنوان افزونه‌ای برای رم دستگاه استفاده می‌کند. بخش اضافه‌شده به رم، از رم فیزیکی گوشی کندتر است و اگر به درستی پیاده‌سازی نشود، می‌تواند سرعت دستگاه را کاهش دهد.

خاموش کردن RAM Plus

RAM Plus در ابتدا به‌طور پیش‌فرض از ۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه استفاده می‌کرد و سامسونگ در One UI 4.1، گزینه‌های ۲، ۶ و ۸ گیگابایتی را هم برای این افزونه معرفی کرد، اما راهی برای غیرفعال کردن این قابلیت وجود نداشت. شرکت کره‌ای در One UI 5.0، امکان غیرفعال کردن کامل RAM Plus را اضافه کرده است.

استفاده از RAM Plus در گوشی‌های پرچم‌داری که رم هشت یا دوازده گیگابایتی، هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند و بهتر است در چنین گوشی‌هایی آن را غیرفعال و فضای ذخیره‌سازی دستگاه را بازیابی کرد.

برای غیرفعال کردن قابلیت RAM Plus کافی است مسیر زیر را طی کرده و سپس گزینه‌ی خاموش کردن RAM Plus یا تنظیم مقدار حافظه‌ی مجازی را انتخاب کنید؛ برای اجرای تغییرات، باید گوشی خود را دوباره راه‌اندازی (Restart) کنید:

Settings > Battery & Device care > Memory > RAM Plus

بهبود ژست‌های چندوظیفگی

سامسونگ در One UI 5.0 ژست‌های چندوظیفگی را بهبود بخشیده است؛ بخش‌هایی از این قابلیت پیش‌تر در گلکسی زد فولد ۴ منتشر شده بودند:

  • از گوشه‌ی بالای نمایشگر به سمت وسط بکشید تا اپلیکیشن فعلی در نمای پاپ‌آپی باز شود.
  • با دو انگشت از پایین صفحه به بالا بکشید تا اپلیکیشن فعلی به نیمه‌ی بالایی نمایشگر منتقل شود و با تقسیم صفحه، امکان اجرای دو اپلیکیشن هم‌زمان را داشته باشید.

استخراج متنی حرفه‌ای

یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی و در عین حال ساده، استخراج متن در پوسته‌ی جدید است. این قابلیت در One Ui 5.0 در دو حالت زیر کاربرد دارد:

  • تشخیص متن در تصاویر:‌ One Ui 5.0 با استفاده از تشخیص نوری کاراکتر (OCR)، متن را در هر محتوایی تشخیص می‌دهد؛ این قابلیت، مشابه Live Text در iOS است و برای عکس‌های ذخیره شده در گوشی هم اعمال می‌شود. هنگام تماشای عکس‌های گالری گوشی، اگر متنی در تصویری وجود داشته باشد، با ضربه روی حرف "T" در قسمت پایین سمت راست صفحه، آن متن برجسته می‌شود و می‌توانید آن را مستقیماً از گالری گوشی کپی کنید یا به اشتراک بگذارید.
  • استخراج متن به کمک دوربین: برای استخراج متن به کمک دوربین گوشی، کافی است تا دوربین گوشی خود را روی متن بگیرید و با انتخاب گزینه‌ی T Scan، متن را از تصویر استخراج کنید؛ متن استخراج‌شده را می‌توانید همان لحظه در قالب پیام، اس‌ام‌اس کنید یا در پلتفرم‌هایی مانند تلگرام و واتساپ به اشتراک بگذارید.

قابلیت استخراج متن One UI 5.0 حتی می‌تواند شماره تلفن‌ها را تشخیص داده و همان لحظه گزینه‌ی تماس را برای شما نمایش دهد.

تغییر نام Bixby به Modes & Routines

سامسونگ در وان یو آی جدید خود Bixby Routines را به Modes and Routines تغییر نام داده است؛ قابلیت Modes که مشابه آن در iOS نیز وجود دارد، به کاربر کمک می‌کند تا راحت‌تر روی فعالیت‌های خود متمرکز شود.

modes and routines

به کمک قابلیت Routines هم می‌توان تنظیمات پیش‌فرضی را برای گوشی تعریف کرد که برای مثال، به صورت خودکار هنگام حالت رانندگی، اپلیکیشن Google Maps را اجرا کند و نوتیفیکیشن‌ها را بدون صدا نمایش دهد.

تغییر رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین در One UI 5.0 با بهبود‌های قابل‌توجهی برای عکاسی حرفه‌ای همراه شده است. با کشیدن انگشت خود به صورت عمودی روی نوار بزرگنمایی به‌راحتی می‌توانید با یک دست زوم کنید. علاوه‌براین، سامسونگ برای حالت عکاسی پیشرفته (Pro) نکات مفیدی را در رابطه با کنترل‌های مختلف نمایش داده و به کاربر توضیح می‌دهد که هر لنز چه کارایی‌هایی دارد و چه زمانی بهتر است از آن استفاده کرد.

استفاده از لنز

در اپلیکیشن دوربینِ پوسته‌ی جدید، تب‌های Filters و My Filters با هم ترکیب شده‌اند تا کاربر به شکل ساده‌تری به فیلترها دسترسی داشته باشد و در کنار همه‌ی این تغییرات در داخل اپلیکیشن امکان ساخت فیلترهای جدید فراهم شده و در بخش تنظیمات هم می‌توان واترمارک به تصاویر اضافه کرد.

One UI 5.0 گزینه واترمارک کردن عکس‌ها از خود برنامه‌ی دوربین را ارائه می‌دهد. اکنون می‌توانید جزئیاتی مانند تاریخ، زمان و نام مدل خود را وارد کنید، جایی که می‌توانید هر متن دیگری را اضافه کنید. وقتی نوبت به طراحی می‌رسد، می‌توانید از بین سه فونت مختلف انتخاب کنید و حتی تراز متن را تغییر دهید. نتیجه‌ی نهایی بسیار خوب به نظر می‌رسد و به‌ویژه برای زمانی مفید است که می‌خواهید علامت خود را روی یک تصویر بگذارید.

بهبود حریم خصوصی

در رابط کاربری One UI 5.0 تغییرات نسبتاً مهمی در بخش امنیت و حریم خصوصی مشاهده می‌شود؛ سامسونگ در این رابط کاربری بخش‌های Biometrics and Security و Privacy را که پیش‌تر جدا بودند، ترکیب کرده است و حالا درست مانند آنچه در گوشی‌های پیکسل وجود دارد، کاربر دیگر نیازی ندارد تا در بخش تنظیمات جستجو کند و ازطریق یک صفحه، به تمام بخش‌های مرتبط با امنیت دسترسی دارد.

تقویم انتشار One UI 5.0 برای گوشی های سامسونگ

طبق برنامه‌ی زمانی ارائه‌شده برای انتشار به‌روزرسانی پوسته‌ی جدید، سامسونگ تا جولای (اواسط تابستان) سال آینده، One UI 5.0 را به گوشی‌ها و تبلت‌هایش می‌آورد. در ادامه برنامه‌ی زمانی سامسونگ را مشاهده می‌کنید.

کره‌ای‌ها تأیید کرده‌اند که One UI 5 تا پیش از پایان ماه جاری میلادی منتشر می‌شود. این رابط کاربری در ابتدا برای گوشی‌های سری گلکسی S22 دردسترس قرار می‌گیرد. فعلاً فهرست کامل دستگاه‌های تحت پشتیبانی نسخه‌ی جدید One UI منتشر نشده است.

گوشی‌های دیگری که قابلیت دریافت One UI 5.0 را دارند، کمی دیرتر از فوریه ۲۰۲۳ و در نهایت در سه‌ماهه‌‌ی اول و دوم ۲۰۲۳ به‌روزرسانی پایدار پوسته‌ی جدید را بر پایه‌ی اندروید ۱۳ دریافت خواهند کرد. سامسونگ در سال‌های اخیر سرعت انتشار به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری خود را با اختلاف زیادی افزایش داده است.

آیا گوشی شما در فهرست گوشی‌های دریافت‌کننده‌ی One UI 5.0 قرار دارد؟ در مورد تغییرات نسخه‌ی جدید پوسته‌ی رابط کاربری ساموسنگ چه دیدگاهی دارید؟ اگر تغییری نظرتان را جلب کرده که در این بررسی در مورد آن صحبت نکرده‌ایم حتماً آن را با ما و سایر کاربران محترم زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات