ماه‌نشین اسلیم ژاپن در کمال شگفتی برای بار دوم از خواب شبانه بیدار شد

شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تصویرسازی از ماه‌نشین اسلیم روی ماه
ماه‌نشین اسلیم قرار بود فقط یک روز قمری روی ماه دوام بیاورد؛ اما بیدارشدن آن از دومین خواب شبانه، شگفتی دانشمندان را در پی داشته است.
تبلیغات

اکثر ماه‌نشین‌هایی که به ماه فرستاده می‌شوند، برای یک روز قمری یا تقریباً دو هفته‌ی زمینی کار می‌کنند و با از راه‌رسیدن سرمای سوزناک شبانگاه ماه، از کار می‌افتند و خاموش می‌شوند. اما ماه‌نشین ژاپن برای بررسی ماه یا به اختصار اسلیم اکنون در دستاوردی شگفت‌انگیز توانسته است دو شب قمری دوام بیاورد و به ارسال تصاویر به زمین ادامه دهد.

اسلیم به‌عنوان اولین ماه‌نشین ژاپن، این کشور را به پنجمین فاتح قمر زمین تبدیل کرده است. این فضاپیما هنگام فرود روی ماه در ۱۹ ژانویه، قدری کج شد و دراثر همین حادثه، صفحه‌های خورشیدی‌اش صرفاً انرژی کافی را برای فعالیت ماه‌نشین به مدت چند ساعت فراهم کردند. بااین‌حال پس از ۹ روز، خورشید به اندازه‌ی کافی در آسمان حرکت کرد تا پرتوهایش را به صفحه‌های خورشیدی اسلیم برساند.

اما فقط پس از سه روز زمینی، شب قمری فرا رسید. دمای شبانگاه در ماه تا منفی ۱۳۳ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و این سرمای فوق‌العاده شدید می‌تواند باتری و تجهیزات الکترونیکی فضاپیماها را خراب کند. به‌طور کلی، ماه‌نشین‌ها در شب‌های قمری خاموش می‌شوند و دیگر هرگز از خواب برنمی‌خیزند؛ اما وقتی خورشید در ۲۵ فوریه برفراز اسلیم طلوع کرد، ماه‌نشین دوباره روشن شد.

بیدارشدن اسلیم از خواب شبانه اتفاقی غافلگیرانه بود؛ زیرا این ماه‌نشین به‌طور خاص برای زنده‌ماندن در شبانگاه قمری طراحی نشده بود و مأموریت اصلی‌اش قرار بود با فرا رسیدن تاریکی پایان یابد. درنتیجه به‌نظر می‌رسید که آغاز شب، پایان اسلیم خواهد بود.

چشم‌انداز ماه از نگاه ماه‌نشین ژاپنی اسلیم

اما حساب رسمی اسلیم در شبکه اجتماعی ایکس، ۲۷ مارس با انتشار تصویر بالا نوشت: «شب گذشته پاسخی از اسلیم دریافت کردیم که تأیید می‌کرد ماه‌نشین از دومین خواب شبانه‌ی خود بیدار شده است. دیشب آفتاب شدید و تجهیزات داغ بود؛ درنتیجه با عجله از دوربین ناوبری استفاده کردیم تا برای مدتی کوتاه از مناظر عکس‌برداری کنیم.» به‌نظر می‌رسد که در چند روز آینده، ماه‌نشین بتواند تجزیه‌وتحلیل خود از محیط اطرافش را دوباره آغاز کند.

برخی از فضاپیماها از عناصر رادیواکتیو برای گرم‌ماندن استفاده می‌کنند؛ اما اسلیم فاقد چنین قابلیتی است و از همین‌رو، بقای طولانی‌مدت آن باعث شگفتی است. حیم بناروا از دانشگاه راتگرز می‌گوید: «با توجه به اینکه اسلیم از گرمکن رادیوایزوتوپ استفاده نمی‌کند، زنده‌ماندن آن دستاوردی بزرگی است.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات