بازگشت ماه‌نشین اسلیم از مرگ؛ ژاپن ارتباط خود را با کاوشگر قمری‌اش از سر گرفت

سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
تصویرسازی از ماه‌نشین واژگون‌شده اسلیم روی سطح ماه
ماه‌نشین واژگون‌شده اسلیم که در ۹ روز گذشته در خاموشی به‌سر می‌برد، با تغییر جهت نور خورشید موفق شد برق کافی را برای راه‌اندازی دوباره خود تولید کند.
تبلیغات

فضاپیمای ماه‌نشین ژاپن پس از آنکه به‌مدت تقریباً ۹ روز بدون برق روی سطح ماه گرفتار شده بود، دوباره بیدار شده و شروع به گرفتن تصاویر از محیط اطراف خود کرده است.

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) روز دوشنبه اعلام کرد که ارتباط خود را با ماه‌نشین هوشمند مخصوص بررسی ماه (اسلیم) از سر گرفته است. این فضاپیما ۲۰ ژانویه در شیب دهانه‌ای نزدیک به استوای ماه فرود آمد؛ اما بهدلیل ناتوانی صفحه‌های خورشیدی‌اش در تولید برق اندکی بعد خاموش شد.

ارتباط با اسلیم شب گذشته با موفقیت برقرار و عملیات از سر گرفته شد.
- حساب ایکس ماه‌نشین اسلیم

اسلیم در فاصله‌ی تقریباً ۵۵ متری از محل فرود اصلی خود روی سطح ماه نشست و بدین‌ترتیب موفق شد دقیق‌ترین فرود قمری انجام‌شده تاکنون را رقم بزند. چند روز بعد، مدارگرد شناسایی ماه ناسا این کاوشگر را از ارتفاع ۸۰ کیلومتری مشاهده کرد.

بااین‌حال، فرود اسلیم کاملاً موفق نبود؛ زیرا یکی از دو موتور فضاپیما احتمالاً در ارتفاع ۵۰ متری از سطح، نیروی رانش خود را از دست داد. این نقص موجب شد که ماه‌نشین تعادل خود را از دست بدهد و از پهلو شروع به نزول به سمت ماه کند.

در تصویر گرفته‌شده به‌وسیله‌ی یکی از کاوشگران همراه اسلیم که رباتی کوچک هم‌اندازه با توپ بیسبال با دو دوربین است، ماه‌نشین به‌صورت وارونه روی سطح ماه به چشم می‌خورد. سلول‌های خورشیدی فضاپیما نیز پشت به خورشید بودند و در نتیجه نمی‌توانستند انرژی کافی برای راه‌اندازی ابزار و تجهیزات ارتباطی اسلیم تولید کنند.

ماه‌نشین واژگون‌شده مجبور شد تقریباً سه ساعت با باتری کار کند. وقتی شارژ باتری به ۱۲ درصد رسید، جاکسا برق فضاپیما را قطع کرد تا در صورت قرارگیری اسلیم در موقعیتی مطلوب‌تر نسبت به خورشید، شانس شارژ‌ دوباره‌ی باتری افزایش یابد.

درنهایت احتمالاً با تغییر جهت نور خورشید و رسیدن پرتورهای نور به سلول‌های خورشیدی، تولید برق امکان‌پذیر شد و فضاپیما توانست بیدار شود. بازگشت اسلیم به حیات، تاب‌آوری فناورانه‌ی آن را به نمایش می‌گذارد. سامانه‌های فضاپیما به اندازه‌ای قوی هستند که می‌توانند به خواب بروند و پس از دریافت نور خورشید، دوباره راه‌اندازی شوند.

سنگ‌های برچسب‌گذاری‌شده روی ماه
چشم‌انداز سنگلاخی ماه از نگاه ماه‌نشین اسلیم

اندکی پس از بیدار شدن ماه‌نشین، دوربین چندبانده‌ی فضاپیما که تنها ابزار علمی موجود روی آن است، تصویری از یک چشم‌انداز سنگلاخی ثبت کرد. تیم اسلیم سنگ‌های تصویر را به نام نژادهای سگ اسم‌گذاری کرده است؛ ازجمله سنگی نزدیک که «توی پودل» نامیده شده و سنگی دورتر به اسم یکی از نژادهای معروف ژاپنی، «شیبا» نام گرفته است. دوربین فضاپیما، سطح ماه را برای یافتن آثاری از ماده‌ای معدنی به نام الیوین که می‌تواند به پرسش‌ها درباره‌ی منشأ ماه پاسخ بدهد، اسکن خواهد کرد.

به‌گفته‌ی سخنگوی جاکسا، اسلیم تا پایان روز قمری در اواخر ژانویه به گرفتن تصاویر از سطح ماه ادامه خواهد داد. تیم ماموریت به‌لطف حیات دوباره‌ی اسلیم، فرصت می‌یابد تا علاوه‌بر تلاش برای آشکارسازی سرنخ‌های بیشتر در مورد ترکیب شیمیایی ماه، دریابد فضاپیما تا پیش از شروع شب‌هنگام قمری، تا چه مدت می‌تواند دوام بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات