اولین همکاری فضایی چین و امارات؛ ماه‌نورد راشد ۲ با ماه‌نشین چانگ‌ای ۷ به ماه سفر می‌کند

چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
امارات متحده‌ی عربی سال ۲۰۲۶ ماه‌نورد راشد ۲ را ازطریق مأموریت چانگ ای ۷ چین به ماه می‌فرستد. این اولین‌باری است که امارات و چین در مأموریتی فضایی همکاری می‌‌کنند.
تبلیغات

به‌گزارش رسانه‌ی اسپیس‌نیوز، امارات متحده‌ی عربی به‌موجب توافق‌نامه‌ای که با دولت چین امضا کرده، قرار است ماه‌نورد راشد ۲ را ازطریق مأموریت چانگ ای ۷ که در سال ۲۰۲۶ انجام می‌شود، روی ماه فرود بیاورد. ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۵ شهریور ۱۴۰۱)، سالم المری، مدیرکل مرکز فضایی محمد بن‌راشد و وو یانهوا، معاون مدیرکل سازمان ملی فضایی چین، جزئیات اولیه‌ی تفاهم‌نامه را امضا کردند. این اولین‌باری است که امارات متحده‌ی عربی و چین برای انجام مأموریتی فضایی با‌هم همکاری می‌‌کنند.

مأموریت چانگ ای ۷ از چند فضاپیما شامل مدارگرد، سطح‌نشین، سطح‌نورد و یک سطح‌نشین متحرک کوچک برای مطالعه‌ی دهانه‌های سایه‌دار تشکیل شده است. فضاپیمای سطح‌نشین با ماهواره‌‌ای بازپخشی (رله) پشتیبانی می‌شود که در مداری شیب‌دار و بسیار بیضوی به دور ماه قرار دارد.

به‌موجب توافق‌نامه‌ی جدید، مأموریت چانگ ای ۷ قرار است شامل یک سطح‌نورد کوچک اماراتی نیز باشد. این سطح‌نورد را متخصصان مرکز فضایی محمد بن‌راشد در دوبی می‌سازند. تا لحظه‌ی نوشته‌شدن این مقاله، مشخصات سطح‌نورد امارات منتشر نشده است.

مردان عرب و چینی رو به روی دوربین امضا توافقنامه چین و امارات چانگ ای 7

براساس گزارش رسانه‌های محلی چین، انتظار می‌رود مأموریت چانگ ای ۷ در اواخر سال ۲۰۲۶ انجام شود. در ابتدا، قرار بود چانگ ای ۷ در‌حدود سال ۲۰۲۴، یعنی قبل از بازگشت نمونه‌های جمع‌آوری‌شده، ازطریق مأموریت چانگ ای ۶ پرتاب شود.

فضاپیمایی که برای مأموریت چانگ ای ۷ انتخاب شده، مجموعاً نزدیک‌ به هشت تُن وزن دارد و قرار است ازطریق موشک لانگ مارچ ۵ پرتاب شود. برخی از مناطق معرفی‌شده به‌عنوان ناحیه‌های احتمالی فرود فضاپیما با مناطق انتخاب‌شده‌ی اخیر به‌عنوان ناحیه‌های احتمالی مأموریت سرنشین‌دار آرتمیس ۳ ناسا هم‌پوشانی دارند.

چین و ایالات متحده و سایر کشورهای علاقه‌مند به فضا به مناطق واقع در قطب جنوب ماه علاقه دارند؛ زیرا این نواحی از شرایط نوری مناسب و مناطق امن فرود و مزیت نزدیکی به دهانه‌های همیشه‌سایه‌دار برخوردار‌‌‌ند. برخی از دانشمندان می‌گویند که احتمالاً در دهانه‌های تاریک ماه آب یخ‌زده وجود دارد.

مأموریت چانگ ای ۷ چین احتمالاً در اواخر سال ۲۰۲۶ انجام می‌شود

امارات متحده‌ی عربی قصد دارد سطح‌نورد راشد ۱ که نامش را از راشد بن‌سعید آل‌مکتوم، امیر فقید دوبی، گرفته است، اواخر سال جاری میلادی ازطریق موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ ایکس پرتاب کند. این سطح‌نورد ۱۰ کیلوگرمی را سطح‌نشین ژاپنی هاکوتو آر حمل خواهد کرد.

امارات متحده‌ی عربی یکی از امضاکنندگان توافق‌نامه‌های آرتمیس ناسا است. این مجموعه‌قراردادها را ایالات متحده رهبری می‌کند و تلاش می‌کنند اصولی کلی برای نحوه‌ی رفتار در ماه برای تمامی کشورها و سازمان‌های فضایی تدوین کنند.

در سال ۲۰۲۱، چین نقشه‌‌راه مأموریت چانگ ای ۷ را رونمایی کرد و گفت سازمان‌های علاقه‌مند به مشارکت در این طرح می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند تا سطح‌نورد آن‌ها در قالب مأموریت چانگ ای ۷ به ماه برده شود. پیش‌تر، چین ازطریق مأموریت‌های چانگ ای ۳ و چانگ ای ۴ دو مأموریت شامل سطح‌نشین و سطح‌نورد را در سمت پیدا و پنهان ماه فرود آورده است. این کشور در سال ۲۰۲۰ موفق شد ازطریق مأموریت چانگ ای ۵ پروژه‌ی پیچیده‌ی بازگرداندن نمونه از ماه را نیز انجام دهد.

مأموریت بعدی چین با محوریت ماه، چانگ ای ۶ است که با هدف جمع‌آوری نمونه از دهانه‌ی برخوردی حوضه‌ی قطب جنوب-آیتکن انجام می‌شود. این منطقه در سمت پنهان ماه قرار گرفته است. انتظار می‌رود منطقه‌ی فرود مأموریت مذکور در جایی مشابه مکان فرود چانگ ای ۵ باشد. فضاپیماهای استفاده‌شده در مأموریت‌های چانگ ای ۳ و ۴ و ۵ در ناحیه‌هایی فرود آمدند که شرایط نوری مناسبی داشتند؛ ازاین‌رو، به‌نظر می‌رسد که چین باید تغییراتی در طراحی فضاپیمای چانگ ای ۷ اعمال کند تا این فضاپیما با شرایط نوری نامناسب قطب جنوب ماه کنار بیاید.

مأموریت‌های چانگ ای ۶ و ۷ و ۸ که تا پیش از پایان دهه‌ی جاری میلادی پرتاب می‌شوند، بخشی از فاز چهارم پروژه‌ی اکتشاف ماه دولت چین هستند و از نتایج آن‌ها برای احداث ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه استفاده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات