متا قابلیت‌های پولی بیشتری به فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ اضافه می‌کند

پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
متا به‌منظور گسترش روش‌های کسب درآمد خود، قصد دارد ویژگی‌های پولی بیشتری به پلتفرم‌های خود ازجمله اینستاگرام و فیسبوک و واتساپ اضافه کند.
تبلیغات

براساس یادداشت داخلی که هفته‌ی گذشته برای کارمندان متا ارسال شد، این شرکت در حال راه‌اندازی واحد جدیدی است که وظیفه‌ی آن شناسایی و ایجاد قابلیت‌های پولی برای پلتفرم‌های فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ است. واحد جدید متا اولین اقدام جدی این شرکت برای ایجاد ویژگی‌های پولی در برنامه‌های اجتماعی اصلی آن است که تعداد کاربران آن‌ها درمجموع به سه‌میلیارد نفر می‌رسد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که کسب‌وکار تبلیغات متا به‌دلیل تغییرات در سیاست‌های ردیابی آگهی اپل در iOS و عقب‌نشینی گسترده‌تر در هزینه‌های تبلیغات دیجیتال، به‌شدت آسیب دیده است. پراتیتی ریچودوری، رئیس پیشین واحد تحقیقات متا، به‌عنوان رهبر این گروه موسوم به «تجارت کسب‌ درآمد جدید» به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

گفتنی است جان هگمن، معاون درآمدزایی متا، روی گروه جدید تجارت کسب‌ درآمد نظارت خواهد کرد. وی در مصاحبه‌ی اخیرش با ورج گفت که این شرکت همچنان به رشد تجارت تبلیغات خود متعهد است و هیچ برنامه‌ای برای غیرفعال‌کردن آگهی‌ها در برنامه‌ی خود ندارد. وی همچنین افزود:

فکر می‌کنم فرصت‌هایی برای ارائه‌ی انواع جدیدی از محصولات و ویژگی‌ها و تجربیات دردسترس داریم که مردم مایل‌‌اند برای استفاده از آن‌ها، هزینه پرداخت کنند.

هگمن از ارائه‌ی توضیحات بیشتر درباره‌ی ویژگی‌های پولی‌ای که متا در حال بررسی آن‌ها است، خودداری کرد. بیشتر درآمد متا تقریباً از تبلیغات به‌دست می‌آید و درحالی‌که اکنون چندین ویژگی پولی در برنامه‌های خود ارائه می‌دهد، تابه‌حال دریافت هزینه‌ی اشتراک از کاربران را به‌عنوان اولولیت اصلی قرار نداده است. وی می‌گوید متا در درازمدت قصد دارد ویژگی‌های پولی را به بخش معناداری از کسب‌وکار خود تبدیل کند. به‌عقیده‌ی وی، این قابلیت‌ها در افق زمانی پنج‌ساله واقعاً می‌تواند تفاوت درخورتوجهی در درآمدزایی این شرکت ایجاد کند.

مدیران گروه‌های فیسبوک می‌توانند ازقبل برای دسترسی به محتوای انحصاری از افراد هزینه دریافت کنند. واتساپ نیز از برخی مشاغل برای ارسال پیام به مشتریان آن‌ها هزینه دریافت می‌کند و اینستاگرام اخیراً اعلام کرده است که سازندگان محتوا می‌توانند برای دسترسی مخاطبان خود به محتوای انحصاری، از آن‌ها هزینه‌ی اشتراک دریافت کنند. مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ، ماه ژوئن گفت که شرکتش تا سال ۲۰۲۴، تراکنش‌های ویژگی‌های پولی و اشتراک‌ها را متوقف نخواهد کرد.

متا تنها شرکتی نیست که قصد دارد ویژگی‌های پولی بیشتری به کاربران خود ارائه دهد؛ زیرا برخی از رسانه‌های اجتماعی در چند سال گذشته به‌طور فزاینده‌ای به ایجاد این نوع سرویس‌ها روی آورده‌اند. برای مثال، تیک‌تاک اوایل سال جاری اشتراک‌های پولی مخصوص سازندگان محتوا را به‌طور‌آزمایشی راه‌اندازی کرد و توییتر نیز با سرویس Super Follower روشی برای کسب درآمد ارائه داده است.

علاوه‌براین، دیکسورد درآمد خود را به‌‌طور‌کامل از اشتراک موسوم به نیترو (Nitro) به‌دست می‌آورد. تلگرام و اسنپ‌چت نیز در سال جاری، اشتراک‌های پولی خود را دردسترس کاربران قرار دادند؛ سرویس‌هایی که با دریافت هزینه از کاربران، امکانات و قابلیت‌های بیشتری دراختیار آنان قرار می‌دهد. هگمن درپایان گفت:

بدیهی است که به آنچه در صنعت درحال رخ‌دادن است، توجه می‌کنیم. به‌عقیده‌ی من، شرکت‌های متعددی وجود دارند که کارهای بسیار جالبی در این فضا انجام داده‌اند که امیدواریم در طول زمان از آن‌ها الگوبرداری کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات