اپل: اپلیکیشن شزم ماهانه بیش از یک میلیارد موسیقی را شناسایی می‌کند

جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
به گفته‌ی اپل، شزم یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های موسیقی در سطح جهان، از تشخیص ماهانه بیش از یک میلیارد آهنگ عبور کرده است.
تبلیغات

شزم (Shazam) اپلیکیشن و سرویس محبوب کشف موسیقی متعلق به اپل است که رسیدن به نقطه عطف جدیدی را جشن می‌گیرد. از قرار معلوم، شزم در ماه بیش از یک میلیارد آهنگ را شناسایی و در مجموع ۵۰ میلیارد برچسب جست‌وجو موسیقی را میزبانی می‌کند.

شزم به‌عنوان سرویس پیام متنی در سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی شد؛ اما رشد چشمگیر آن زمانی آغاز شد که در سال ۲۰۰۸ در فروشگاه نرم‌افزاری اپل موسوم به اپ استور به‌صورت جهانی منتشر شد. اپل در ابتدا، از شزم به‌عنوان رقیبی برای پلیر موسیقی‌اش یاد می‌کرد؛ اما دیری نپایید که غول دنیای فناوری متوجه پتانسیل بسیار بالای این سرویس شد و در نهایت شزم را در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و به آرامی آن را در اکوسیستم خود ادغام کرد.

به‌طور کلی، کاربران اکوسیستم اپل می‌توانند از طریق سیری یا مرکز کنترل (Control Center) از قابلیت‌های شزم بهره‌مند شوند و بفهمند چه موسیقی در این نزدیکی‌شان پخش می‌شود. اولیور شوسر، معاون رئیس بخش اپل موزیک، در رابطه با شزم می‌گوید:

Shazam مترادف با جادو است، هم برای هواداران که تقریباً بلافاصله آهنگ را می‌شناسند و هم برای هنرمندانی که کشف می‌شوند. نقطه عطف امروز نه‌تنها علاقه مردم به شزم، بلکه خواسته‌ی روزافزون به کشف موسیقی در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

گفتنی است شزم اولین ۱۰ میلیارد برچسب جست‌وجو خود را در ۱۰ سالگی این سرویس ثبت کرد؛ اما اکنون کمتر از ۱۰ سال پس از آن، سرویس مذکور داری بیش از ۵۰ میلیارد برچسب جست‌وجو و ۵۱ میلیون آهنگ سازگار است. اولین نتیجه جست‌وجو شزم آهنگ، جیپستر از T. Rex بود و این نتیجه از طریق یک پیام متنی ارائه شد. از سوی دیگر، ۵۰ میلیاردمین آهنگ نیز ماندوپوپ از خواننده‌ای به‌نام Evangeline بود. افزون‌براین، آهنگ رقص میمون (Dance Monkey) از تونز اند آی همچنان به‌عنوان بیشترین جست‌وجو آهنگ در تمام تاریخ این سرویس محسوب می‌شود.

درواقع، رشد روزافزون شزم تعجب‌آور نیست؛ زیرا اپل ویژگی‌های این سرویس را به‌عنوان بخشی از اپل موزیک تبلیغ می‌کند و همان‌طور که گفتیم، این سرویس با دستگاه‌های اپل ادغام شده است؛ بنابراین، کاربران iOS می‌توانند از دستیار هوشمند سیری بخواهند که آهنگی را شناسایی کند یا می‌توانید از طریق مرکز کنترل در آیفون و آیپد به قابلیت تشخیص موسیقی دسترسی پیدا کنند. همچنین، برنامه شزم در iOS و اندروید دردسترس است و تمامی این‌ها، رشد و پیشرفت این سرویس را برای سالیان متمادی تضمین خواهند کرد.

ناگفته نماند اپل یک ویژگی شزم‌کیت (ShazamKit) را به‌زودی در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و به برنامه‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد فناوری تشخیص صدای شزم را در برنامه‌های خود ادغام کنند. برنامه‌ها می‌توانند موسیقی را با فهرست آهنگ‌های شزم تطبیق بدهند. همچنین می‌توان برای مطابقت با هر صوت از پیش ضبط‌شده از نتایج سفارشی‌شده استفاده کرد. اپل قصد دارد این کیت توسعه را در اواخر امسال در دسترس توسعه‌دهندگان قرار بدهد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات